tow Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Gjensidige; næringslivsforsikring. Skal ikke påpeke hva som står presisert i avtalen, men har ikke hatt noen problem med dekning (alltid vært min feil når jeg har hatt behov). Takk, nå er ny forsikring tegnet. De hadde visst bare én slik "mobilt utstyr"-forsikring som kunne dekke dette, men det virker greit. Om tilsvarende utstyr går opp i pris, så dekker de også prisøkning. F.eks. D800 som kostet 18000 da jeg kjøpte den, og etterfølgeren D810 som nå koster 30 000kr... Endte på 5500kr for 200 000 eks mva utstyr, hvorav 120 000 kan gå dukken på tur samtidig. 3000kr flat egenandel. De som har forsikring: Har det lønt seg, eller ville det vært bedre å være "selvassurandør"? Det eneste jeg har ødelagt i løpet av 35 år som eier/bruker av speilrefleks er 1 stk D300S, det kostet meg vel noe rundt 4000,-, kanskje opp til 5'. Har kjøpt forsikring på ett objektiv, og ser det egentlig som penger ut vinduet. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Jeg for min del sparte rundt 8000 kr på en reparasjon da D3s med 24-70 gikk i gulvet på å ha forsikring.. Uhell kan skje, og selv om det nok kom en del mer eller mindre pene gloser herfra da det skjedde, så var jeg glad for å ha forsikret utstyret. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 De som har forsikring: Har det lønt seg, eller ville det vært bedre å være "selvassurandør"? Det eneste jeg har ødelagt i løpet av 35 år som eier/bruker av speilrefleks er 1 stk D300S, det kostet meg vel noe rundt 4000,-, kanskje opp til 5'. Har kjøpt forsikring på ett objektiv, og ser det egentlig som penger ut vinduet. Har du foreksempel en halv million på kontoen til disposisjon er det ingen problemer og være selvassurandør, ødelegger man et objektiv/kamera koster det ikke mye og punge ut fra egen lomme, men mister man hele bagen i sjøen og utstyr til 150.000.- drukner er det kanskje verre og fremskaffe pengene/utstyret på dagen så man kan gjøre jobbene som allerede er avtalt de neste dagene. Uansett så burde man kalkulere inn forsikringer på linje med andre utgifter når man prissetter arbeidet man gjør. Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Har du foreksempel en halv million på kontoen til disposisjon er det ingen problemer og være selvassurandør .... Forsikring eller ikke er alltid et sjansespill. Forsikringselskapene skal selvsagt tjene penger på forsikringene så i snitt over tid lønner det seg ikke med forsikring. Det hjelper ikke hvis man mister mye og ikke har råd til å erstatte det igjen. Jeg hadde forsikring da jeg var student og ikke ville hatt sjanse til å erstatte alt. I dag har jeg bedre råd og utstyret hart også blitt relativt mye billigere (relativt til inntekt). Et annet moment er at jeg neppe ville kjøpt eksakt det samme på nytt hvis jeg skulle handlet i dag. Dessuten vil reiseforsikring dekke en del så jeg ta sjansen uten egen kameraforsikring. Hittil har det lønt seg med stor margin for meg å kutte forsikringen. Hva som er riktig for den enkelte blir veldig individuelt, og man bør jo både tenke på hva man har råd til å tape og hvor utsatt utstyret er og hvor stor sjanse det er for å miste mye/alt på en gang. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 (endret) Hva som er riktig for den enkelte blir veldig individuelt, og man bør jo både tenke på hva man har råd til å tape og hvor utsatt utstyret er og hvor stor sjanse det er for å miste mye/alt på en gang. Ja, dette må hver enkel vurdere selv, det er umulig og gi en fasit. Er ikke direkte fotografering men jeg betaler ca. 5500.- i året for og forsikre mot at jeg ikke ødelegger andres båter og tjener inn ca. 30.000.- direkte relatert til dette, problemet er at hvis jeg ødelegger så kan det fort koste meg 150.000.- til 10.000.000.- i erstatninger. I tillegg så har jeg forsikret verktøy, lokaler, etc. så jeg ikke får avbrudd og det er jeg nødt til for går noe i stykker kan det fort koste meg endel titusener. Istedenfor å ha en lav egenandel er det mer fornuftig og forhøye den til foreksempel 10.000.