Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke XQD-minne selv, men jeg vil gjette på at svarene på dine spørsmål er: kvalitet, ytelse, stabilitet og den type ting.

Ikke glem "volum".

Prisen på xqd-kort vil nok falle ned mot prisen på tilsvarende speccede CF- og SD-kort over tid etter hvert som formatet blir mer utbredt. Akkurat nå er det relativt store kostnader til R&D og produksjonslinjer som skal fordeles utover på en relativt liten kundegruppe.

Det er vel ingen grunn til å tro at det noen gang blir særlig volum av XQD. All den tid det bare brukes i kamera i de aller øverste sjikt av proffsegmentet kommer prisene til å holde seg høye. De må inn i entusiastmarkedet for at det skal være noen endring i sikte, og det er det liten grunn til å tro skjer så lenge CF og SD yter godt nok til.

Det at D5 kommer med valg mellom XQD og CF gjør det enda mindre sannsynlig at XQD blir mer utbredt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk da ordnet veldig bra pris her i Norge; så da er alt ok :)

Handlet på Motek?

De er beryktet for å ha ekstreme listepriser og like ekstreme rabatter til proffer. Derfor handler jeg alt mitt Festool-verktøy i England eller Tyskland.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen grunn til å tro at det noen gang blir særlig volum av XQD. All den tid det bare brukes i kamera i de aller øverste sjikt av proffsegmentet kommer prisene til å holde seg høye. De må inn i entusiastmarkedet for at det skal være noen endring i sikte, og det er det liten grunn til å tro skjer så lenge CF og SD yter godt nok til.

Det at D5 kommer med valg mellom XQD og CF gjør det enda mindre sannsynlig at XQD blir mer utbredt.

Nikon har vel snakket om en 90/10-fordeling av XQD og CF i produksjonen av D5, så selv om de gir muligheten så er det ganske klart at de pusher XQD. CF har nådd grensene for hva interfacet tillater, og bør uansett dø ut snart, for formatet på de elektriske kontaktene er rimelig utdatert. Men om det er XQD eller CFast som blir mest populært kan man jo spørre seg om. Hadde selvsagt vært fint om CompactFlash Association hadde klart å satse på én av dem, men det er vel en del internpolitikk der også. Personlig synes jeg XQD er bedre rett og slett fordi det er en bedre formfaktor.
Lenke til kommentar

Handlet på Motek?

De er beryktet for å ha ekstreme listepriser og like ekstreme rabatter til proffer. Derfor handler jeg alt mitt Festool-verktøy i England eller Tyskland.

Vel, billigere en Wurth da og ikke fullt så ekstreme rabatter :)

Fikk 95% avslag på terrasseskruer hos Wurth for å matche ordinær pris hos byggmakker.

Ca. halve prisen på maskin/pistol-dykkert i syrefast utførelse hos Motek i forholdt til Wurth, men man må kjøpe i noe større forpakning da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nikon har vel snakket om en 90/10-fordeling av XQD og CF i produksjonen av D5, så selv om de gir muligheten så er det ganske klart at de pusher XQD. CF har nådd grensene for hva interfacet tillater, og bør uansett dø ut snart, for formatet på de elektriske kontaktene er rimelig utdatert. Men om det er XQD eller CFast som blir mest populært kan man jo spørre seg om. Hadde selvsagt vært fint om CompactFlash Association hadde klart å satse på én av dem, men det er vel en del internpolitikk der også. Personlig synes jeg XQD er bedre rett og slett fordi det er en bedre formfaktor.

Nikon D5 med CF er helt meningsløst. Skjønner ikke de har alternativet engang. Info jeg har er at Norden ikke kommer til å ta inn noen D5 med CF i de første puljene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nikon D5 med CF er helt meningsløst. Skjønner ikke de har alternativet engang. Info jeg har er at Norden ikke kommer til å ta inn noen D5 med CF i de første puljene.

Meningsløst for de som faktisk trenger - og utnytter - D5, vil jeg si. Det kommer til å være plenty med folk som kjøper D5 fordi "det er det beste", men som aldri kommer til å merke forskjellen på XQD og CF. Det er først når du kjører lange serieopptak på full hastighet at det er noen forskjell, typisk nyhets og sportsfotografering, og til og med der vil de fleste klare seg med ytelsen til CF.

