Gissan Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hvor stor er forskjellen på oppløsning L og M? Vil det være merkbar forskjell både på tele og vidvinkel? 8mpx vs. 4mpx elns? Bruker nesten bare M1 uansett, med JPEG-kvalitet 6. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 L er full oppløsning på ~8 megapixler M er redusert oppløsning på ~4 megapixler S er redusert oppløsning på ~2 megapixler Fine vs. normal påvirker ikke oppløsninga, kun hvor hardt jpeg-filene pakkes. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Råfilene på Canon komprimeres med en tapsfri algoritme - en eller annen LZH-avart tror jeg. Slike algoritmer benytter mønstre til kompresjon. Når ISO går opp, så stiger støymengden. Siden støyen av natur ikke opptrer i mønstre (heldigvis!), blir det rett og slett vanskeligere å komprimere. Heldig og heldig fru blom Hadde den oppstått i mønstre hadde vi vært kvitt den Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Måtte bare poste denne: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1041638.ece Noen har for god råd, når ungene får slike leker :-) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Noen har for god råd, når ungene får slike leker :-)Der har vi beviset, Canon-utstyr er bare leketøy ;-) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Siden støyen av natur ikke opptrer i mønstre (heldigvis!), blir det rett og slett vanskeligere å komprimere. Heldig og heldig fru blom Hadde den oppstått i mønstre hadde vi vært kvitt den d'oh! Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Noen har for god råd, når ungene får slike leker :-)Der har vi beviset, Canon-utstyr er bare leketøy ;-) Det måååå jo ikke være en Canon da: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...A:IT&ih=010 (Men ja det ser sånn ut, jeg følte bare fo å dele denne sjeldenheten) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Det måååå jo ikke være en Canon da:Syns jeg ser den røde ringen på det første bildet :-) Men jeg vet at Nikon også har lyse objektiver - skjønt de er gjerne mer grå enn hvite, som Canon sine er... Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Synes det er å ta litt i å kalle dem hvite, det er mer 1995 PC-grå i mine øyne. Husker jeg ble skuffa første gang jeg så ett, nå var det relativt tidlig i karrieren og jeg syntes hvite objektiv var hysteriskt stilige.. Har du sett ett slikt Nikon-objektiv? Lurer på hvordan fargene ser ut side ved side. Er det spesielle objektiver til ekspedisjonsbruk på meget varme steder eller? (Hehe, ja jeg ser den røde ringen jeg og... I think :-D ) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Er det spesielle objektiver til ekspedisjonsbruk på meget varme steder eller? Det er vel mest beregnet for det japanske hjemmemarkedet, tror jeg. BH lister i det minste de grå Nikkorene som "grey market". Både 70-200/2.8 og 28-70/2.8 finnes/fantes i grått. Om 24-70/2.8 finnes i grått vet jeg ikke. Påstanden om at Canon maler objektivene sine i lyse farger pga varme er vel mildest talt omdiskutert. Det er svært få hvitmalinger som også er "hvite" i (altså reflekterer) den infrarøde delen av spektrumet, hvor varmen som kjent "bor"... Sony/Minolta har vel også en grå 70-200/2.8 G? Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet... (forøvrig er det sykt hvor mye detaljer man får ut av en D70 med Tokina 12-24 på en 75x50-print. På dette bildet kan man faktisk se enkeltvinduer på husene på den andre siden av fjorden!) Endret 4. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet... Jeg har sett rammer på Clas Ohlson, men vet ikke om de er så mye bedre ... Japan Photo har også noen. Tom Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Er det spesielle objektiver til ekspedisjonsbruk på meget varme steder eller? Det er vel mest beregnet for det japanske hjemmemarkedet, tror jeg. BH lister i det minste de grå Nikkorene som "grey market". Både 70-200/2.8 og 28-70/2.8 finnes/fantes i grått. Om 24-70/2.8 finnes i grått vet jeg ikke. Påstanden om at Canon maler objektivene sine i lyse farger pga varme er vel mildest talt omdiskutert. Det er svært få hvitmalinger som også er "hvite" i (altså reflekterer) den infrarøde delen av spektrumet, hvor varmen som kjent "bor"... Sony/Minolta har vel også en grå 70-200/2.8 G? Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet... (forøvrig er det sykt hvor mye detaljer man får ut av en D70 med Tokina 12-24 på en 75x50-print. På dette bildet kan man faktisk se enkeltvinduer på husene på den andre siden av fjorden!) Minolta og Sony har plenty med "hvite" objektiver. Jeg trodde Canon brukte en type glass i noen av L'ene som var mer følsom for varme enn andre? Er det bare tull, og fargen kun til pynt? Og, grey market, er ikke det det vi kaller grå-import? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Og, grey market, er ikke det det vi kaller grå-import? Ja det er det. Det har ikke noe med fargen på produktene eller innpakningen å gjøre - hvis det var noen trodde det Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Minolta og Sony har plenty med "hvite" objektiver. Jeg trodde Canon brukte en type glass i noen av L'ene som var mer følsom for varme enn andre? Er det bare tull, og fargen kun til pynt? Det spesielle Canon-glasset er så vidt jeg vet fluoritt. Fluoritt kan eksplodere dersom det utsettes for ekstreme vibrasjoner (derfor er Canon-utstyr absolutt no-no hos NASA), men det er - meg bekjent - ikke spesielt varmefølsomt. Alle objektiver er følsommme for temperatursvingninger - det er derfor du kan skru fokusringen forbi uendelig. Endret 4. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 "Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet..." Hør med fotografer i rundt deg, de fleste fagfotografer bestiller opp rammer, og da kan du jo få det i alle størrelser du vil ca + stort utvalg, sannsynligvis. Evt. rammebutikker. Må nok regne med å punge ut med ett par k, though Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Noe helt annet: Er det noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i greie rammer til 75x50-bildene jeg endelig har fått printet ut etter Oktoberfesten? Kjøpte noen store rammer på Ikea, men de er jo bare søppel, og passepartouten er 70xnoenogførti, noe som spiser opp alt for mye av bildet...50x70 er en helt standard rammestørrelse, det bør du kunne få tak i mange steder, møbelbutikker, Europris, fotobutikker etc. Ellers må du nok få laget spesialrammer - som koster flesk og duppe, og antakelig karamellpudding til dessert... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Det spesielle Canon-glasset er så vidt jeg vet fluoritt. Fluoritt kan eksplodere dersom det utsettes for ekstreme vibrasjoner (derfor er Canon-utstyr absolutt no-no hos NASA), men det er - meg bekjent - ikke spesielt varmefølsomt. Alle objektiver er følsommme for temperatursvingninger - det er derfor du kan skru fokusringen forbi uendelig. Jeg har også hørt at det er pga. varmeutvikling, men vet ikke om det er fluorittglasset som er problemet. Finnes en forklaring her - tror nok det er mye rett i den: http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_L_lens For de late: én årsak er for å redusere varmeutvikling, det andre er for å kjenne igjen Canon-objektiver på idrettsstevner etc. De har selvfølgelig i tillegg den røde ringen - som også de sorte L-objektivene har. I motsetning til Nikon, som også leverer sorte utgaver av objektivene som kan leveres grå, er det dog bare hvite utgaver hos Canon hvis de ikke er sorte - det er altså ingen varianter med begge farger. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Det spesielle Canon-glasset er så vidt jeg vet fluoritt.Kalsiumfluoritt, for å være helt presis. Og det er strengt tatt ikke "glass" i det hele tatt Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Her er en forklaring på hvorfor ordinær hvitmaling ikke er særlig effektivt til varmereduksjon: Pigments in conventional paints are optimized for visual opacity (wavelengths of 400-700 nm), making the particle size too small to reflect infrared radiation from fire (wavelengths of 1,000 to 8,000 nm). For example, conventional white paint has a reflectance for the radiation from fire of 30% or less. Kilde: http://www.lbl.gov/tt/techs/lbnl0998.html Endret 4. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Her er en forklaring på hvorfor ikke ordinær hvitmaling ikke er særlig effektivt til varmereduksjonSikkert derfor Canon bruker off-white, og det er sikkert ikke "ordinær" hvitmaling heller :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå