Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Kan det skyldes buet fokusplan? Selv om hyperfokal avstand osv så kan vel fokusplanet være nok ujevnt til at det utgjør en forskjell på skarp og nesten skarpt i ulike deler av bildet?

Nei - her beskriver jeg det som skjer "midt i". Bilder følger i egen tråd senere. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...eller at de selger så mange de klarer å produsere og dermed, fornuftig nok, setter prisene litt opp...

Fullt mulig, men når jeg har pratet om det med folk i fotoforretninger her til lands, så har den ikke akkurat blitt omtalt som noen storselger.

Jeg har en følelse av at den aldri var tenkt å bli noen storselger, men mest for å skape litt blest om Nikon. Mye som toppmodeller hos bilfabrikanter. Hvor mye er det Lexus taper på hver LFA de selger?

Lenke til kommentar

Kan det skyldes buet fokusplan? Selv om hyperfokal avstand osv så kan vel fokusplanet være nok ujevnt til at det utgjør en forskjell på skarp og nesten skarpt i ulike deler av bildet?

Nei - her beskriver jeg det som skjer "midt i". Bilder følger i egen tråd senere. ;)

Gjør det, det blir interessant. 

Lenke til kommentar

men når jeg har pratet om det med folk i fotoforretninger her til lands, så har den ikke akkurat blitt omtalt som noen storselger.

...

Norge er jo uansett et mikromarked, prisene settes nok andre steder i verden. Volumet på modellene bør nok ses fra fabrikken(e), ikke fra et enkelt marked som vårt.

Jeg la vel inn prisvarsel på når den falt under 20k i prisguiden, men nå har jeg D750 i stedet.

Da er det helt sikkert et bedre kamera for deg. For all del, D750 er helt sikkert et strålende kamera, men det er ikke en Df. Det jeg liker med Df er altså at det er et rent fotokamera. Jeg håper Nikon tør å stå i det sporet og lansere flere modeller av Df, gjerne også noen med DX-sensor.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det: Det er ikke på det fotografiske det kameraet skal konkurrere, så det finnes ingen direkte konkurrenter.

I så måte er det jo egentlig ingen produkter som konkurrerer med hverandre, fordi alle har litt forskjellige sett med funksjoner.

Når man som kjøper vurderer forskjellige produkter opp mot hverandre, så er det alltid en vurdering av funksjoner og pris. Hva ønsker man, hva er man villig til å betale for det, og hva kan man klare seg uten. D610 og D750 er naturlige konkurrenter, selv om de er ganske forskjellige, fordi det er naturlig at en person som vurderer en av dem også vil se på de andre.

Det eneste punktet hvor Df er uten konkurranse er pre-AI-optikk (og selv da "konkurrerer" det med kostnaden ved å modifisere optikken). På alt annet er det gjenstand for de samme avveiningene som alle andre hus. Folk som har veldig lyst på gammeldagse kontroller kommer til å vurdere det opp mot andre hus som kanskje ikke gir samme nostalgifølelsen, men koster mindre og har andre funksjoner (f.eks. video).

For min del, så var den bedre AF-ytelsen og lavere prisen helt klart gode argumenter for å droppe Df til fordel for D750.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[Folk som har veldig lyst på gammeldagse kontroller kommer til å vurdere det opp mot andre hus som kanskje ikke gir samme nostalgifølelsen....

...og dette blir for min del mer og mer viktig i min beslutningsprosess. Når jeg skal legge penger i noe betyr det tekniske bare litt, men den følelsen jeg har av å ha noe betyr mer. Det tekniske fungerer jo stort sett like bra på nesten alt.

Så dermed tenker jeg mer med hjertet enn med hjernen, selv om ingen av de er koblet helt ut.

Hvis jeg kjøper nytt kamera i år, tror jeg likevel det blir D7200, først og fremst grunnet pris, men også fordi jeg ønsker DX. Men jeg innrømmer at det napper ikke i noe følelsesregister, det er et ganske gjennomarbeidet, kjedelig kamera. Men det vil jo gjøre den jobben det skal...

Lenke til kommentar

I så måte er det jo egentlig ingen produkter som konkurrerer med hverandre, fordi alle har litt forskjellige sett med funksjoner.

Det skal ikke ta mange sekunder å finne konkurrende kameraer fra Nikon og Canon (i samme prisleie) med betydelig mindre forskjeller i funksjoner og kvaliteter enn Df og så og si absolutt alt annet, i Dfs prisleie. 

Må si jeg egentlig begynner å føle meg litt ferdig med denne diskusjonen...

Lenke til kommentar

Nå er det vel 3 ting som Nikon er virkelig kjent for nå om dagen.

1. Utviklingsavdelinga er lagt ned, istedet kjører de hardt på same shit new wrapping

2. Feil på en skremmende stor andel av nyere kamerahus + i det siste også objektiver. Ingen som prøver skiten før det forlater samlebåndet ?

3. Drite i å fikse/genial stillhet før søksmålene hagler, bare til D600 fiaskoen satt de av 15 mill dollar for å fikse kameraet og forsøke å forbedre omdømmet.

Bonusspørmål, noen som vet hva def. på ett forum er ? Holder det at det er de samme 7 som kun er aktive ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har 2 system selv. Fuji & Nikon. Har stort sett brukt Fujien i de siste månedene mye pga at jeg liker den nye 50-140mm'en og 56mm f/1.2'en deres og en spesielt god værtetting, iallefall på zoom objektivene deres. Mye godt kan sies om små speilløse kameraer vs. store tunge DSLR'er. Men Fuji'en når ikke opp til knærne til D800'en når det kommer til bildekvalitet. Det er greit at X-T1'en tar gode bilder, men ikke så gode som D800'en.

