HSP Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Den nye 50/1,8 STM ser ut som en fin oppgradering som hovedsaklig går på det mekaniske. Optisk: - Samme brennvidde, samme blendere (fra f/1,8 til f/22) og samme bildesirkel. - Samme(?) optiske konstruksjon som før (6 elementer i 5 grupper) og veldig like MFT-kurver. - Ny coating. Mekanisk: - Ny blender (7 avrundede vs 5 lameller) - Ny AF-motor (mikromotor vs steppmotor) - Ny nærgrense (35 vs 45 cm) - Ny fatning (metall vs plast) - Omtrent samme størrelse men en aning tyngre (Sannsynligvis hovedsaklig på grunn av fatningen) - Fortsatt levert uten solblender. (Det hadde kostet de så lite ekstra og er i praksis bare å irritere kundene) Min gamle 50mm begynner å bli slitt, så jeg vurderer å kjøpe en ny. Det høres ut som du har litt peiling på dette, hvordan vil af'en være på dette nye? Jeg har et 40mm med en stm, og det er ganske treigt i forhold til andre objektiver jeg har hatt, inkludert den gamle 50mm. Er det noen fordeler med stm for stillbilder egentlig? Kortere nærgrense og kanskje litt penere bokeh (7 avrundede) høres lovende ut. Henning Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg har ikke peiling, jeg har bare lest pressemeldingen og specs. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 På 55-250 stm er motoren meget rask, men tror ikke at 50mm vil få en like rask motor, tror man må vente til den kommer i butikken før man kan si en endelig dom. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Har tilbud om en 5d mk1 som har gått under 30k eksponering, med org batterigrep, 2 org batterier og 2 fra amazon. Tror det fulgte med minnekort også, 2500 skal han ha, er det grei pris? Tenkte ha dette frem til jeg får råd til ett hus jeg vil ha Endret 11. mai 2015 av Bjørnli Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) Ny heftig FW til Fujifilm X-serien: https://youtu.be/ZaoIZXA5RMM Endret 11. mai 2015 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Har tilbud om en 5d mk1 som har gått under 30k eksponering, med org batterigrep, 2 org batterier og 2 fra amazon. Tror det fulgte med minnekort også, 2500 skal han ha, er det grei pris? Tenkte ha dette frem til jeg får råd til ett hus jeg vil ha Det lå et 5d til 1500.- i går på finn.no, ble solgt på noen minutter. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Ja, 5D classic til 1500kr er en god pris, men jeg tror ikke man skal forvente å få så mye mer enn det for dem nå lenger. I og med at man ser 5D mk2 nede under 5k innimellom, ville jeg prutet litt på 2500kr, gjerne ned til 2k. Men, for all del, fortsatt et godt kamera. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 1300.- er anbefalt utsalgspris li Norge for den nye 50mm f/1.8 STM. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Fyren er ganske standhaftig på 2500, har kameraet her og ser på det, litt slitt i blitsskoen, ellers strøkent Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 fikk med en strøken nifty fifty mot en liten sum til, så fornøyd med dealen, da blir det bilder fra meg etterhvert=) 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 fikk med en strøken nifty fifty mot en liten sum til, så fornøyd med dealen, da blir det bilder fra meg etterhvert=) Tøft! Gratulerer! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 fikk med en strøken nifty fifty mot en liten sum til, så fornøyd med dealen, da blir det bilder fra meg etterhvert=) kanskje vi kan vekke opp østfold-treff-tråden fra den dype dvalen Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jupp, får nok med meg en kollega jeg jobber med, dog han bruker pentax da, så vet ikke helt hvor stabil fyren er(kremt) Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg har lagt min 50mm på hylla på grunn av ubrukelig autofokus. Regner med den nye treffer bedre, så blir sikkert kjøp til den prisen. Ellers kommer jeg til å handle 35mm f2/IS. Det kommer nok godt med til innebilder til vinteren. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 (endret) fikk med en strøken nifty fifty mot en liten sum til, så fornøyd med dealen, da blir det bilder fra meg etterhvert=)kanskje vi kan vekke opp østfold-treff-tråden fra den dype dvalen Jeg er med! Lengter etter å tørke støvet av 5Dene... Endret 11. mai 2015 av CFM Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Flere enn meg som sliter med opplasting til flickr for tiden? Får feilmeldinger ganske ofte, selv om jeg bare tar relativt få bilder om gangen. Gjelder både i går kveld og i kveld. Prøvd både firefox og explorer. Får opp to forskjellige meldinger. Den siste kommer opp mest. Dessuten går det veldig seint når det først laster opp. Bare jeg som sliter? I kveld er det enda verre. Testet å laste opp via flickr-uploader-programmet, der står det hastigheten. Den ligger på mellom 30 og 40 KB/s.... Lastet opp noe til dropbox, da gikk det i 400 KB/s. Har slettet all historikk i firefox og resatt modemet. Tar nesten 3.5 minutt for et bilde på ca 7 mb.... Har også prøvd å laste opp via telefonen (men koblet til Wifi), gikk ikke akkurat unna det heller. Prøvde via telefon med da med datatrafikk, og heller ikke det gikk spesielt fort. Noen som kunne ha prøvd å slenge opp noen bilder for å se om det gjelder flere? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Jeg har lastet opp noen få i det siste uten problem. Det er gjort vi opplasteren til Lightroom. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 fikk med en strøken nifty fifty mot en liten sum til, så fornøyd med dealen, da blir det bilder fra meg etterhvert=)kanskje vi kan vekke opp østfold-treff-tråden fra den dype dvalen Jeg er med! Lengter etter å tørke støvet av 5Dene... Da har jeg gjenåpnet tråden Så hvis noen ønsker og være med på et treff så bare si i fra i tråden angående fototreff i Østfold. 1 Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Ser ut til det blir festningen i halden, kom igjen folkens, bli med! Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Hmmm, ikke brukt flickr på laaaaaaang tid, liker ikke det "nye", noen som har no bra alternativ for fotospam? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå