tomsi42 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Så 28mm f/1.8 USm er gode saker? Godt spørsmål. PhotoZone var ikke helt begeistret. f/2.8 er de mer fornøyd med. The Digital Picture er helle ikke overbevist. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Så 28mm f/1.8 USm er gode saker? Godt spørsmål. PhotoZone var ikke helt begeistret. f/2.8 er de mer fornøyd med. The Digital Picture er helle ikke overbevist. Tom Forskjellig tester viser forskjellige resultater, sikkert på grunn av avvik i eksemplarene. Noen ganger for 2,8 bedre kritikk, noen gang 1,8. Sistnevnte har i alle fall bedre mekanisk kvalitet og bedre AF-motor (USM). Lysstyrke-forskjell gir seg selv. Jeg har studert gode bilder av begge objektivene + 35/2 og synes de optisk er ganske jamnbyrdige når det kommer til optisk kvalitet. Eneste forskjell kan være at 1,8 har litt finere boke, men jeg er ikke 100% sikker på det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg vil ikke være overrasket om boke er bedre på 28mm f/1.8. Det som trekker ned for både PhotoZone og TDP, er mye CA. Men jeg er usikker på om det er så ille i praksis. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) I praksis har det ikke plaget meg at 2,8 skal ha noe CA. Sakset fra testen. "The Canon EF 28mm f/2.8 may not be the most attractive lens on the market but it is still interesting nonetheless. It is very affordable in combination with a pretty impressive optical performance (except CAs) and quite decent mechanics. However, it faces pretty stiff competition from the Sigma AF 30mm f/1.4 EX DC HSM which is a little better in the center but worse at the borders. The Canon is much cheaper though." Jeg bruker objektivet mest på f/4 og 5,6. Da yter det gjennomsnittlig best, men tråden "Smil, baby" er et perfekt eksempel på at man kan utnytte styrkene på full åpning uten at svakhetene har noen betydning. Endret 27. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Carny Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Ble det siste bildet mitt i BK så dårlig at jeg ikke får kritikk på komposisjon en gang? :| HDR folkene her kunne i alle fall sagt et par ord syns jeg. Jeg er helt fersk med HDR, så tips og triks er velkomment. Glorien rundt soloppgangen er vrien for meg å få bort for eks. Forslag mottas med takk Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Og så prøver vi igjen, 7 innlegg forsvant fra tråden. HINT: Mener man at man skal kutte ned på ulike måter å poste på, holder man seg til RAPPORTERINGSKNAPPEN (dette står i retningslinjene). (Dette innlegget skal ikke kommenteres, send meg en pm om du har synspunkter) Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Det er så jævla varmt! Skikkelig dårlig timing på kjøkkenoppussing, det skal jeg ha. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Det er så jævla varmt! Skikkelig dårlig timing på kjøkkenoppussing, det skal jeg ha.Null problem - bare send varmen til Tromsø du, så skal du få kjøligere vær i bytte ;-) Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Med glede! Har du kontakter som kan ordne det? Jeg gleder meg intenst til høst og regn og vind og kulde. Dette her kunne brutter sett fra stuevinduet sitt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2561943.ece Kjipe saker, men jeg vet meget godt hvordan båtlivet der er, jeg har jo vokst opp med det. Pappa rapporterte at det var helt mørkt da det skjedde, overhodet ingen lys. Uten lanterner på båtene så var det ikke mulig å se dem. Men vi vet jo ikke om de hadde lanterner eller ikke. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Heisann:D Flått fotover i Ålesundsområde no Men to små spørsmål... - Eg har standar objektivet til 18-55 58mm og skal kjøpe meg denne linsa. Men problemet er, eg skal kjøpe meg ei fisheye linse til å montere på tuppen... Har dykk noko å anbefale? - Er det trygt å handle på eBay? Endret 27. juli 2008 av Bolivar Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg gleder meg intenst til høst og regn og vind og kulde.Regn og vind har vi lite av nå, forsåvidt kulde også - men det er kaldere i luften enn jeg ville regnet med i slutten av juli - været (og temperaturen) vi har nå er nokså typisk for begynnelsen av mai i Tromsø (begynnelsen av april i Oslo)... Men - det er jo nesten 16 grader ute - det er rent varmt sammenliknet med tidligere i uken... Skal bestille ekspress-transport sørover, jeg, og be dem ta med varmen på returen ;-) Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Har du endra avataren din, Tom? Why? Uvant... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Er på tide med litt forandring - skifter ikke så ofte som sn0dig, dog ... Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Husker ikke hva du hadde før :S Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Du har alltid så vakre portretter i avatarene dine, Tom. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 De nye reglene i BK ser ut til å fungere, av trådene på side1 finner jeg bare to som bryter hostingregelen. Merker at det er blitt mer fornuftige størrelser på bildene og nå som jeg sitter her med laptop på treg trådløs. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 "dpreview seeks ninja web-developers" Nesten like bra som nettaviser som kjører hvit skrift på sort bakgrunn for å vise at kattunger sitter fast i et tre. Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 "dpreview seeks ninja web-developers" Nesten like bra som nettaviser som kjører hvit skrift på sort bakgrunn for å vise at kattunger sitter fast i et tre. Skal aldri bli journalist, og må stå opp så tidllig som deg... huffoghuff Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Du har alltid så vakre portretter i avatarene dine, Tom. Det må til. Forrige portrett tok jeg selv - denne gangen benyttet jeg meg av blinks-skuddet til Zettec. Tom Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Du har alltid så vakre portretter i avatarene dine, Tom. Det må til. Forrige portrett tok jeg selv - denne gangen benyttet jeg meg av blinks-skuddet til Zettec. Tom Du kunne hvert en skikkelig Gangstaahh du tom.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå