Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Det ser snodig ut, men den unormalt korte lengden skyldes nok hovedsaklig DO-elementet, en del av Canons satsing på vektreduksjon for profesjonelle objektiver.

Lengden og diameteren minner til forveksling om de mer tradisjonelle 200mm f/2,0 uten DO-element.

canon-200mm-f2.0l-is-usm-ef-lens.jpg

Andre DO-objektiver kjennetegnes også med kort fysisk lengde sammenlignet med andre objektiver med samme brennvidder og blendere. Canon 70-300/4,5-5,6 DO, Canon 400/4 DO, Nikon 300/4 PF. (Nikon kaller det PF i stedet for DO). Sistnevnte med og uten PF-element:

Nikkor-300mm-f4D-IF-ED-vs-Nikkor-300mm-f

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser snodig ut, men den unormalt korte lengden skyldes nok hovedsaklig DO-elementet, en del av Canons satsing på vektreduksjon for profesjonelle objektiver.

Lengden og diameteren minner til forveksling om de mer tradisjonelle 200mm f/2,0 uten DO-element.

Diameteren er nok litt større, den bør i allefall være ~50% større. Det ser sånn ut på bildene. Regner med at objektivet får samme kallenavn som Erik Holtan i sin tid...

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med dere som var med på fotovandringen da? Jeg har ikke rukket å gå gjennom bildene ennå, men har ikke noen følelse av å virkelig ha truffet noe jeg kan assosiere med "Min lørdag". Blir spennende å se hva som sendes inn :)

Hadde ellers en veldig hyggelig dag, og fikk møtt og hilst på et par av forumbrukerne her også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med dere som var med på fotovandringen da? Jeg har ikke rukket å gå gjennom bildene ennå, men har ikke noen følelse av å virkelig ha truffet noe jeg kan assosiere med "Min lørdag". Blir spennende å se hva som sendes inn :)

Hadde ellers en veldig hyggelig dag, og fikk møtt og hilst på et par av forumbrukerne her også :)

Var med på vandringen i Kr.sund N, og der var det 33 deltakere (mot 13 i fjor).  Været var egentlig for fint vær (nesten sommerlig) til å være godt fotovær, men det var trivelig, å møte, og å vandre sammen med andre likesinnede..

Temaet viste seg å være "vanskelig", men kommer vel til å finne i alle fall noe som kan brukes...., trur eg....    :cool:

Bonusoppdraget hopper jeg bukk over.... :whistle:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Jeg fikk noen bilder som jeg tror kan brukes :)

Ja, det var en trivelig dag. Hyggelig å hilse på deg. Vi får sette i gang med fototreff i Vestfold også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk noen bilder som jeg tror kan brukes :)

Ja, det var en trivelig dag. Hyggelig å hilse på deg. Vi får sette i gang med fototreff i Vestfold også.

Det hadde vært veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar

I Oslo var det kjedelig vær og lite inspirerende lys, ingen fulltreffere. Temaet er så rundt at jeg oppfatter det som at det inkluderer alt.

Lenke til kommentar

Har ikke noe til konkurransen jeg heller tror jeg, men det var ikke målet mitt med dagen heller :)

Tror kanskje jeg hadde litt "feil" forventninger til hva som skulle skje, jeg trodde det var mer greier langs løypa og felles opplegg. Men, fikk gått en tur og tok nok mest bilder nede ved vikingene. Hyggelig å treffe andre entusiaster!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Zeiss Milvus har fått norske priser - nette 18499 for Milvus ZE 85/1,4, 17499 for 100/2 macro og 21/2.8, 12399 for 50/1,4 og 50/2 macro, og 11299 for 35/2.

85/1,4 og 50/1,4 er (heldigvis) nye design, mens de andre er basert på de eksisterende modellene. Nytt er bedre byggekvalitet, værtetting (ja takk!), mindre flare, enda bedre fokusring og ikke minst nytt design. 50/1,4 og 85/1,4 har fått helt nytt optisk design, og skal være knakende bra. :)

Milvus 50/1,4 har visst litt dybdekroma (grønt og lilla skjær foran og bak fokusplanet), og er altså ikke perfekt APO-korrigert, men det har Makro-Planar 2/50 også, uten at det gjør objektivet dårlig. :)

Spent på Zeiss Milvus 85/1,4, og en eventuell kommende Sigma Art 85/1,4.

Milvus 85/1,4 er visst ganske så basert på Otus, minus ett asfærisk element, men skal yte nesten like bra, men med enda bløtere bokeh.

Mer lesning:

http://lenspire.zeiss.com/en/zeiss-milvus-50mm-f1-4-and-85mm-f1-4-anchor-a-gorgeous-new-lens-line/

http://blog.mingthein.com/2015/09/12/a-visit-to-zeiss-and-thoughts-on-the-milvus-line/

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre DO-objektiver kjennetegnes også med kort fysisk lengde sammenlignet med andre objektiver med samme brennvidder og blendere. Canon 70-300/4,5-5,6 DO, Canon 400/4 DO, Nikon 300/4 PF. (Nikon kaller det PF i stedet for DO). Sistnevnte med og uten PF-element

Trøbbel med DO/PF basert optikk; er at de håndterer motlys (spesielt rett utenfor bilderammen) ektremt dårlig. Synes ordinær-optikk med alle fancy ny element med eksotiske navn er hårreisende dårlig i motlys uansett.... så det er ikke et pluss for denne trenden. At flertallet av optikk fra Canon og Nikon har feilkonstruert solblender i utgangspunktet hjelper ikke (er vel i hovedsak på zoom-optikk de driter seg ut på solblendere; enn så lenge).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Andre DO-objektiver kjennetegnes også med kort fysisk lengde sammenlignet med andre objektiver med samme brennvidder og blendere. Canon 70-300/4,5-5,6 DO, Canon 400/4 DO, Nikon 300/4 PF. (Nikon kaller det PF i stedet for DO). Sistnevnte med og uten PF-element

Trøbbel med DO/PF basert optikk; er at de håndterer motlys (spesielt rett utenfor bilderammen) ektremt dårlig. Synes ordinær-optikk med alle fancy ny element med eksotiske navn er hårreisende dårlig i motlys uansett.... så det er ikke et pluss for denne trenden. At flertallet av optikk fra Canon og Nikon har feilkonstruert solblender i utgangspunktet hjelper ikke (er vel i hovedsak på zoom-optikk de driter seg ut på solblendere; enn så lenge).

Er det de som har Fresnell-linser?

Lenke til kommentar

Enda litt mer om Milvus - her en lengre hands on-rapport med interessant tekst og bilder: http://www.verybiglobo.com/zeiss-milvus-lenses-hands-on/

http://www.dearsusan.net/2015/09/13/402-zeiss-milvus-1-485-brief-review/

http://www.photographyblog.com/previews/zeiss_milvus_85mm_f1_4_photos/

Damn - den derre 85/1,4 virker som et seriøst krem-objektiv - på mer enn en måte!

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fylkestur med kronprinsparet i morgen (3 dager); ser ikke veldig lovende ut med tanke på nedbør.

Får sett om Nikon tåler vann i det minste.

Velkommen til nabolaget på torsdag...

Takk :) Om jeg ikke har regnet bort før den tid da!

pakker lett denne gang; 2*D4; 24-70, 80-400 og en 70-200 til innebruk. Orker ikke dra på stor tung fastoptikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...