Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var man noen tusenlapper fattigere og en 70-200 f/2,8 VRII rikere.

Det mest "unyttige" objektivet som produseres.....?

Tror jeg hopper inn og overstyrer den noe grumpy kommentaren til flageborg og rett og slett sier:

Grattis med nytt objektiv, håper du blir godt fornøyd.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Forgjengeren har vært flittig brukt (så flittig at det dessverre har litt skjev fatning etter en tur i asfalten på Værnes Air Show 2014*), så jeg tror ikke det her kommer til å bli liggende og samle støv.

*En undervurdert bieffekt av stativfot på objektiver er for øvrig at det funker som en krok som gjør det mye mindre sannsynlig at objektivet sklir ut av grepet ditt, så nykommeren lider forhåpentligvis ikke samme skjebne.

Lenke til kommentar

Men....hvorfor?

70-200mm i forrige årtusen er forståelig, men i 2016 ???

Du har i dag et råbra kamerahus med mange flere megapixler og et vanvittig bra fokussystem...

En fast 100mm på ditt kamerahus er mindre i størrelse, mindre vekt og bedre kvalitet og i tillegg har du megapixler i overflod til beskjæring.

Lenke til kommentar

flageborg:

Hvordan beskjærer du fra 100mm til 70mm?

Hvis du har plenty av megapiksler kan du vel bare beskjære fra en 40mm pannekakeobjektiv til 100mm også? Eventuelt gå for en fisheye og bare beskjære til 40mm først ;) Så slipper du mer enn ett eneste objektiv. :p

• Liker 4
Lenke til kommentar

En fast 100mm på ditt kamerahus er mindre i størrelse, mindre vekt og bedre kvalitet og i tillegg har du megapixler i overflod til beskjæring.

Tja, hvor skal jeg starte.

For det første, så er det som nevnt over litt vanskelig å beskjære fra 100 mm til 70 mm. For å ta standardeksempelet mitt på hvordan jeg bruker den gamle 80-200, så er det flere eksempler der 80 mm egentlig var litt trangt, så det å ha mulighet til å gå ut til 70 er noe jeg ønsker velkommen (og det er ikke alltid så greit å gå lengre vekk, fordi da er det plutselig en haug med trær i veien).

Og la oss si at jeg aksepterer beskjæring ned til DX-utsnitt (det gir omtrent samme resultat som jeg tidligere fikk på D80 bare med bedre dynamikk). Da vil en 100 mm kunne gi meg utsnitt tilsvarende 150 mm. Aksepterer jeg det samme med 70-200, så kan jeg få et utsnitt tilsvarende 300 mm.

Så har du hele greien med at lengre brennvidde også gjør at jeg ser motivet bedre når jeg komponerer bildet, i stedet for å måtte vente til etterbehandlingen før jeg kan bedømme om fokus satt helt der den skulle.

Og når det gjelder detaljnivå, så er jo 70-200 f/2,8 VRII faktisk skarpere enn f.eks. Micro-Nikkor 105mm f/2,8, som vel er det nærmeste alternativet Nikon har til en fast 100 mm (den og 105 f/2 DC, som for så vidt er et ypperlig objektiv til sin bruk, men også er litt for spesielt interesserte). Så ikke bare har du i utgangspunktet mulighet for å komme nærmere inn på motivet, du har også mer detaljer tilgjengelig så det går an å beskjære mer enn med fastobjektivet. Så "bedre kvalitet"-argumentet ditt faller litt i fisk.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Men....hvorfor?

Du har i dag et råbra kamerahus med mange flere megapixler og et vanvittig bra fokussystem...

Jeg tror jeg har lyst til å oppsummere dette med følgende spørsmål; du kan kanskje ikke så mye om fotografering?

• Liker 9
Lenke til kommentar

Men....hvorfor?

Hadde du faktisk tatt bilder så hadde du oppdaget at veldig mange konsert og bryllupsfotografer har akkurat det objektivet som førstevalget.

Og hvem har tid å sitte å croppe gjennom 3000 bilder ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her jeg har bomma altså; trenger egentlig bare 14mm; eller 8mm... kan jo bare beskjære; hvorfor driver jeg på med 600mm og 2xTC da ?

Er dette den dagen vi oppdaget at vi er alle blitt lurt ?

Tenk hvor mange tonn unødvendig stash du og Roger Brendehagen har slept rundt på i åresvis.

Dette burde TV2 Hjelper deg få tips om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

World Press Photo of the Year:

http://foto.vg.no/galleri/verdens-beste-foto/13692

Og her er en samling av vinnerbildene gjennom siste år, fra 1955 fram til i dag..

http://politiken.dk/fotografier/ECE2086354/her-er-den-komplette-samling-verdens-bedste-billeder-aar-for-aar-for-aar-/

Flotte bilder som antagelig understreker at det handler om å være på rett sted til rett tid når man er fotograf...:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...