flageborg Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Et eksempel.... Endret 28. september 2015 av flageborg Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Et eksempel.... Med tanke på at du er kongen av å ikke svare når folk ber deg utdype eller forklare deg, så er det litt ironisk at du skal begynne å mase på andre for at de faktisk trenger litt tid. EDIT: Ok, når bildet manglet så fremstod det som at du maste på tomsi, med bildet ble det litt klarere. Endret 28. september 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Et eksempel.... Med tanke på at du er kongen av å ikke svare når folk ber deg utdype eller forklare deg, så er det litt ironisk at du skal begynne å mase på andre for at de faktisk trenger litt tid. EDIT: Ok, når bildet manglet så fremstod det som at du maste på tomsi, med bildet ble det litt klarere. Litt knotete å redigere på mobilen.... Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvilke lukkertider må man ha for å unngå bevegelse uskarphet på månen med ~85mm ? Fullformat? Med 85 mm fullformatekvivalent ca 8 sekunder. Muligens bedre svar. http://home.hiwaay.net/~krcool/Astro/moon/howtophoto/index.htm Takker for svar, men ble dessverre ikke klart i natt så jeg fikk ikke brukt for det da. Men skal ta å se nærmere på den siden da man aldri vet når man får lyst til å fotografere månen en gang. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvilke lukkertider må man ha for å unngå bevegelse uskarphet på månen med ~85mm ? Fullformat? Med 85 mm fullformatekvivalent ca 8 sekunder. Uhm - whut? Månen beveger seg da vel litt for fort over himmelen til det - så vidt jeg husker beveger månen seg diameteren sin på ca. to minutter, så med 8 sekunder beveger den seg 1/15 av diameteren sin, som burde gi tydelig bevegelsesuskarphet på en høyoppløst sensor. Hvis du vil ha detaljer på månen i 100% crop bør man ha en hel del kortere lukkertid. Ellers feiget jeg selv ut i natt - syntes da jeg var for trøtt til å ta bilder av en måne delvis skjult av skyer - men ønsker nå jeg hadde gjort det allikevel... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hva er det med LR og fujifilm? Bilde 1: RAW fil, litt arbeid i LR. Bittelitt mere spaker og bildet faller helt sammen. Det blir plastikk og alt klumper seg. Bilde 2: JPG ut av kameraet. Det enste som har blitt gjort er en enkel hvitbalanse justering i LR. Derfor ser bildene litt annerledes ut i hvitbalansen. Men det var ikke det som var poenget. Poenget er mangel på detaljer i RAW vs JPG. Utsnittet er heller ikke helt kliss likt, men det er fremdeles ikke det som er poenget. Jeg kan ikke ikke huske at dette har vært et problem tidligere, eller i tidligere versjoner. Er det noe som jeg gjør galt her? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Kan ikke uttale meg om Fujifilm spesifikt, men bruker du Adobe standard-profilen eller en av kameraprofilene? Jeg blir i hvert fall generelt mer fornøyd med utgangspunktet når jeg bruker "Camera standard" i stedet for "Adobe standard", men det er med Nikon D750. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Har bestilt print av noen bilder fra både FotoKnudsen og Japan Photo. Flere som opplever at bildene blir mørkere på akrylglass/plexiglass enn hva det er på skjermen? Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Er det noe som jeg gjør galt her? LR er vel ikke kjent som beste RAW-konverteren for Fuji, men trodde den var blitt rimelig grei etter hvert. For meg ser det ut som JPG-bildet er hardere oppskarpet og det kan gi inntrykk av litt mer detaljer, men jeg synes ikke det var så voldsomt stor forskjell her. Hvilken ISO er det? Har du gjort en del støyreduksjon vil det redusere detaljnivået. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Kan du poste et eksempel fra i natt? Det kan jeg Feil fokusinnstilling gjør dette ikke ble videre severdig, helt klart uskarpt - men fargene er fine da ... : Månen i en setting er mer interessant: 2 Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Når man logget på nett i dag.. : 5 Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Fstoppers har lagt ut en video om lavbudsjett portrett/modell-foto (med iPhone 6s). Verdt å se, ikke minst pga naboen. https://www.youtube.com/watch?v=nT6eaBm82bQ&feature=player_detailpage 1 Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hva er det med LR og fujifilm? Er det noe som jeg gjør galt her? Ikke enkelt å se hva du gjør "galt" ut fra bildene. Da må du heller vise hva du gjør i Lightroom. Hva gjelder skarphet, hvilke verdier har du på de forskjellige spakene ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Noen som har noen tanker om Sandisk Extreme vs Extreme pro? Er vel kanskje 40-50 Mb write vs 90 Mb/s, 400 vs 600 kroner. Samtidig filmer jeg lite, og tar ganske like burst. Kan jo forsåvidt hende jeg har bruk for ytelsen senere, men samtidig så er dette for å bytte ut et 16 GB Sandisk Extreme pro, og det kommer jeg neppe til å bruke senere untatt som reserve, siden det nå er litt lite. Det samme kan vel skje med 64GB-versjonen innen jeg faktisk trenger det. AtW Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Er det noen av dere som vet om Japan Photo har stor forskjell i pris i butikk og på nett? Ser det objektivet jeg vil ha inne så jeg kan jo bare dra og kjøpe det, men ikke hvis det koster 300,- mer, da venter jeg heller et par dager. Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Er det noen av dere som vet om Japan Photo har stor forskjell i pris i butikk og på nett? Ser det objektivet jeg vil ha inne så jeg kan jo bare dra og kjøpe det, men ikke hvis det koster 300,- mer, da venter jeg heller et par dager. Har fått nettpris noen ganger, betalt noe ekstra andre. Tror du må ringe eller gå innom butikken for å være sikker. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Er det noen av dere som vet om Japan Photo har stor forskjell i pris i butikk og på nett? Ser det objektivet jeg vil ha inne så jeg kan jo bare dra og kjøpe det, men ikke hvis det koster 300,- mer, da venter jeg heller et par dager. Har fått nettpris noen ganger, betalt noe ekstra andre. Tror du må ringe eller gå innom butikken for å være sikker. Ok, men da kan det jo hende . Skal uansett til Tønsberg så da drar jeg innom. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det varierer litt. Noen produkter er det ganske stor forskjell på, andre koster omtrent det samme. Tviler på at det er så stor forskjell på et produkt som i utgangspunktet er ganske rimelig og selges i relativt stort volum. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Er det noen av dere som vet om Japan Photo har stor forskjell i pris i butikk og på nett? Ser det objektivet jeg vil ha inne så jeg kan jo bare dra og kjøpe det, men ikke hvis det koster 300,- mer, da venter jeg heller et par dager. Med mindre det er noe spesialtilbud som kun er på nett mener jeg du kan gå i butikken og be om nettpris+frakt. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Er det noen av dere som vet om Japan Photo har stor forskjell i pris i butikk og på nett? Ser det objektivet jeg vil ha inne så jeg kan jo bare dra og kjøpe det, men ikke hvis det koster 300,- mer, da venter jeg heller et par dager. Ta deg en tur inn på chatten til JP og sjekk, det koster ikke noen annet enn de få minuttene du bruker på praten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå