Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet det er mange datakyndige her så...

Sist uke var det 17 oppdateringer som måtte til da jeg slo av pcen. Da jeg slo den på igjen neste dag fortsatte den med å oppdatere. Etterhvert kom det opp en ms-dos-lignende bilde som sa at jeg måtte/burde kjøre en test av vet ikke helt hva. chdisk eller noe i den duren. Det gjorde jeg. Det rullet linje opp og linje ned med diverse filer som ble sjekket

Men nå kommer jeg ikke inn i windows lenger. Jeg får opp "velkommen til windows" og får opp pilen (musa) og kan bevege denne fritt, men skjermen ellers er helt svart. Jeg kan justere lysstyrken på skjermen ser jeg, men ikke noe mer.

Har en slags hurtigmodus på pcen jeg kan bruke (en Asus) og der får jeg forsåvidt tilgang på pcen (bilder, dokumenter osv) så jeg vet at det ikke er harddisken det er noe i veien med, men den modusen er særdeles enkel så får ikke kopiert filer eller noe annet. Kommer heller ikke inn i noe innstillinger så jeg kunne ha gjenopprettet pcen til en dato før oppdateringen.

Regner med at det er noe med oppdateringene som gikk galt? Noen forslag til løsning? Er (dessverre) en liten stund siden forrige back-up av bilder (heldigvis ingen veldig krise hvis de skulle bli borte), så hadde vært greit å få gjort noe med det før jeg prøver meg på noe.

I og med at jeg vet at det ikke er harddisken er det vel kanskje ikke noen sak for et verksted å plukke ut harddisken å få ut filene?

Er Elkjøp greit å bruke til slikt? Regner med at de har et verksted de uansett videresender pcen til? Andre jeg bør vurdere i Oslo-området (Nittedal)

Er en 3-4 år gammel Asus PC med Win 7 det er snakk om.

Lenke til kommentar

Trykke løs på F8 mens du booter. Velg å starte i Safe Mode.

Løser ikke ting seg av seg selv, så prøv Run (Windows-r) og "sfc /scannow".

Takk for tips. Glemte å skrive at ingen av sikker-modus-modusene fungerer, eller det vil si at det skjer det samme at bare pilen vises...

Trykket f8, har prøvd "siste fungerende konfigurasjon" med samme resultat.

Driver nå å kjører "modus for gjennoppretting av katalogtjenester", var den som ble kjørt etter oppdateringene sist.

Er en 3-4 år gammel Asus PC med Win 7 det er snakk om....

Hvorfor har du ikke oppgradert til Windows 10?

Ser ikke helt hvordan dette innspillet hjelper meg gitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

å kjøre "modus for gjennoppretting av katalogtjenester" hjalp ingenting.

Kom plutselig opp et alternativ da jeg trykket på F8, nemlig "reparer datamaskinen", valgte denne og det kom opp en ny meny med diss alternativene:

Startup repair

System restore

System image recovery

Windows memory diagnostics

Command prompt

Har prøvd startup repair uten at det hjalp. kom opp en del systemgjennopprettingspunkter under system restore, men ingen av de funket heller (prøvde tre forskjellige punkter). Windows memory diagnostics gjorde ingenting.

Da gjenstår bare system image recovery, tror kanskje jeg skal klare å rote frem noen disker for det. Men maskinen kom opprinnelig med windows Vista, så må evt gå omveien om det tror jeg. Men tror jeg kanskje kommer til å levere den inn gitt for å være sikker på at det er mulig å få hentet ut det som er på diskene i tilfelle de blir borte.

Er vel bare å plukke ut disken på pcen og putte den inn i i en annen pc/ekstern harddiskkabiett og kopiere innholdet over på en ekstern harddisk?

Lenke til kommentar

Har prøvd startup repair uten at det hjalp. kom opp en del systemgjennopprettingspunkter under system restore, men ingen av de funket heller (prøvde tre forskjellige punkter). Windows memory diagnostics gjorde ingenting.

Siden det ikke hjelper med Windows sine repareralternativ er det nok noe i bios som har blitt tullet med, så ta kopier det viktigste og bruk produsentens sitt program for og legge inn bios på nytt så du får en ren maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...