Det dynamiske området på D800 er bare sykt når det kommer til stykket, og det er vesentlig bedre enn på X-T1'en. Sånn utav boksen så har X-T1 bedre ISO egenskaper enn D800, men når jeg skalerer D800 ned til filstørrelsen til X-T1 synes jeg at D800 ligger et bittelite hår foran X-T1'en, tross alt..  

Og det som slo meg her for litt over ei uke siden da jeg plukket opp D800'en igjen var hvor kjapp AF'en var på D800'en kontra X-T1'en, og dette gjorde seg spesielt bemerket i dårlig belysning.. Jeg har gått med en tanke i magen om å kvitte meg med D800'en til fordel for X-T1'en. Men dette har jeg nå slått i fra meg, jeg kommer til å beholde begge systemene, da de begge utfyller hverandre på mange områder.. men uansett er D800'en kongen på haugen ennå.. sånn er det bare.. 

Lenke til kommentar

D8XXx er ekstremt bra kameraer det, men så koster vel de det samme som 2-3 Fuji X-T1 og hadde blitt lite imponert var de like bra bildemessig. Autofokus ligger Fuji såvidt litt etter de andre speilløse, men igjen avhengig av bruk og stil og hva man fotograferer.

Lenke til kommentar

D8XXx er ekstremt bra kameraer det, men så koster vel de det samme som 2-3 Fuji X-T1...

Svarer her jeg, selv om det ikke var du som startet sammenligningen...

Det er vel heller ikke helt innafor å sammenligne X-T1 med D8xx, det burde bli en mer riktig sammenligning å bruke D7xxx. Kanskje aller helst D7100 som er omtrent samme alder, men mer riktig å kanskje sammenligne med D7200 som er det nyeste.

Vel, jeg har kikket på begge samt Olympus. Jeg klarer ikke EVF. Må bli OVF, eller så må jeg sluke noen grovhårete EVF-kameler. Dessuten sliter jeg litt med størrelsen på disse speilløse, de blir rett og slett litt for små til å være ergonomiske. Blir nok Nikon D7200 hvis jeg skal handle noe da...tiden vil vise...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Dessuten sliter jeg litt med størrelsen på disse speilløse, de blir rett og slett litt for små til å være ergonomiske. Blir nok Nikon D7200 hvis jeg skal handle noe da...tiden vil vise...

Vel, du får batterigrep til X-T1'en og da blir den overraskende grei å holde i hånda.. :) Det er verdt å prøve ut, og det får man sikkert lov til i butikken hvis man spør pent!! :) 

Lenke til kommentar

En annen ting som få nevner er vel at det er lettere å flytte rundt på glass i ett objektiv som veier 100 gram enn ett som veier 2,3 kg.

Det vanlige argumentet er jo at bildet fra objektivet på 100 gram blir klart bedre enn det på 2,3 kg. Fordi sistnevnte ligger hjemme.

Dette er jo bare tøys, et objektiv fra Olympus veier drøye 3kg og et objektiv fra Canon veier drøye 100 gram, så det er jo helt motsatt av det dere hevder.

Olympus 90-250 f/2.8 vs Canon 40mm f/2.8

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vel, du får batterigrep til X-T1'en og da blir den overraskende grei å holde i hånda.. :) Det er verdt å prøve ut, og det får man sikkert lov til i butikken hvis man spør pent!! :)

Ja, det finnes et par utgaver batterigrep som antagelig forbedrer ergonomien. Men det er fortsatt EVF'en da...:-)))

Lenke til kommentar

EVF har problemer til tider, samtidig så gjør den magiske ting som kan bare drite i på OVF som å kunne stille inn ett bildet uten engang bry seg om lysmåler samt at jeg ser bildet i søkeren når jeg har tatt det, så vet hva som er på minnekortet uten å måtte danse opp og ned mellom søker skjerm søker skjerm.

Men det er vel det fotografering egentlig dreier seg om - en stabel med selvmotsigelser...

Lenke til kommentar

EVF har problemer til tider, samtidig så gjør den magiske ting som kan bare drite i på OVF som å kunne stille inn ett bildet uten engang bry seg om lysmåler samt at jeg ser bildet i søkeren når jeg har tatt det, så vet hva som er på minnekortet uten å måtte danse opp og ned mellom søker skjerm søker skjerm.

Men det er vel det fotografering egentlig dreier seg om - en stabel med selvmotsigelser...

EVF har helt klart noen fordeler, men for meg blir det noe feil med denne mini-TV-skjermen mellom meg og motivet. Den fungerer for så vidt greit kvalitetsmessig i normalt dagslys, men den er helt grusom innendørs i lampebelysning. Når jeg testet X-T1 i vinter var det kraftig snøvær utendørs. Det var rett og slett virkelig dårlig på EVF, det minnet litt om en TV uten signal med masse flimrende prikker.

OVF gir meg en følelse av uhindret syn mellom meg og motivet, jeg setter større pris på det enn noen tekniske fordeler med EVF.

Dessuten fotograferer og lagrer jeg ALLTID i raw, så jeg er uinteressert i hva kamera kunne laget av JPG, og trenger dermed heller ikke se en slags forhåndsvisning på en EVF.

Dessuten er det noe med en sensor som ligger gjemt bak en lukkermekanisme og et speil, det er liksom det som er fotografering for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...