- og få rimeligere forsikring, og heller betale av egen lomme hvis skadene er under 10/15.000.-. Et annet moment er at hvis man hyppig bruker forsikringen vil premien stige betraktelig til neste år. Et firma jeg kjenner til hadde endel dyre skader i fjor "ny man i jobb" og i år hadde premien neste fordoblet seg grunnet at de var blitt et "risikofirma". Endret 18. september 2015 av Nautica Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) De som har forsikring: Har det lønt seg, eller ville det vært bedre å være "selvassurandør"? Det eneste jeg har ødelagt i løpet av 35 år som eier/bruker av speilrefleks er 1 stk D300S, det kostet meg vel noe rundt 4000,-, kanskje opp til 5'. Har kjøpt forsikring på ett objektiv, og ser det egentlig som penger ut vinduet. Det kan fort bli så vanvittige summer; dropper man AF-S 600mm f/4 VR med D4 påmontert så er man fort oppi 175.000+ (om man må erstatte med nye utgaver, butikkpris på den gamle 600mm er ikke akkurat gratis den heller). Jeg har _ikke_ slike summer klar på kontoen om uhellet skulle være ute. Uhell kan alltid skje; ting kan bli borte (tyveri). En gang kom AF-S 24-70mm f/2.8 løst fra kamerahuset grunnet blitskabel kom i klem på objektivutløseren. Ingenting overlever å falle 1.75 meter ned i betonggulv (13.000 skulle jeg nok klart å få til). Så holder man seg til moderate skader kan det lønne seg uten forsikring; men historisk skjer det minst 1 uhell i året. Prisen blir veldig fort over 20.000, og da har jeg allerede spart på forsikring. En annen ting er at om man har forsikring; så skjer det mindre uhell (karma). Edit: Jeg orker ikke registrere forsikring på blitser, og optikk på mindre enn 5000. Det er forbruksvare. Edit2: Er jeg ute på reise og knuser noe; så kjøper jeg bare nytt umiddelbart. Så rapporterer jeg skaden og får penger på konto så fort skaden er taksert (er det mulig å reparere; så fikser jeg og selger en av enhetene). Endret 19. september 2015 av TGB 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 Og - fordi det må nevnes, akkurat i dag: Yarrr! Today be a fine day for photographin - that it be! Yarrr - avast, me hearties! 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. september 2015 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Skål ja http://www.talklikeapirate.com/piratehome.htmlOg: http://youtu.be/ghDJTaa9vpQ[ Endret 19. september 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Smak og behag, jeg har faktisk ikke lyst på noen av de 5 gadgetsene de hevder man burde ha. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Smak og behag, jeg har faktisk ikke lyst på noen av de 5 gadgetsene de hevder man burde ha. +1. Så ut som en reklamefilm. SIkkert OK produkter, men ingen av dem kommer langt opp på min ønskeliste. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 SIkkert OK produkter, men ingen av dem kommer langt opp på min ønskeliste. Messenger bagen virket veldig praktisk.....? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Hvis noen er interessert i den, så er det ikke mange minuttene igjen av kickstarteren Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 (endret) Noen som har tips om alternativ til Lowepro Outback 300AW med plass til laptop? Endret 20. september 2015 av flageborg Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Det nærmer seg oktober, folkens 3 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Det nærmer seg oktober, folkens Ja, utrolig hvor fort tiden går, og håper at denne festen får riktig god oppslutning... Anbefales! Endret 21. september 2015 av smort1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) Rokinon har annonsert to objektiver til Canon EOS-M systemet, en 21mm f/1.4 og en 50mm f/1.2, ser ut som vi kanskje etterhvert får se en Canon EF-S 9-20mm F4.5-5.6 IS siden de har tatt ut en patent på denne. Endret 21. september 2015 av Nautica Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 (endret) DR vurdering av 7DR II, D810, 5DsR og 1Dx: http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html Edit: Endret 21. september 2015 av seriksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå