Simen1 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Beklager, skal korrigere det. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Den dagen Nikon D6 kommer i speilløs utgave kan man jo stappe minnekortet oppi tomrommet 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Et QXD kort har et volum på ca 4,36 cm3. De største jeg fant var på 128 GB, yter 400/350 MB/s og koster 400 $ Et M.2 kort har et volum på inntil 4,22 cm3. De største jeg fant var på 512 GB og yter 2150/1500 MB/s og koster 320$ Et D5 har et volum på 2340 cm3 (l*b*d). Et QXD-kort rommer altså i underkant av 0,2% av kameraets volum. I beste fall kan man bare ta det eksisterende minnekortvolumet og bare gjøre det om til M.2 og til og med få litt tomrom til overs. I verste fall må man øke kameraets totale volum med ca 0,4% for å få plass til et par M.2 kort i tillegg til de to QXD-kortene. I teorien. Poenget mitt er at volum ikke er et argument mot M.2. Hvorfor sier du konsekvent QXD om XQD-kort? Vanlig feil; de fleste blander dette sammen Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Skjønner ikke hva du mener; objektivet kan ikke være fylt Speil må ha plass til å løftes opp; nedre del er batteri. Synes dette kamerahuset så relativt tettpakket ut. Det må være at XQD er et dårlig valg mot m.2. Dyrere, tregere, mindre kapasitet. Siden de tar så å si like stor plass, hvorfor ikke gå for m.2 med en gang? Men foreløpig er det vel ikke aktuelt siden m.2 kun er et kretskort. Burde dog vært mulig å dyppa det i plast for et mer robust lagringsmedium. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Hvis man må lage en variant av m.2-disker med innkapsling kun for bruk i kostbare kameraer blir vel det også i praksis bare en ny minnekortstandard med samme incentiver for høy pris og begrenset tilgjengelighet som XQD og CFast? Billigere kameraer vil ikke trenge dem fordi SD-kort er raske nok, og i pc'er har de heller ikke noe bruksområde siden man ikke trenger den ekstra innkapslingen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Hvis man hadde laget objektivfatningen firkantet kunne man alltid fått plassert et par minnekort på hver side og oppe og nede. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 (endret) Noe annet enn minnekort? JPEG vs RAW Endret 11. februar 2016 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Noe annet enn minnekort? JPEG vs RAW ...eller som det egentlig er, fremkalling i kamera eller i PC... For min del tar jeg alltid med meg råfilen hjem og fremkaller den i Adobe Lightroom. Det er for meg mye bedre, og enklere, enn å la kamera fremkalle den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Det står da vitterlig i artikkelen at han bruker ACR i fremkallingen av disse bildene.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Ja, men det var ikke det jeg mente med deg jeg skrev... 1 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Hvis man må lage en variant av m.2-disker med innkapsling kun for bruk i kostbare kameraer blir vel det også i praksis bare en ny minnekortstandard med samme incentiver for høy pris og begrenset tilgjengelighet som XQD og CFast? Billigere kameraer vil ikke trenge dem fordi SD-kort er raske nok, og i pc'er har de heller ikke noe bruksområde siden man ikke trenger den ekstra innkapslingen Hva med avtakbar innkapsling? m.2 kommer jo i 3 forskjellige lengder. Om man har en "kassett" som støtter alle er man langt på vei. For noen vil det kanskje ikke være nødvendig å bytte minnekort, så den kan alltid stå i. Se mulighetene, ikke begrensningene Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 http://www.berlandfoto.no/portfolio/iben-aw16/ Litt fra en av kveldens jobber. 3 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Noen som har tips til "holder" for nettbrett på dashbordet i bilen? (Ikke kom med innspill uten lenke til produkt) Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) (Ikke kom med innspill uten lenke til produkt) Slik som du pleier å gjøre, mener du? https://www.google.no/search?q=nettbrett+bilholder&biw=1920&bih=974&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiHute1-vLKAhUJOJoKHSBOD2gQ_AUIBigB Du har jo denne da, som heter Tesla: Endret 12. februar 2016 av KristianJV 6 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Slik som du pleier å gjøre, mener du? Takk for tips, og fant 1 som kan virke verdt å prøve ut..... Selv om Tesla gir nettbrett nye "rammer"......er det fortsatt bare et morsomt leketøy som går på batteri.....i størrelse AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Opplev mørketida på snaut elleve minutter Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 I Adobe Creative Cloud er det en "bug" som sletter filer uten varsler, det gjelder bare mac. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Det er egentlig litt tidlig (for meg) å tenke på sommerferietur, men jeg funderer på å bytte ut utenlandsturen med en tur i Norge denne sommeren. For meg så er det Lofoten jeg lenge har hatt i tankene når det gjelder ferie i Norge, så for planleggingens skyld så er det helt sikkert noen her som har noen tips. Jeg tenker meg å bruke 7-10 dager i Lofoten. Jeg kommer ikke til å ha bil, men satser på kollektivt for å reise rundt og ut fra det jeg ser i ruteheftene så er tilbudene brukbare. Selvsagt skal det trakkes mye rundt, kanskje også leies en sykkel her og der. Om jeg skal satse på ett sted som base eller ha flere baser (der jeg er 2-3 dager på hver) er jeg usikker på. Mitt hovedspørsmål er egentlig hvilke steder som passer best som base/baser for en ferietur som i stor grad har fotografering som hovedmål? Gode steder for å "fange" midnattssolen er selvsagt av interesse. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 For meg så er Reine selve lofoten og har brukt det som base flere ganger. Hadde dog ikke gjort det uten bil, da det ligger ytterst i øygruppen og avstandene er for store til kollektiv reising/sykkel. Hvis jeg skulle reist rundt lofoten uten bil så hadde jeg ikke hatt en base, men vandret/busset/syklet/haiket fra en ende til den andre, med telt og sovepose. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Hvis jeg skulle reist rundt lofoten uten bil så hadde jeg ikke hatt en base, men vandret/busset/syklet/haiket fra en ende til den andre, med telt og sovepose. Jeg er nok litt for "satt" til å satse på telt og sovepose, men takk for tipset. PS!! etter å ha sjekket bussruter for det området så er de "tilfredsstillende" til å kunne reise rundt i akkurat det området du nevner (Reine med omland) og kunne gå av og trakke rundt og så ta buss tilbake til en "base". (jeg er tross alt selv fra et mindre sted med og setter ikke "Oslo-standard" på mine krav til kollektivtraffikken ) Endret 14. februar 2016 av polljen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå