Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Det er egentlig litt tidlig (for meg) å tenke på sommerferietur, men jeg funderer på å bytte ut utenlandsturen med en tur i Norge denne sommeren.

For meg så er det Lofoten jeg lenge har hatt i tankene når det gjelder ferie i Norge, så for planleggingens skyld så er det helt sikkert noen her som har noen tips.

Jeg tenker meg å bruke 7-10 dager i Lofoten. Jeg kommer ikke til å ha bil, men satser på kollektivt for å reise rundt og ut fra det jeg ser i ruteheftene så er tilbudene brukbare. Selvsagt skal det trakkes mye rundt, kanskje også leies en sykkel her og der. Om jeg skal satse på ett sted som base eller ha flere baser (der jeg er 2-3 dager på hver) er jeg usikker på.

Mitt hovedspørsmål er egentlig hvilke steder som passer best som base/baser for en ferietur som i stor grad har fotografering som hovedmål? Gode steder for å "fange" midnattssolen er selvsagt av interesse.

Prøv og legg inn en av etappene med båt, foreksempel hurtigruta eller en hurtigbåt, foreksempel Trondheimsfjorden. Rørvik/Brønnøysund har nydelig natur/fjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv og legg inn en av etappene med båt, foreksempel hurtigruta eller en hurtigbåt, foreksempel Trondheimsfjorden. Rørvik/Brønnøysund har nydelig natur/fjell.

Selvsagt så vil jeg satse på båt når det gjelder ankomst og/eller avreise til/fra Lofoten (hurtigruta). Jeg bor ved et "stoppested" for Hurtigruten her i vest så sannsynligheten for at jeg tar Hurtigruten den ene av veiene mellom mitt bosted og Lofoten er stor.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle reist rundt lofoten uten bil så hadde jeg ikke hatt en base, men vandret/busset/syklet/haiket fra en ende til den andre, med telt og sovepose.

Jeg er nok litt for "satt" til å satse på telt og sovepose, men takk for tipset.

PS!! etter å ha sjekket bussruter for det området så er de "tilfredsstillende" til å kunne reise rundt i akkurat det området du nevner (Reine med omland) og kunne gå av og trakke rundt og så ta buss tilbake til en "base".

(jeg er tross alt selv fra et mindre sted med og setter ikke "Oslo-standard" på mine krav til kollektivtraffikken  :)  )

Det blir sikkert bra! 

I det området anbefales en tur til Værøya, opp på Reinebringen, ut til Å, Rorbuene på Sakrisøy og Hamnøy, Flakstad, Hauklandstranda, Uttakleiv, Sund osv.. Det jeg kommer på i farta, men du kan ikke snu deg rundt uten å se noe flott der oppe. 

God tur!

Lenke til kommentar

Du har sikkert begrenset med tid, men jeg ville også vurdert å dra innom Vesterålen. Lofoten gjentar seg selv på mange måter, mens Vesterålen er mer frodig og variert.

Du har nok rett i det og det er så mange steder jeg skulle ha besøkt. Lofoten er nok mitt førstevalg, men ikke det eneste alternativet.

Målet mitt for en norsk ferie er kystområdene mellom Bodø og Tromsø, inklusiv den ene av de to byene (hvilken by det blir avgjøres av hva jeg ellers bestemmer meg for).

Det er på høy tid å besøke den nordlige delen av landet igjen, det er et område jeg ikke har besøkt siden jeg var ferdig med militærtjenesten i 1984.

Jeg har tid til å fundere, i min jobb (som må ta hensyn til sesongvariasjoner) så har jeg dessverre ikke den luksus at jeg kan planlegge ferien ett år i forveien. Forhåpentligvis så blir ferietidspunktet fastsatt før påske så en mer seriøs planlegging kan starte.

Selv om den ikke er formelt fastsatt ennå så har jeg en viss anelse om perioden og dessverre så virker det som at det er på en tid der svært mange overnattingssteder i Ytre Lofoten allerede er oppbestilt, så det kan raskt bli endringer i planene. 

Samtidig så er jeg av den typen som synes at den "virtuelle" reisen som planlegging/fundering skaper også er en viktig del av reisen, det har av og til blitt for mye av det gode på forhånd slik at jeg i enkelte tilfeller har blitt litt skuffet når jeg ankommer det aktuelle området.

Jeg har også en tendens til å endre reisested frem og tilbake flere ganger under planleggingen. Vesterålen har jeg faktisk så vidt vært inne på tanken om selv om jeg ikke har studert området så mye. Som nevnt så har jeg vurdert å ha mer enn en base under en eventuell tur, så f.eks. det å dele en 10 dagers tur på Ytre Lofoten og Vesterålen kan også være aktuelt.

Kom gjerne med tips om et godt sted å ha som base og steder/områder å besøke med utgangspunkt i en slik base.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Svolvær som base på turen min. Og Sortland som base i Vesterålen. Da er det vel omtrent like langt til de forskjellige bra stedene. Men så kjørte jeg 400 mil bare i Lofoten og Vesterålen, på 12 dager eller hva det var.

Frøskeland og nordover i Vesterålen var frodig og variert. Nordøst for Myre (i samme området), så er det en vei (Fv 935) som går tvers over et grunt havområde. Der kan det være lekkert hvis det er vindstille.

Lenke til kommentar

.. og der er det under 24 timer til Pentax lanserer fullformatkameraet K-1.. :dribble:

I veldig grove trekk: En D810 til prisen av D750, med alle Pentax bells and whistles og noen ekstra godsaker som ikke avsløres før i mårra.

+ Batterigrep

+ en 15-30mm f/2,8 WR

+ en 28-105mm f/3,5-5,6 WR kitobjektiv

(24-70, 70-200 og 150-450 er lansert tidligere)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke feil, pålagt for å hindre kopi av penger.

Så når mobilkameraet er så bra at "pengebilder" går i filteret kan man si seg fornøyd....med kvaliteten?

Det er vel en god konklusjon; mobilkamera tar veldig bra bilder om dagen... mest grunnet fantastisk prosessering, hovedproblem med mobil er kontroll av eksponering. Man er knyttet til hva automatikken gjør uten mulighet for å påvirke nevneverdig selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...