Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Ugh.. Er det en ting jeg savner etter jeg for et par år siden gikk fra 1D3 til 5D2 så er det autofokusen og antall bilder i sekundet. Når jeg er ute i hundeparken og tar bilder av bikkja så merker jeg at fokusen ikke er kjapp nok. Det merkes spesielt når bikkja springer direkte mot eller fra meg. 

Et alternativ er og kjøpe en brukt 7D, du burde få et godt eksempel for rundt 4500.- hvis du følger med litt på bruktmarkedet.

7D har et fokussystem som takler denne type fotografering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at det er en del her inne som sliter med GAS (Gear Acquisition Syndrome), men er det flere her (som meg) som er litt forlegen over å gå rundt med masse utstyr ute i offentligheten? Er jeg ute med 28-300 mm linsa så får jeg blikk kastet over meg hele tiden. Ikke akkurat krise, da ingen ser hvor bra/dårlige bildene mine blir, men jeg føler fortsatt at det er et ekstra press på meg på å ikke gjøre noe dumt. 

Jeg merker stor forskjell nå som jeg har en 5d, i forhold til tidligere med en 350d. Nå blir jeg ganske ofte stoppet av folk som vil snakke foto/fotoutstyr, når jeg er ute i byen med kameraet. Og det er forsåvidt bare hyggelig det. Tenk hvordan det hadde vært om man hadde leica...

Henning

Lenke til kommentar

Ugh.. Er det en ting jeg savner etter jeg for et par år siden gikk fra 1D3 til 5D2 så er det autofokusen og antall bilder i sekundet. Når jeg er ute i hundeparken og tar bilder av bikkja så merker jeg at fokusen ikke er kjapp nok. Det merkes spesielt når bikkja springer direkte mot eller fra meg. 

Et alternativ er og kjøpe en brukt 7D, du burde få et godt eksempel for rundt 4500.- hvis du følger med litt på bruktmarkedet.

7D har et fokussystem som takler denne type fotografering.

Ikke så ille priset, men jeg kan nok ikke bruke så mye penger på noe jeg blir å bruke relativt lite. Å bytte hadde jeg heller ikke klart, da jeg har forelsket meg litt i full-frame. Faren min har 7D da, og jeg var veldig imponert når jeg teste den og hans 24-105 L-objektiv. Knallgode bilder.

Vet at det er en del her inne som sliter med GAS (Gear Acquisition Syndrome), men er det flere her (som meg) som er litt forlegen over å gå rundt med masse utstyr ute i offentligheten? Er jeg ute med 28-300 mm linsa så får jeg blikk kastet over meg hele tiden. Ikke akkurat krise, da ingen ser hvor bra/dårlige bildene mine blir, men jeg føler fortsatt at det er et ekstra press på meg på å ikke gjøre noe dumt. 

Jeg merker stor forskjell nå som jeg har en 5d, i forhold til tidligere med en 350d. Nå blir jeg ganske ofte stoppet av folk som vil snakke foto/fotoutstyr, når jeg er ute i byen med kameraet. Og det er forsåvidt bare hyggelig det. Tenk hvordan det hadde vært om man hadde leica...

Henning

Det er bare hyggelig da. Morsomt å prate litt om foto med andre. Jeg har fortsatt tilgode å møte mange som vil prate foto. Stort sett er det folk uten noen spesiell interesse annet enn litt nysgjerrighet når de ser noen med stort kamera.

90% av kommentarene jeg får på bildene mine føler jeg også er av typen "Åå så flott bilde. Jeg vil også ha slikt kamera". Kommer såklart an på hvem man viser til da fotointeresserte venner gir litt mer konstruktive tilbakemeldinger. Men er en grunn til at jeg ikke gidder å fortelle folk om hjemmesiden min med bilder på. Får holde hva jeg selv mener.

Lenke til kommentar

Vil du ha bedre autofokus enn 5DmkII og vil ha Canon fullframe, er det nok 5DmkIII eller 1D X som lokker. Men - så var det prisen, da.

Kanskje prøve å finne en 5DmkIII på bruktmarkedet, eventuelt etter at en etterfølger har kommet?

Du kan også kikke på å supplere med en brukt 7D - to hus er ofte kjekt, og ekstra pikseltetthet er interessant når du skyter med maks tele.

Lenke til kommentar

5D mkIII er det som frister mest. Nå er det jo mye prat om 5D mkIV og varianter av den, så forhåpentligvis synker 5D mkIII i pris da. 

Tror ikke jeg orker å drasse rundt på to hus for øyeblikket. Får se hva jeg bestemmer meg for etterhvert. Ny kamerabag og nytt stativ er litt høyere på lista atm. Tar jeg med alt er baggen alt for tung og det er såvidt glidelåsen går igjen.

