Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det å jobbe i fotobutikk? Ikke for livet, men for en periode.

Kan jo fortelle litt om min oppfatning av å jobbe i fotobutikk etter å ha "grodd fast" der jeg jobber nå i seks år. Vet ikke helt hva du er ute etter, så jeg bare forteller litt løst og fast om hvordan jeg ser det.

 

Jeg må si meg enig med k-ryeng, selv om vi ikke jobber samme sted. Jeg trives veldig godt på min arbeidsplass, men så har jeg varierte arbeidsoppgaver da jeg både selger kamera og tilbehør, er ansvarlig for nettsiden og nettbutikken, fremkaller bilder, overspiller smalfilm og gjør andre arbeidsoppgaver på lab'en.

 

Og det er tidvis ganske mye å gjøre, som på sommeren og rett før jul. Da kan det være ganske stressende, men det er det som er artig. På grå høstdager, derimot, er det ikke mye fart... da står vi mye og glaner ut på regnværet, spiller yatzi eller bare prater skit. Heldigvis blir vi (4 fast ansatte og 4 deltids) som jobber der ganske sammensveiset, og en av mine kollegaer var faktisk en av mine nærmeste venninner selv før hun begynte å jobbe der. Det gjør at også disse dagene så absolutt er å leve med. Så et tips er å passe på å komme godt overens med sine kollegaer i en jobb der man kan risikere å stå arbeidsløs i perioder.

 

Men det som skaper mest variasjon daglig, er jo kundene. De aller fleste er hyggelige, men en gang i blant kommer det noen sure gubber eller kvinnfolk innom. Heldigvis er vi stort sett forskånet for kjeft og surmuling, og antallet smil og hyggelige samtaler man får i løpet av en dag mer enn oppveier for de opplevelsene. Smil til kundene, så får du stort sett et smil tilbake.

 

Har som sagt vært der i seks år nå... kanskje beveger jeg meg videre en gang, men er fornøyd med både arbeidsstedet, arbeidsoppgaver og kollegaer. Og selv om lønna ikke er kjempebra, så er det mer enn nok til at jeg klarer å betjene alle utgifter uten problemer. Vil heller ha en middels bra betalt jobb jeg trives med, enn en godt betalt jobb jeg mistrives i. Foto er tross alt en hobby, og jeg anser meg selv som heldig som får jobbe med en av mine interesser.

Lenke til kommentar
Og du bruker LR på en slik PC?

Tror jeg ville holdt meg til bridge elns da altså.

Men sett den på så høyt du vil, og bare la den stå mens du legger deg eller noe. Tar jo ikke hele natta uansett? :p

 

Vel, jeg liker Lightroom bedre enn Bridge, så da ofrer jeg heller litt hastighet.

 

Foreldrene mine er av typen som ikke lar meg ha PC-en på om natten av to grunner:

 

1. Det bruker strøm.

 

2. Det er brannfarlig (i følge dem, og det er ikke så lett å overbevise dem).

 

Det er i slike øyeblikk jeg gleder meg til jeg kan flytte ut.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Link?

 

Finner de ikke på photozone...

Hadde jo bare vært latterlig morsomt å dytte en sånn en på en 350D. Heldvis har de spandert på seg et litt bedre hus med skikkelige merkene. *merk Nikon D200* :p

 

Så mye at Sigma'en er dårligere på f/8 og f/11 enn Canon'en er på f/2.8... :wallbash:

Serr?! Hvor mye bedre er Sigma-en kontro 300mm f/4 IS som du hadde 'a?

Lenke til kommentar

Jeg vet det fordi jeg har testet begge to, men hvis du absolutt vil ha link, så versågod..

 

f/2.8 vs f/2.8

f/4 vs f/2.8

f/5.6 vs f/2.8

f/8 vs f/2.8

f/11 vs. f/2.8

 

Og da er Canon'en på f/2.8.

 

f/5.6 vs f/5.6

 

300/2.8L IS er Canons aller skarpeste objektiv. Er det rart jeg vil ha det?

 

(PS: Nå skal det sant sies at det er Sigma 120-300/2.8 som er sammenlignet med Canon'en her, men den er nesten 100% identisk optisk sett med den faste 300/2.8, i 120-300/2.8's favør. Ergo er forskjellene minimalt sett enda større, men kun minimalt..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...