Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så 28mm f/1.8 USm er gode saker?

Godt spørsmål. PhotoZone var ikke helt begeistret. f/2.8 er de mer fornøyd med. The Digital Picture er helle ikke overbevist.

 

Tom

Forskjellig tester viser forskjellige resultater, sikkert på grunn av avvik i eksemplarene. Noen ganger for 2,8 bedre kritikk, noen gang 1,8. Sistnevnte har i alle fall bedre mekanisk kvalitet og bedre AF-motor (USM). Lysstyrke-forskjell gir seg selv.

 

Jeg har studert gode bilder av begge objektivene + 35/2 og synes de optisk er ganske jamnbyrdige når det kommer til optisk kvalitet. Eneste forskjell kan være at 1,8 har litt finere boke, men jeg er ikke 100% sikker på det.

Lenke til kommentar

I praksis har det ikke plaget meg at 2,8 skal ha noe CA. Sakset fra testen.

 

"The Canon EF 28mm f/2.8 may not be the most attractive lens on the market but it is still interesting nonetheless. It is very affordable in combination with a pretty impressive optical performance (except CAs) and quite decent mechanics. However, it faces pretty stiff competition from the Sigma AF 30mm f/1.4 EX DC HSM which is a little better in the center but worse at the borders. The Canon is much cheaper though."

 

Jeg bruker objektivet mest på f/4 og 5,6. Da yter det gjennomsnittlig best, men tråden "Smil, baby" er et perfekt eksempel på at man kan utnytte styrkene på full åpning uten at svakhetene har noen betydning.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Med glede! Har du kontakter som kan ordne det? Jeg gleder meg intenst til høst og regn og vind og kulde.

 

Dette her kunne brutter sett fra stuevinduet sitt:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2561943.ece

 

Kjipe saker, men jeg vet meget godt hvordan båtlivet der er, jeg har jo vokst opp med det. Pappa rapporterte at det var helt mørkt da det skjedde, overhodet ingen lys. Uten lanterner på båtene så var det ikke mulig å se dem. Men vi vet jo ikke om de hadde lanterner eller ikke.

Lenke til kommentar

Heisann:D

 

Flått fotover i Ålesundsområde no :D

 

Men to små spørsmål...

- Eg har standar objektivet til 18-55 58mm og skal kjøpe meg denne linsa. Men problemet er, eg skal kjøpe meg ei fisheye linse til å montere på tuppen... Har dykk noko å anbefale?

 

- Er det trygt å handle på eBay?

Endret av Bolivar
Lenke til kommentar
Jeg gleder meg intenst til høst og regn og vind og kulde.
Regn og vind har vi lite av nå, forsåvidt kulde også - men det er kaldere i luften enn jeg ville regnet med i slutten av juli - været (og temperaturen) vi har nå er nokså typisk for begynnelsen av mai i Tromsø (begynnelsen av april i Oslo)... Men - det er jo nesten 16 grader ute - det er rent varmt sammenliknet med tidligere i uken...

 

Skal bestille ekspress-transport sørover, jeg, og be dem ta med varmen på returen ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...