Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Ny firmware for Olympus OM-D E-M1/E-M5 mkII , samt PRO/Premium-objektiver, kommer i slutten av november;

Noe av det som kommer:

Spesielt for E-M1: Focus stacking (flott for macro-frelste)...

For begge:

S-OVF (simulert optisk søker)... (Note to self: Skal bli interessant..)..

Det kommer dessuten oppdatering for PRO/Premium-objektiver, også!

Oversikt her: http://www.43rumors.com/e-m1-and-e-m5ii-firmware-updates-coming-end-november-e-m1-gets-silent-shutter-fokus-bracketing-2425fps-electornic-stabilization/

og her:

http://www.olympus-global.com/en/news/2015b/nr150915omde.jsp

og på norsk:

http://www.olympus.no/corporate/no/press_centre/press_releases/consumer/em_1_e_m5mkii_upgrades_1.jsp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan jeg konstatere: Nikon er noe forbanna dritt!

Fylkestur i dag med kronprinsparet; litt regn var det riktignok, men det endte veldig fort med at begge søkerne dugget til (kunne ikke se en dritt). Så dugget samtlige objektiver til. For å toppe det hele begynte fokussystemet å svikte på begge husene. Til slutt begynte blitsene å pre-trigge slik at blits ikke ble del av eksponeringen. Kom i mål såvidt, men på slutten blinket det "err" på top display av det ene huset. Søkerne er fortsatt ikke mulig å bruke på noen av husene. Magisk nok hadde ingen av Canon-gutta i nøyaktig samme miljø problem (han ene fikk litt dugg-problem på det ene huset; samt Quantum blitsbatteripakken hans døde; ellers var alt tipp topp hos de gutta.

*frustrert*

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ai, den suger!

Høres ut som som du har fått fukt inn i husene, og det er ikke gøy..

Ligger til tørk nå... Fant ut at speilet hadde låst seg i åpen posisjon på det ene huset; litt ufine ord og dunking fikk løst den saken. Da er "err" blinkingen borte i det minste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Da kan jeg konstatere: Nikon er noe forbanna dritt!

Fylkestur i dag med kronprinsparet; litt regn var det riktignok, men det endte veldig fort med at begge søkerne dugget til (kunne ikke se en dritt). Så dugget samtlige objektiver til. For å toppe det hele begynte fokussystemet å svikte på begge husene. Til slutt begynte blitsene å pre-trigge slik at blits ikke ble del av eksponeringen. Kom i mål såvidt, men på slutten blinket det "err" på top display av det ene huset. Søkerne er fortsatt ikke mulig å bruke på noen av husene. Magisk nok hadde ingen av Canon-gutta i nøyaktig samme miljø problem (han ene fikk litt dugg-problem på det ene huset; samt Quantum blitsbatteripakken hans døde; ellers var alt tipp topp hos de gutta.

*frustrert*

De er på vestlandet i dag? Hvis det regnet like mye hos dere som hos meg, så hadde jeg ikke tatt med Nikon D800'en ut, selv om den er værtettet. Derimot gikk jeg en mosjonstur rundt ett vann her på 4 km, regnklær og dassblaut, og med Fujifilm X-T1 og Fujinon 50-140mm WR. Ble dog ingen bilder (jeg gadd ikke, for været var for jævlig). Men til tross for at oppsettet mitt druknet så virker det 100% uten noe som helst fukt etterpå.. 

Fuji kan dette med værtetting skjønner jeg.. her en liten test for hva den er god for:

og denne:

Kanskje du skal bytte system?

Lenke til kommentar

Tror det er litt tilfeldig det med fuktskader også.. Har hatt både D3s'en og 70-200en min gjennomvåte flere ganger.. En gang av en båt som passerte farlig tett på høy hastighet i objektivets tilfelle. Har likevel aldri hatt noen problemer, men måtte bytte noen gummipakninger \ o-ringer på huset da de viste tegn på å bli dårlige under en service.

