Notatblokk Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Det nærmer seg oktober, folkens Nå er vi enda nærmere... (10 påmeldte foreløpig, men god plass til flere)... Jeg har litt lyst, men jeg har ikke noe objektiv med fast brennvidde. Kan jeg melde meg på og så f. eks bare bestemme at jeg kun skal bruke 50mm på det jeg har? Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Det nærmer seg oktober, folkens Nå er vi enda nærmere... (10 påmeldte foreløpig, men god plass til flere)... Jeg har litt lyst, men jeg har ikke noe objektiv med fast brennvidde. Kan jeg melde meg på og så f. eks bare bestemme at jeg kun skal bruke 50mm på det jeg har? Dessverre, så kan du nok ikke det! Fastobjektiv er en forutsetning for å delta...kfr. regel nr. 1 ; "Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov)." Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Kan jeg melde meg på og så f. eks bare bestemme at jeg kun skal bruke 50mm på det jeg har? Støtter forslaget 110%..... 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Det nærmer seg oktober, folkens Nå er vi enda nærmere... (10 påmeldte foreløpig, men god plass til flere)... Jeg har litt lyst, men jeg har ikke noe objektiv med fast brennvidde. Kan jeg melde meg på og så f. eks bare bestemme at jeg kun skal bruke 50mm på det jeg har? Dessverre, så kan du nok ikke det! Fastobjektiv er en forutsetning for å delta...kfr. regel nr. 1 ; "Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov)." Jeg ser veldig godt at regelen står der, det er derfor jeg spør. Det er ikke alle av oss som er så heldig at vi har, eller har prioritert, å ha et sånt objektiv. Kanskje det hadde åpnet for at flere deltar, eller kanskje vi kan være med i en slags "underkategori for de som ikke kvalifiserer til deltakelse". Men hvis svaret uansett er "nei" så trenger jeg ikke lage en stor greie ut av det hvis det bare er meg det eventuelt har noe å si for. Endret 26. september 2015 av Juliess 1 Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Et lyssterkt fastobjektiv er faktisk noe de aller fleste som er over snittet glad i foto burde ha i fotobag'en sin.En Canon/Nikon 50mm f1.8 feks er ikke det dyreste der ute. Evt noe fra Sigma. Nytt eller brukt. Mange muligheter. Endret 26. september 2015 av KristianJV Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Jeg ser veldig godt at regelen står der, det er derfor jeg spør. Det er ikke alle av oss som er så heldig at vi har, eller har prioritert, å ha et sånt objektiv. Kanskje det hadde åpnet for at flere deltar, eller kanskje vi kan være med i en slags "underkategori for de som ikke kvalifiserer til deltakelse". Men hvis svaret uansett er "nei" så trenger jeg ikke lage en stor greie ut av det hvis det bare er meg det eventuelt har noe å si for. Du er forsåvidt ikke den eneste og diskusjonen er der hvert år, men for mange av oss så dette en "regel" vi ønsker å beholde. Her på forumet så arrangeres det normalt fem utfordringer i året (fire månedsutfordringer og en ukesutfordring) og tre av utfordringene er åpne for alt av fotoutstyr uten begrensninger. Det vil si at vi i Aprilutfordringen, Juniutfordringen og Augustutfordringen kan bruke både fastoptikk og zoomoptikk, og man kan også variere med å bruke forskjellige objektiv gjennom utfordringen. I oktoberutfordringen kan vi kun bruke ett og samme fastobjektiv gjennom hele måneden og i Uke50-utfordringen så er det utelukkende 50mm fastoptikk som er tillatt. Som sagt så er det slik at denne diskusjonen dukker opp hvert år, men samtidig så viser det seg at oktoberutfordringen (til tross for begrensningene) er en av de utfordringene gjennom året som har flest deltakere og det tolker jeg (rent subjektivt) som at det er grunnlag for EN slik utfordring gjennom en tolvmånedersperiode. Selvsagt kunne man laget underkategorier eller alternative utfordringer, og faktisk så er dette fullt mulig å gjøre for hvem som helst uten at det er grunn for oss "tradisjonister" å bli sure for det. Men det er greit å være klar over at de "tradisjonelle" månedsutfordringene som det meste ellers her på forumet er noe som blir opprettet av oss selv og ikke av tek.no (eks-akam) og vi har en utmerket person som har tatt ansvaret for dette i mange år (og gjør en utmerket jobb). Men det er samtidig litt "urettferdig" av oss hvis denne personen skal pålegges (av de andre av oss) å starte utfordringer som passer både den ene og den andre. Så hvis det er behov for utfordringer som har andre regler, eller som dekker andre perioder av året, så er det som sagt fritt frem til å starte slike Endret 26. september 2015 av polljen 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Det var ett år det startet opp en alternativ oktoberfest med zoomoptikk - men det var veldig få deltagere og enda færre som fullførte. Det var mer sterke meninger om emnet enn sterke ønsker om å faktisk delta. Endret 26. september 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Det trenger ikke være lyssterkt en gang, og heller ikke autofokus og heller ikke riktig fatning og heller ikke et normalobjektiv. Jeg er ganske sikker på at det finnes en hel haug med objektiver til under 1000 kr som kvalifiserer. Her er en ørliten start som sikkert flere kan bidra til å utfylle: - Her er 15 stk fra prisjakt - Gamle fastobjektiver fra filmens dager eventuelt med adapter - Nye fastobjektiver som selges billig på bruktmarkedene - Pinhole - Lens cap-type objektiver - Mobiltelefon uten optisk zoom - Kompaktkamera uten optisk zoom - Låne et fastobjektiv fra en bekjent .. men det begynner å haste med tanke på leveringstid og startskuddet for oktoberfesten. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Takk for et godt svar. Jeg har jo ikke fulgt med på fotograferingskategorien her på mange, mange år så jeg er ikke spesielt oppdatert på hvilke utfordringer som går fast gjennom et år. Visste hvertfall ikke at det var foreslått tidligere, så jeg kan godt skjønne at dere er lei hvis det er gjenganger diskusjonsmessig hvert år. Da får jeg heller bli med på noe annet eller prøve å strukturere meg nok til å gjennomføre et prosjekt på egenhånd i løpet av måneden . Kan ikke satse på å stjele svigermors 60mm en hel måned, hehe.. Neste år har jeg nok fått tak i noe eget. Er jo i grunn mitt eget problem at jeg har blakket meg 100% på å kjøpe hus og ikke har råd til et fast et akkurat i dette sekund, men jeg har jo bursdag om to uker . 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Takk for et godt svar. Jeg har jo ikke fulgt med på fotograferingskategorien her på mange, mange år så jeg er ikke spesielt oppdatert på hvilke utfordringer som går fast gjennom et år. Visste hvertfall ikke at det var foreslått tidligere, så jeg kan godt skjønne at dere er lei hvis det er gjenganger diskusjonsmessig hvert år. Da får jeg heller bli med på noe annet eller prøve å strukturere meg nok til å gjennomføre et prosjekt på egenhånd i løpet av måneden . Kan ikke satse på å stjele svigermors 60mm en hel måned, hehe.. Neste år har jeg nok fått tak i noe eget. Er jo i grunn mitt eget problem at jeg har blakket meg 100% på å kjøpe hus og ikke har råd til et fast et akkurat i dette sekund, men jeg har jo bursdag om to uker . Gratulerer med den kommende bursdagen, håper du får en "fast" presang, da... ! Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Takk for et godt svar. Jeg har jo ikke fulgt med på fotograferingskategorien her på mange, mange år så jeg er ikke spesielt oppdatert på hvilke utfordringer som går fast gjennom et år. Visste hvertfall ikke at det var foreslått tidligere, så jeg kan godt skjønne at dere er lei hvis det er gjenganger diskusjonsmessig hvert år. Da får jeg heller bli med på noe annet eller prøve å strukturere meg nok til å gjennomføre et prosjekt på egenhånd i løpet av måneden . Kan ikke satse på å stjele svigermors 60mm en hel måned, hehe.. Neste år har jeg nok fått tak i noe eget. Er jo i grunn mitt eget problem at jeg har blakket meg 100% på å kjøpe hus og ikke har råd til et fast et akkurat i dette sekund, men jeg har jo bursdag om to uker . Det er helt greit å ta opp emnet, og vi (eller i alle fall jeg) kan ikke bli lei av spørsmål fra noen som ikke har vært kjent med "tradisjonene" . Prøv å huske "oss" når april kommer og bli med på den "festen". Jeg prøver å være med på flest mulig fester selv om det noen ganger går "skeis" og jeg ikke klarer å fullføre. Festene har i alle fall fått meg til å tenke mer når jeg fotograferer, selv om jeg ennå ikke har lært en brøkdel av det jeg skulle ønske. Festene er både deling, opplæring og egentlig også litt "sosialt samvær" online, så jeg håper du blir med når de mange "åpne" festene kommer til våren. PS! nå vet jeg ikke hvilket system du bruker, men hvis det skulle være Canon så er 50 mm en rimelig og godt start på en "fast" samling. Den "gamle plasticfantastic" (50mm 1.8) kan virke litt billig når du holder på den (og den er billig), men den gir mye for pengene. Den er å få på nettet for en god tusenlapp pluss porto, og sikkert en del rimeligere brukt (som f.eks. denne). Men det har nylig kommet en ny STM versjon av dette objektiver som jeg nok ville valgt hvis jeg skulle kjøpt "ubrukt" som koster ca kr 1300 (pluss minus). Endret 26. september 2015 av polljen 1 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Jeg anbefaler å ikke kjøpe den gamle 50mm. Autofokusen er fullstendig ubrukelig. Den nye STM- versjonen er perfekt sådan, og er verdt de ekstra skarve hundrelappene. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Det var ett år det startet opp en alternativ oktoberfest med zoomoptikk - men det var veldig få deltagere og enda færre som fullførte. Det var mer sterke meninger om emnet enn sterke ønsker om å faktisk delta. I år er det vel sånn ca. et sted mellom 5 - 10 deltagere som er klar for oktoberfesten.....så hvis vi blander inn zoom-gjengen kan det kanskje øke aktiviteten her på forumet en smule..... om ikke bare i bilder så kan noen heftige diskusjoner krydre hverdagen litt 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 I år er det vel sånn ca. et sted mellom 5 - 10 deltagere som er klar for oktoberfesten. Er noen dager igjen til Oktober da 2 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Det var ett år det startet opp en alternativ oktoberfest med zoomoptikk - men det var veldig få deltagere og enda færre som fullførte. Det var mer sterke meninger om emnet enn sterke ønsker om å faktisk delta. I år er det vel sånn ca. et sted mellom 5 - 10 deltagere som er klar for oktoberfesten.....så hvis vi blander inn zoom-gjengen kan det kanskje øke aktiviteten her på forumet en smule..... om ikke bare i bilder så kan noen heftige diskusjoner krydre hverdagen litt Ser poenget ditt, men jeg mener å lagt merke til at av de som "ikke liker" at det kun er fastoptikk på denne ene festen så er det særdeles sjelden at jeg har sett noen av de delta på noen av de "åpne" festene ellers i kalenderåret. EDIT! jeg synes faktisk det har vært særdeles lite "ramaskrik" om denne begrensingen i forkant av oktober dette året til forskjell på noen av de foregående årene Endret 26. september 2015 av polljen 2 Lenke til kommentar
tow Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Det var ett år det startet opp en alternativ oktoberfest med zoomoptikk - men det var veldig få deltagere og enda færre som fullførte. Det var mer sterke meninger om emnet enn sterke ønsker om å faktisk delta. I år er det vel sånn ca. et sted mellom 5 - 10 deltagere som er klar for oktoberfesten.....så hvis vi blander inn zoom-gjengen kan det kanskje øke aktiviteten her på forumet en smule..... om ikke bare i bilder så kan noen heftige diskusjoner krydre hverdagen litt Jeg har tenkt å være med, men har ikke bestemt meg for objektiv. Har lagt ut det meste på salg på finn, så jeg må velge ett som jeg uansett skal beholde. Da blir det enten 8 mm fisheye, 50 serie E (som i tilfelle heller blir brukt i uke 50), 85/1,8 eller 135/2DC. Tror ikke jeg skal bruke 500/8 speiltele... 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 I år er det vel sånn ca. et sted mellom 5 - 10 deltagere som er klar for oktoberfesten.....så hvis vi blander inn zoom-gjengen kan det kanskje øke aktiviteten her på forumet en smule..... om ikke bare i bilder så kan noen heftige diskusjoner krydre hverdagen litt 13 påmeldte , og sikkert flere tilkommer de neste 3-4 dagene.... (mange "faste" som ikke har meldt seg på ennå.., de kommer nok) Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Tror nok jeg kommer til å kjøpe den nye 50mm til Canon som Simen1 linket til tidligere her, hvis jeg ikke får den til bursdagen min . Har generelt inntrykk av at de fleste som har den "gamle" også er veldig fornøyd. 1 Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Jeg vurderer faktisk selv å være med på Oktoberfest. Jeg trenger "et spark" for å få tatt litt bilder av andre ting enn båtsport. Sesongen der er jo ferdig nå..Er vel ikke noe problem å bruke forskjellige kamerahus med forskjellig sensorstørrelse, så kan være jeg må hive med begge husene om det blir noe actionfoto.Prøver og å få med en annen her inne også, men han er litt vrang! Killswitch..!! *Poke poke*________________________________________Jeg har forrige versjon av Canon 50mm f1.8, og syntes den funker utmerket. Men den bråker, og kan være litt ubeslutsom på fokusen av og til. Jager litt før fokuset sitter. Har faktisk vurdert om jeg skal kjøpe den nye, bare for å mette GAS'en litt, og sammenligne de to.Men den leverer meget bra kvalitet i studio og lign. https://www.flickr.com/photos/kristianjv/15886294622 Endret 27. september 2015 av KristianJV 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Denne måensaken, det er bare formørkelsen som er i morra tidlig? Det skal være en fancy "blodmåne", hele natta? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå