Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Formørkelse og blodmåne er to sider av samme sak. Begge deler varer en drøy times tid natt til mandag. Inn- og utfasing er veldig gradvis. Det er ikke noe markant som skjer akkurat kl 4.11 og 5.24. Jeg regner med det er merkbart fra kvart på fire til 6, men tydeligst rundt midten, 4.42.

I Norge vil månen stå i sør-sørvest og falle nærmere horisonten mot slutten i retning sørvest-vest. Avhengig av hvor man er i landet og tidspunkt vil månens vinkel være fra ca 23 til 3 grader over horisonten. Høyest i starten i Rogaland og lavest på slutten i Finnmark. Desto nærmere polpunktene man befinner seg jo mer vil månen bevege seg flatt langs (rett over) horisonten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formørkelse og blodmåne er to sider av samme sak. Begge deler varer en drøy times tid natt til mandag. Både innfasing og utfasing er veldig gradvis. Det er ikke noe markant som skjer akkurat kl 4.11 og 5.24.

Ok, skjønner, er ikke så inn i hva slags fenomen som skaper fargen. Takk for oppklaringen.

AtW

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe problem å bruke forskjellige kamerahus med forskjellig sensorstørrelse, så kan være jeg må hive med begge husene om det blir noe actionfoto.

Jo, det er desverre det nå. Fra og med i fjor (eller var det året før), så er det et krav at samme sensor-størrelse beholdes hele måneden. Det er fordi hensikten med festen er å bli godt vant med bildevinkelen som den faste brennvidden gir på en gitt sensor-størrelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ikke noe problem å bruke forskjellige kamerahus med forskjellig sensorstørrelse, så kan være jeg må hive med begge husene om det blir noe actionfoto.

Jo, det er desverre det nå. Fra og med i fjor (eller var det året før), så er det et krav at samme sensor-størrelse beholdes hele måneden. Det er fordi hensikten med festen er å bli godt vant med bildevinkelen som den faste brennvidden gir på en gitt sensor-størrelse.

Hmm.. da misforstod jeg kanskje ordlyden av regel #2 i Oktoberfest-tråden da..

"Du skal i utgangspunktet benytte samme sensorstørrelse under festen, men kan godt bytte mellom flere hus. Hvis du av forskjellige grunner må bytte til en annen sensorstørrelse, så skal det opplyses i førsteposten."

Hvis ikke, så bør den kanskje skrives om, så den er lettere å tolke riktig.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg kommer til å kjøpe den nye 50mm til Canon som Simen1 linket til tidligere her, hvis jeg ikke får den til bursdagen min :) . Har generelt inntrykk av at de fleste som har den "gamle" også er veldig fornøyd.

De fleste har fast optikk på mobilen. Kanskje ikke så morsomt å delta med den, men utfordrende vil det i hvert fall være.

Lenke til kommentar

Hvilke lukkertider må man ha for å unngå bevegelse uskarphet på månen med ~85mm ?

Det er avhengig av mange ting, f.eks om du har stabilisator, hvor stødig du er, og med mindre sensor og høy pikseltetthet kan det være fordel å ha noe raskere lukkertid enn med fullformat. Men 1/100 kan jo være et greit utgangpunkt for fullformat og uten stabilisator.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tror nok jeg kommer til å kjøpe den nye 50mm til Canon som Simen1 linket til tidligere her, hvis jeg ikke får den til bursdagen min :) . Har generelt inntrykk av at de fleste som har den "gamle" også er veldig fornøyd.

De fleste har fast optikk på mobilen. Kanskje ikke så morsomt å delta med den, men utfordrende vil det i hvert fall være.

Det er sant! Men jeg tenkte å ha prosjekt med å øve på å ta portrettbilder, og da føler jeg det mister litt piffen :D . Ellers er det jo et godt alternativ, hadde ikke tenkt på det før Simen1 foreslo det. 

Lenke til kommentar

Bestilte den nye Canon 50mm f1.8 STM tidligere i dag faktisk, gleder meg til å teste den.
Håper den oppleves bedre enn den gamle 50mm, som nå selges om noen skulle være interesert.

Har YN560 III-blitz og YN560 TX fra før. Det fungerer bra, men vurderer å oppgradere så jeg har TTL og HSS, samt andre fordeler 600en gir.

Lenke til kommentar

Formørkelse og blodmåne er to sider av samme sak. Begge deler varer en drøy times tid natt til mandag. Både innfasing og utfasing er veldig gradvis. Det er ikke noe markant som skjer akkurat kl 4.11 og 5.24.

Ok, skjønner, er ikke så inn i hva slags fenomen som skaper fargen. Takk for oppklaringen.

AtW

Kan hende jeg er litt på bærtur, men sånn jeg har forstått det så dekker jorden for solstrålene og dermed får vi en måneformørkelse. Det at månen kan bli rød kommer av at solstrålene treffer jordens atmosfære og bøyes/knekkes rundt jorden såpass mye at månen får noe lys allikevel. Fargene kommer av urenheter i atmosfæren,  og fargen kan variere fra grått til rødt avhengig av hvor på jordkloden lyset bøyes rundt.

Omtrent på samme måte som man får en blodrød himmel ved solnedgang siden solstrålene reflekteres av partikler i luften.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...