Lenke til kommentar

Tror det er litt tilfeldig det med fuktskader også.. Har hatt både D3s'en og 70-200en min gjennomvåte flere ganger.. En gang av en båt som passerte farlig tett på høy hastighet i objektivets tilfelle. Har likevel aldri hatt noen problemer, men måtte bytte noen gummipakninger \ o-ringer på huset da de viste tegn på å bli dårlige under en service.

Enig i at det er en del tilfeldigheter ute å går; men statistisk ligger jeg veldig dårlig ann; 2 D4 hus = trøbbel; totalt 10 canon hus = ikke problem (1 med en antydning til trøbbel).

D4 minner faktisk mer om fadesen til Canon med 1D mkIII. Den var på lik linje med D4 i full åpning for vann stil.

Edit:

har aldri hatt trøbbel på denne fronten med verken D3 eller D3s; i langt mer brutale forhold (selv om det var rimelig ekstreme forhold i dag).

Edit2:

Tror ikke jeg skal innom Nikon Norge de nærmeste dagene; det kommer til å bli ufint... best å la det ligge noen dager ;)

Edit3:

Mistenker kameralekkasje er årsak til dugg i optikken; så enn så lenge så klandrer jeg ikke optikken for skrot kvalitet. Husene derimot!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvis utstyret har vært relativt varmt og blir raskt nedkjølt av regn får du litt undertrykk som gjør at fuktighet fortere penetrerer.

Helt klart, men i denne settingen var det bare Nikon D4 som sa takk for seg. Canon husene håndterte dette fra problemfritt; til det ene med litt problem.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg skal innom Nikon Norge de nærmeste dagene; det kommer til å bli ufint... best å la det ligge noen dager ;)

Ta det som en mann og besøk Nikon mens saken/skaden er fersk - og bli ferdig med det! Vi vil også ha en oppdatering fortest mulig :)

Fått tørket alt og ting ser fint ut akkurat nå; vi får se hvordan ting fungerer i morgen (mer eller mindre samme tilstand). Jeg vil i morgen kjøre 2delt system; et kamerahus og sett med objektiver for innebruk; og 2 kamerahus og objektiver for utebruk.  Jeg skal klage min nød så fort jeg har mulighet. De nærmeste dagene drar jeg ut før noe er åpent, og er tilbake igjen etter alt er stengt.

Regner med at ting går like mye i dass i morgen. 

Så innebruk blir D800 og AF-S 24-120mm f/4 VR + AF-S 70-200mm f/2.8 VR II

Utebruk: 2 * D4, AF-S 24-70mm f/2.8 + AF-S 80-400mm. 

Blitsene satser jeg på overlever (skal litt til at begge dør).

Så krysser fingrer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvem har den beste næringsforsikringen for fotoutstyr?

Gjensidige solgte meg privatforsikringer til bruk i ENK-et mitt for noen år siden, men nå har de ombestemt seg, og sier jeg må føre opp forsikringene direkte i firmaet. De sier at de skriver ned verdien på utstyret med ca 10% i året, uavhengig av hva slags utstyr det er. Har kun utstyr for ca 250 000, og det er sjelden jeg har med mer enn 120 000 ut på tur samtidig. Prisen for å dekke dette med en mobil utstyrsforsikring som dekker "plutselig ytre påvirkning" var ca 5000kr eks mva i året.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt tabbeforsikring igjennom Gjensidige, men på siste regning sto det næringslivsforsikring. vet ikke om de bare har forandret ordlyden eller om det er større forandringer innad i polisen, må ta kontakt med de og forhøre meg. Selve forsikringen skal dekke alle former for tabber uansett kostnader.

Problemet er at de kan kalle det uforstand istedenfor en tabbe og da får du ikke en krone.

Det har blitt endel omgjøringer i Gjensidige de siste årene, nye fremadstormende sjefer og gamle joviale sjefer som har sluttet "flere som har slutet i protest" mye av grunnen er nok større profitt til aksjonærene. Vurderer selv og finne meg et nytt selskap men finnes det igjen noen stedlige selskaper som ikke er kjøpt opp av de store.