Har per nå 5D mk II, 16-35 mm f/2.8L mk1, 24-70 f/2.8L, 28-300mm IS L og så låner jeg på ubestemt tid damas 50mm f/1.8. Så har jeg en 550EX blits pluss en en eBay blits og en del trådløse sendere/mottakere osv.

Skal ikke gå langt før det sliter på ryggen når man har sling-bag :p

Lenke til kommentar

Spørsmål: Sliter du både med 24-70 og 28-300, eller bare sistnevnte?

AF-modulen til 1DIII er nok noe mer følsom enn den i 5DII, og takler bedre objektiver med liten blenderåpning. Hvis du har noen venner med mer fremskredent G.A.S. så kan du jo se om det går an å få lånt seg en 70-200 f/2,8, og se om den gir bedre resultater. Faren er jo selvfølgelig at det kan bli en dyr opplevelse hvis det faktisk viser seg å stemme.

Lenke til kommentar

Har merket det oftere med 28-300, men det kan nok også forklares ved at den har vært hyppigst brukt i hundeparken. Klarer ikke springe etter hundene nok til å komme nært nok og å få de samme bildene med 24-70 :p.

Kjenner ingen her i Oslo pdd som har 70-200 f/2.8, men det løser seg nok etterhvert slik at jeg får testet. Har tenkt på tanken å bytte ut 28-300 med 70-200 pga lysstyrken, men det har hittil blitt med det. Selv om objektivet er stort og tungt, så har det vært veldig deilig å kunne ha den rekkevidden på brennvidden når man er ute og ikke har tid å bytte objektiv. Ikke helt samme følelsen som å løpe rundt med prime-objektiv, men det fungerer til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Hei

Hvordan ville dere skrevet følgende.

Er litt uskikker her, vil gjerne skille på "tallene" så det er enkelt å forstå hva som er funksjonen med denne linjen.

Tank *1 160 liter, tank*2 50 liter.

Tank 1/160 liter, tank 2/50 liter.

Tank/1 160 liter, tank/2 50 liter.

Tank 1 160 liter, tank 2 50 liter.

Eller kanskje skrive dette på en helt annen måte.

Lenke til kommentar

Eller kanskje skrive dette på en helt annen måte.

Kanskje ikke så dumt å omformulere, to tall etter hverandre kan virke forvirrende. Jeg ville skrevet f.eks Tank nr en rommer 160 liter, tank to ...

Eventuelt på i stedet for rommer, hovedpoenget er å få et (relevant) ord mellom de to tallene. Mange anbefaler å skrive mindre tall med bokstaver.

Lenke til kommentar

Hva med Norsk?

Tank 1 er på 160 liter; tank 2 er på 50 liter.

Eller som tabell - blir kanskje mest ryddig:

Tank 1: 160 liter

Tank 2: 50 liter

Det hadde nok vært fornuftig, men det ødelegger litt med oppsettet.

Tabell er nok det enkleste. Evt går også Tank 1 (160 liter), Tank 2 (50 liter). Hvordan jeg ville valgt å skrive det hadde vært avhengig av konteksten og formatet til teksten.

Konteksten er som følgende "se i spoiler nederst for bedre forståelse"

2.2KAPASITETER

Brennstofftanker: tank-1 160 liter, tank-2 50 liter

Startbatteri: etter motorprodusentens spesifikasjoner.

Forbruksbatteri: etter behov

Det er avsnitt, sideanvisninger og innholdsfortegnelse så det er litt plassmangel og få alt på riktige sider.

Hva med å kalle tankene for det de evt er til?

Bensin/dieseltank? Reservetank? Vanntank? Septiktank?

Tipper grovt på at det er båt det er snakk om her?

Riktig gjettet :)

Det er drivstoff i begge tankene, så de må merkes som vist siden det er sånn som instrumentene beskriver tankene.

post-151946-0-17130800-1429911777_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vet ikke, jeg har egentlig aldri tenkt over det. Jeg bare lar kroppen gjøre det som føles naturlig uten å tenke over det. Jeg pleier å ha begge øynene åpne på skytebanen, men med kameraet tror jeg egentlig det varierer litt avhengig av situasjon.

Å ha begge øynene åpne kan sikkert være en fordel i noen situasjoner, hvor du vil ha oversikt over omgivelsene samtidig som du fotograferer. F.eks. hvis du skal passe deg for folk rundt deg samtidig som du fotograferer med lang brennvidde. Eller hvis du fotograferer fly, fugl i flukt eller andre motiver som beveger seg raskt på lang avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...