Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Kan hende dette har blitt spurt om tidligere, men å søke etter det tror jeg blir vanskelig :)

Når dere tar bilder, lukker dere da det øyet som ikke ser inn i søkeren, eller har dere det åpent (og i så fall hvorfor; er det noen fordeler ved å gjøre det)?

Varierer litt. Ofte har jeg det andre øyet oppe for å se om det skjer noe, spesielt hvis jeg har komponert i søkeren og venter på at det skal komme en person inn i situasjonen. Her for eksempel: http://www.tek.no/bildekritikk/bilde/adidas/1538706

Da fulgte jeg med for å se om det ikke kom noen med adidas-sko.

H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende dette har blitt spurt om tidligere, men å søke etter det tror jeg blir vanskelig :)

Når dere tar bilder, lukker dere da det øyet som ikke ser inn i søkeren, eller har dere det åpent (og i så fall hvorfor; er det noen fordeler ved å gjøre det)?

Har som regel begge øyne åpne, uten at jeg helt vet hvorfor, men synes det funker best slik.   Er det veeldig skarpt lys så synes jeg det hjelper å lukke øyet som ikke ser i søkeren....   :cool:

Lenke til kommentar

Hei

Hvordan ville dere skrevet følgende.

Er litt uskikker her, vil gjerne skille på "tallene" så det er enkelt å forstå hva som er funksjonen med denne linjen.

Tank *1 160 liter, tank*2 50 liter.

Tank 1/160 liter, tank 2/50 liter.

Tank/1 160 liter, tank/2 50 liter.

Tank 1 160 liter, tank 2 50 liter.

Eller kanskje skrive dette på en helt annen måte.

Jeg ville skrevet det sånn:

Drivstofftanker:                 Tank 1: 160 liter

Tank 2: 50 liter

-ville satt Tank 1 og Tank 2 rett under hverandre,men får det ikke til her....

Endret av tow
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd panorama i lightroom? Jeg tok 5-6 bilder jeg tenkte å stifte sammen til et relativt stort bilde. Men etter at lightroom har jobbet i 2 timer sitter jeg igjen med et bilde på litt ca 1000x200 px. Det må vel være noe jeg har gjort feil håper jeg..

Henning

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd panorama i lightroom? Jeg tok 5-6 bilder jeg tenkte å stifte sammen til et relativt stort bilde. Men etter at lightroom har jobbet i 2 timer sitter jeg igjen med et bilde på litt ca 1000x200 px. Det må vel være noe jeg har gjort feil håper jeg..

Henning

Testet litt mer. Ser ut som det er en begrensning på størrelse, og det er kanskje ikke så rart. Endte med å lage tre panoramaer i lightroom og så slå de sammen i photoshop. Her er utsikten fra Hammerfest med Goliat i horisonten: 

http://www.henningspettersen.com/annet/hammerfest.html

Endte på 203 megapixler. Selve fila: http://henningspettersen.com/wp-content/uploads/images/hammerfest.jpg

Henning

Endret av HSP
Lenke til kommentar

Det hørtes da rart ut, på min helt middelmådige laptop tar det ikke lange tiden før jeg har lagd et panoramabilde med 8-10 bilder, dog i PS og ikke lightroom.

Ja, det er stor forskjell. Fordelen er jo at man får råfil-egenskapene, men her jeg sitter går det veldig mye lenger tid i lightroom enn photoshop. Også må jeg innrømme at når jeg sa 5-6 så var det faktisk 18 bilder. Endte med å slå sammen 6 og 6, justere de nye råfilene før jeg stiftet de sammen i photoshop. 6 bilder funket greit, det tok mye mer tid enn photoshop, men når man vet det så er det jo bare å sette i gang maskinen før man går til lunsj el. Jeg er totalt amatør på panorama og slikt, men tenkte å prøve siden funksjonen nå var tilgjengelig i lightroom.

Henning

Endret av HSP
Lenke til kommentar

Henning

Ser ut som det er en begrensning på størrelse, og det er kanskje ikke så rart.

Henning

Ifølge en adobeblog: "There is a size limit of 65,000 pixels on the long side of a file or, 512 MP – whichever comes first."

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...