Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, Mitakon har jeg hørt om før. I det siste mest i forbindelse med deres 50mm f/0,95 til Sony E (APS-C og FF) og 42,5mm f/1,2 til mFT. Kult at de lanserer en ultrarask 135mm også. Jeg er spent på både vekt og pris, men kunne ikke tenkt meg en sånn selv da jeg synes AF er veldig viktig på et sånt objektiv og vekta sikkert er ganske drøy.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

3kg ja... trooor jeg fortsatt satser på 135 f2 L til Canon om jeg skal ha den brennvidden :p

En annen mulighet er å bytte AF mot IS. Samyang 135mm f/2,0 (550$, 820 gram) + FF Pentax K/Sony A7 II-serien.

PS. De som skal ha Mitakon 135mm f/1,4 bør skynde seg. Det skal vist bare produseres 100 eksemplarer og kun på forhåndsbestilling.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

The reliable Korean newspaper Asiae reports that Samsung will completely shut down the entire digital camera business. Developers personnel were moved to the smart phone or medical division. Samsung also stopped all marketing campaigns and the samsungcamera.com site (no updates since months).

Kilde

Det er i såfall dårlige nyheter. De begynte endelig å få litt sving på NX systemet.

Lenke til kommentar

Hmm, kan det være at dette er et tegn på at markedet utrolig nok begynner å bli enig med min påstand, om at APS-C er det formatet som er "minst riktig", dvs det faller imellom to stoler, mFT for smått, FF for høyeste kvalitet?

AtW

Det kan se slik ut - ihvertfall for speilløse systemer. Og for de produsentene som ikke hopper på µ-4/3, de går for 1" sensoren som smått; men da mest som platform for kompaktkamera. Det eneste APS-C systemet som har tyngde er vel  Fuji X systemet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

The reliable Korean newspaper Asiae reports that Samsung will completely shut down the entire digital camera business. Developers personnel were moved to the smart phone or medical division. Samsung also stopped all marketing campaigns and the samsungcamera.com site (no updates since months).

Kilde

Synd, men har egentlig forventet at noen produsenter avslutter kameraproduksjonen, tror vi vil se flere utover årene som avslutter kameraproduksjonen eller reviderer dette sterkt.

Hadde faktisk trodd at Sony ville blitt førstemannen som satte slåa på døra, godt jeg ikke inngikk et veddemål på dette :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Leica annonserte et "nesten" fullformat kamera for et par dager siden :hmm:

leicasl-728x403.jpg

Leica SL (Type 601) Highlights:

• 24MP Full-Frame CMOS Sensor
  • Leica Maestro II Image Processor
  • Internal DCI 4K Video & V-Log L Gamma
  • 0.66″ 4.4MP 0.8x Electronic Viewfinder
  • 2.95″ 1.04M-Dot LED-Backlit Touchscreen
  • Contrast AF System with 49 Fields
  • Up to 11 fps Shooting and ISO 50000
  • Two SD Card Slots; 1.3″ Top LCD Screen
  • Weather-Resistant Milled Aluminum Body
  • Built-In Wi-Fi Connectivity and GPS

leica_sl_hands_on_sidebyside_01-550x368.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hmm, kan det være at dette er et tegn på at markedet utrolig nok begynner å bli enig med min påstand, om at APS-C er det formatet som er "minst riktig", dvs det faller imellom to stoler, mFT for smått, FF for høyeste kvalitet?

Hva skal de velge de som vil ha maksimal kvalitet til prisen av mFT, uten å prioritere kompakthet? F.eks de som foretrekker ergonomien til typiske APS-C dslr og har 5000 kr de vil bruke på det.

Jeg mener APS-C har en fin plass i markedet, men at 1,6x (Canon) og 1,7x (Sigma) og 1,3x (Canon) crop er meningsløst ettersom all 3. parts APS-C optikk er optimert for 1,5x.

Folk betaler jo ofte mye mer for et ekstra blendertrinn på mFT så hvorfor ikke bare gå for en sensorstørrelse større i stedet for? f/4 optikk til APS-C er jo ofte billigere enn f/2,8 optikk til mFT. Ekvivalent brennvidde og blender i den grad man finner gode sammenligninger.

Det sagt skulle jeg gjerne sett APS-C med 4:3 sideforhold eller multi aspect sensor (4:3, 3:2, 16:9) med mulighet for å velge format i ettertid (all info i råfila).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

<snip>

Hvem er det som er ved sine fulle 5 som betaler 72000 kr for et speilløst hus? Er det bare fordi det heter LEICA? 

Så vidt jeg vet selger Leica alt de klarer å produsere, så det er nok mange som setter større pris på skikkelig godt håndverk.

Jeg er ikke selv en av disse, og har samme utstyr som du har i din profil, bortsett fra at jeg var ved mine fulle 5 og ikke har på langt nær så mange, eller så gode/dyre, objektiver som du har...:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Joda, men dette er bygd opp over tid.. Men, jeg mener at det er noe annet å hive ut 72000 kr med en gang på et speilløst hus! Det er to forskjellige verdener i min verden det.. :) Stiller meg sterkt tvilende til at dette Leica huset er bedre enn Fujifilm sine selv om de har cropsensor, eller Sony sine speilløse FF hus.. Og da koker det ned til merke, og merket alene.. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...