Lenke til kommentar

Meningsløst for de som faktisk trenger - og utnytter - D5, vil jeg si. Det kommer til å være plenty med folk som kjøper D5 fordi "det er det beste", men som aldri kommer til å merke forskjellen på XQD og CF. Det er først når du kjører lange serieopptak på full hastighet at det er noen forskjell, typisk nyhets og sportsfotografering, og til og med der vil de fleste klare seg med ytelsen til CF.

Folk som driter så mye penger at de kjøper D5 bare fordi det er den dyreste modellen til Nikon ("beste" er relativt, D810 er jo bedre til noen oppgaver) har også råd til å bytte ut CF-kortene sine. Og jeg tror heller ikke den kundegruppen kommer til å stresse med å spesialbestille en CF-utgave når XQD-utgaven er lettere tilgjengelig.

Kommer ikke til å merke forskjell på XQD og CF? Antagelig kommer de ikke til å merke forskjell på D5 og D750.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortmodulen er utbyttbar; så man kan switche i ettertid (eventuelt om man etterhvert ønsker å støtte annen standard). 

Man klarer seg med CF; men hvorfor gå for noe som ender i lengre tid for å tømme buffer når man ikke må? Det hender faktisk at jeg fyller buffer på D4 husene (ikke ofte, skjedde langt hyppigere på D3s, og enda hyppigere på D3). Et vanlig eksempel er ishockey, eller fashionshow der man skal ha perfekt benposisjon og må kline av 3-4 bilder pr steg for å treffe med benposisjon og blikk (da trenger man vanligvis flere runder for å få match).

Nå gjør jeg en del fashionshow-bilder for designere; ikke bare kjendis/kongelig-"paparazzi"  ;)

Edit:

Ikke minst, hastigheten ved å lese ut bilder raskt har stor verdi. Om man ikke sender direkte; ønsker man å få importert bildene fortest mulig før man sender ut. At import går raskt sparer også batteri på laptop.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Helt plutselig vil ikke kameraet kommunisere med batteriet, har to stykker, samme problem på begge to. Noen som vet hvorfor og evt mulig fix?

Canon 7D med orginale batterier.

Arg, klarte antagelig å knerte 7D'n min i kveld. :wallbash:  Tenkte endelig jeg skulle fikse feilen med kommunikasjonen mellom kamera og batteri. Google fortalte meg at det antagelig var en skrue som hadde løsnet og det bare var å feste denne.

Youtube fortalte meg hvordan, og det gikk relativt greit å åpne kameraet, finne den løse skruen og feste denne igjen. Jeg var til og med småfornøyd med meg selv. Men plutselig glapp skrujernet litt inn i kameraet og det så "poff". Jeg klarte vel å kortslutte noe tenker jeg.

Så nå får jeg bare opp "error 40" i displayet.

Regner med at det ikke er gratis å fikse, så kan tenkes at jeg må skaffe meg noe nytt. Veldig godt fornøyd med 7D, så leter litt på bruktmarkedet etter en "ny". Økonomien tillater ikke noe nytt 7D mark II dessverre.

Du glemte at du hadde en 7D, så du kjøpte en til?

Kjøpte nytt da jeg trodde det skulle koste mye mer å fikse. Var ikke såååå ille pris på rep (2500 kr hvor 500kr av de var undersøkelsesgebyr) Så da fikset jeg det.

Men har uansett tenkt til å beholde begge, har alltid hatt to hus tilgjengelig, så da blir heller 30D'n pensjonist. Fikk jo det "nye" pent brukte kameraet til en hyggelig pris.

Liten dybdeskarphet, buet fokusplan og skråstilte kamera. Prøv med f/8-11.

:thumbs: Sant nok, skal legge mer sjel i det neste gang.

Lenke til kommentar

Men har uansett tenkt til å beholde begge, har alltid hatt to hus tilgjengelig, så da blir heller 30D'n pensjonist. Fikk jo det "nye" pent brukte kameraet til en hyggelig pris.

2 eller flere kamerahus samtidig - med forskjellige objektiv - er en fornuftig prioritering :)

Jepp, det er gull. Men har jo merket godt at 30D'n er godt voksen, så den har jo ligget å støvet ned i bagen den siste tiden. Tenkte å prøve meg litt på timelaps etterhvert, og da kan jeg slite ut den på det.

Lenke til kommentar

Noen som har formening om verdi av D4-kamerahus om dagen? Stund siden forrige ble solgt; snittpris står til 28.000, som jeg mistenker er noe høyt.

Skal snart kjøre mine en rundt innom service og rens; før de blir lagt ut for salg.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...