Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Råfilene på Canon komprimeres med en tapsfri algoritme - en eller annen LZH-avart tror jeg. Slike algoritmer benytter mønstre til kompresjon. Når ISO går opp, så stiger støymengden. Siden støyen av natur ikke opptrer i mønstre (heldigvis!), blir det rett og slett vanskeligere å komprimere.

 

Heldig og heldig fru blom :p

 

Hadde den oppstått i mønstre hadde vi vært kvitt den

Lenke til kommentar

Synes det er å ta litt i å kalle dem hvite, det er mer 1995 PC-grå i mine øyne. Husker jeg ble skuffa første gang jeg så ett, nå var det relativt tidlig i karrieren og jeg syntes hvite objektiv var hysteriskt stilige..

 

Har du sett ett slikt Nikon-objektiv? Lurer på hvordan fargene ser ut side ved side.

 

Er det spesielle objektiver til ekspedisjonsbruk på meget varme steder eller?

 

(Hehe, ja jeg ser den røde ringen jeg og... I think :-D )

Lenke til kommentar
Er det spesielle objektiver til ekspedisjonsbruk på meget varme steder eller?

Det er vel mest beregnet for det japanske hjemmemarkedet, tror jeg. BH lister i det minste de grå Nikkorene som "grey market". Både 70-200/2.8 og 28-70/2.8 finnes/fantes i grått. Om 24-70/2.8 finnes i grått vet jeg ikke.

 

Påstanden om at Canon maler objektivene sine i lyse farger pga varme er vel mildest talt omdiskutert. Det er svært få hvitmalinger som også er "hvite" i (altså reflekterer) den infrarøde delen av spektrumet, hvor varmen som kjent "bor"... Sony/Minolta har vel også en grå 70-200/2.8 G?

 

Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet...

 

(forøvrig er det sykt hvor mye detaljer man får ut av en D70 med Tokina 12-24 på en 75x50-print. På dette bildet kan man faktisk se enkeltvinduer på husene på den andre siden av fjorden!)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet...

Jeg har sett rammer på Clas Ohlson, men vet ikke om de er så mye bedre ... Japan Photo har også noen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det spesielle objektiver til ekspedisjonsbruk på meget varme steder eller?

Det er vel mest beregnet for det japanske hjemmemarkedet, tror jeg. BH lister i det minste de grå Nikkorene som "grey market". Både 70-200/2.8 og 28-70/2.8 finnes/fantes i grått. Om 24-70/2.8 finnes i grått vet jeg ikke.

 

Påstanden om at Canon maler objektivene sine i lyse farger pga varme er vel mildest talt omdiskutert. Det er svært få hvitmalinger som også er "hvite" i (altså reflekterer) den infrarøde delen av spektrumet, hvor varmen som kjent "bor"... Sony/Minolta har vel også en grå 70-200/2.8 G?

 

Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet...

 

(forøvrig er det sykt hvor mye detaljer man får ut av en D70 med Tokina 12-24 på en 75x50-print. På dette bildet kan man faktisk se enkeltvinduer på husene på den andre siden av fjorden!)

 

Minolta og Sony har plenty med "hvite" objektiver. Jeg trodde Canon brukte en type glass i noen av L'ene som var mer følsom for varme enn andre? Er det bare tull, og fargen kun til pynt?

 

Og, grey market, er ikke det det vi kaller grå-import?

Lenke til kommentar
Minolta og Sony har plenty med "hvite" objektiver. Jeg trodde Canon brukte en type glass i noen av L'ene som var mer følsom for varme enn andre? Er det bare tull, og fargen kun til pynt?

Det spesielle Canon-glasset er så vidt jeg vet fluoritt. Fluoritt kan eksplodere dersom det utsettes for ekstreme vibrasjoner (derfor er Canon-utstyr absolutt no-no hos NASA), men det er - meg bekjent - ikke spesielt varmefølsomt.

 

Alle objektiver er følsommme for temperatursvingninger - det er derfor du kan skru fokusringen forbi uendelig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

"Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet..."

 

 

Hør med fotografer i rundt deg, de fleste fagfotografer bestiller opp rammer, og da kan du jo få det i alle størrelser du vil ca + stort utvalg, sannsynligvis. Evt. rammebutikker.

Må nok regne med å punge ut med ett par k, though :p

Lenke til kommentar
Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet...
50x70 er en helt standard rammestørrelse, det bør du kunne få tak i mange steder, møbelbutikker, Europris, fotobutikker etc. Ellers må du nok få laget spesialrammer - som koster flesk og duppe, og antakelig karamellpudding til dessert...
Lenke til kommentar
Det spesielle Canon-glasset er så vidt jeg vet fluoritt. Fluoritt kan eksplodere dersom det utsettes for ekstreme vibrasjoner (derfor er Canon-utstyr absolutt no-no hos NASA), men det er - meg bekjent - ikke spesielt varmefølsomt.

 

Alle objektiver er følsommme for temperatursvingninger - det er derfor du kan skru fokusringen forbi uendelig.

Jeg har også hørt at det er pga. varmeutvikling, men vet ikke om det er fluorittglasset som er problemet.

 

Finnes en forklaring her - tror nok det er mye rett i den:

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_L_lens

 

For de late: én årsak er for å redusere varmeutvikling, det andre er for å kjenne igjen Canon-objektiver på idrettsstevner etc. De har selvfølgelig i tillegg den røde ringen - som også de sorte L-objektivene har. I motsetning til Nikon, som også leverer sorte utgaver av objektivene som kan leveres grå, er det dog bare hvite utgaver hos Canon hvis de ikke er sorte - det er altså ingen varianter med begge farger.

Lenke til kommentar

Her er en forklaring på hvorfor ordinær hvitmaling ikke er særlig effektivt til varmereduksjon:

 

Pigments in conventional paints are optimized for visual opacity (wavelengths of 400-700 nm), making the particle size too small to reflect infrared radiation from fire (wavelengths of 1,000 to 8,000 nm). For example, conventional white paint has a reflectance for the radiation from fire of 30% or less.

Kilde: http://www.lbl.gov/tt/techs/lbnl0998.html

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...