Lenke til kommentar

Gjensidige solgte meg privatforsikringer til bruk i ENK-et mitt for noen år siden, men nå har de ombestemt seg, og sier jeg må føre opp forsikringene direkte i firmaet. De sier at de skriver ned verdien på utstyret med ca 10% i året, uavhengig av hva slags utstyr det er. Har kun utstyr for ca 250 000, og det er sjelden jeg har med mer enn 120 000 ut på tur samtidig. Prisen for å dekke dette med en mobil utstyrsforsikring som dekker "plutselig ytre påvirkning" var ca 5000kr eks mva i året.

Jeg har en verdiforsikring hvor jeg forsikrer hver enkel del (utstyr) for en sum; har fungert utmerket de gangene jeg har brukt dem. Aldri vært snakk om noe verdinedskriving der. Jeg forsikring for en sum; og får den summen når jeg mister utstyr. Flat egenandel på 3500. Som er ok med tanke på at jeg har forsikret utstyr for 550.000. Så knuser jeg alt; eller alt blir borte på tur så er jeg dekket.

Fungerer for hele verden. Sist gang revnet sekken og så godt som alt falt ut. 2 * D4; AF-S 70-200mm f/2.8 VR II; AF-S 24-70mm f/2.8. Reperasjon for ca 23.000,-. Fikk det dekket veldig raskt og uten noen spørsmål.

Edit:

Mener prisen for et år for denne var i området 15.000,-. Som må sies å være fornuftig priset med tanke på totalverdien.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ref fuktproblem, kjørte hele rukkelet i steikeovnen med varmluft på 50 grader og med døra åpen. Lot det stå å kose seg i 5-6 timer. Alt fungerte flott i dag. 

Alle plastdeksler og batteri ble naturligvis tatt ut i forkant :)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en verdiforsikring hvor jeg forsikrer hver enkel del (utstyr) for en sum; har fungert utmerket de gangene jeg har brukt dem. Aldri vært snakk om noe verdinedskriving der. Jeg forsikring for en sum; og får den summen når jeg mister utstyr. Flat egenandel på 3500. Som er ok med tanke på at jeg har forsikret utstyr for 550.000. Så knuser jeg alt; eller alt blir borte på tur så er jeg dekket.

Fungerer for hele verden. Sist gang revnet sekken og så godt som alt falt ut. 2 * D4; AF-S 70-200mm f/2.8 VR II; AF-S 24-70mm f/2.8. Reperasjon for ca 23.000,-. Fikk det dekket veldig raskt og uten noen spørsmål.

Edit:

Mener prisen for et år for denne var i området 15.000,-. Som må sies å være fornuftig priset med tanke på totalverdien.

Er dette gjennom Gjensidige? Det høres ut som en veldig grei forsikring. På den jeg vurderer, så dekkes det ikke om det ikke er en "uforutsett ytre påvirkning". Om jeg glipper utstyret selv, virker det ikke som at det er dekket. Takk for input. :)

Lenke til kommentar

Edit:

Er dette gjennom Gjensidige? Det høres ut som en veldig grei forsikring. På den jeg vurderer, så dekkes det ikke om det ikke er en "uforutsett ytre påvirkning". Om jeg glipper utstyret selv, virker det ikke som at det er dekket. Takk for input. :)

Gjensidige; næringslivsforsikring. Skal ikke påpeke hva som står presisert i avtalen, men har ikke hatt noen problem med dekning (alltid vært min feil når jeg har hatt behov).

Lenke til kommentar

Gjensidige; næringslivsforsikring. Skal ikke påpeke hva som står presisert i avtalen, men har ikke hatt noen problem med dekning (alltid vært min feil når jeg har hatt behov).

Takk, nå er ny forsikring tegnet. De hadde visst bare én slik "mobilt utstyr"-forsikring som kunne dekke dette, men det virker greit. Om tilsvarende utstyr går opp i pris, så dekker de også prisøkning. F.eks. D800 som kostet 18000 da jeg kjøpte den, og etterfølgeren D810 som nå koster 30 000kr... Endte på 5500kr for 200 000 eks mva utstyr, hvorav 120 000 kan gå dukken på tur samtidig. 3000kr flat egenandel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...