Sutekh Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Så mye mas på nettet om noe så simpelt som feil hvitbalanse. ....samt forskjellig skjermkalibrering. På jobb ser den helt klart hvit og gullfarget ut. Hjemme er den blå og svart. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Det er nok ikke så mange av "Mannen I Gata" som har hørt om, eller kan så mye om, hvitbalanse. Da blir det jo sånne diskusjoner. Men det er uansett litt artig å se på diskusjonen litt fra utsiden...:-)Jepp. Og - selv oss som kjenner problemstillingen har "preferanser" - da jeg så bildet første gang (med mye dagslys i rommet) var det for meg ved første øyekast soleklart at den var hvit og gull. Men - etter å ha kikket nærmere på bildet med kunstig lys rundt, så var den like soleklart sort og blå. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 ....samt forskjellig skjermkalibrering. På jobb ser den helt klart hvit og gullfarget ut. Hjemme er den blå og svart. ..Og ambient lys - du hadde sikkert (som meg) mye dagslys i rommet på jobb. Tidlig på dagen i vestvendt kontor var den hvit og gull - sent på ettermiddagen (med dominerende kunstig lys) var den blå og sort. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Så mye mas på nettet om noe så simpelt som feil hvitbalanse. Men - allikevel morsomt at øyet "ser" at noe er galt, og at man kommer til vidt forskjellige resultater om hva som er "riktig". Her er min egen versjon: Temperature -30/Tint +18/Exposure -1.00 vs original vs Temperature +65 TheDress_blue_normal_white_2.jpg Hvis man sammenligner med det hvite og svarte til venstre på bildet, så ser man tydelig at den venstre versjonen er den mest korrekte av disse tre. Originalbildet: TheDress.jpg Forsøkt å gjøre originalbildet negativt ? knis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Forsøkt å gjøre originalbildet negativt ? knisJoda. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) I andre nyheter ga dette etter undertegnedes ringe mening noen sabla interessante og lekre resultater: https://www.youtube.com/watch?v=0wVRClZhYxA Sees i fullskjerm i 1080p. Stillbildene er - wow. Og - hubba hubba! Hasselblad! Endret 28. februar 2015 av Trondster Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ah derfor en fotograf jeg vet om leter etter modeller til honningshoot... Er jo lettere å kopiere andre enn å komme på nye ideer, så ei tidligere i dag som har kopiert en av mine. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Vedkommende kikker etter - søte modeller? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ah derfor en fotograf jeg vet om leter etter modeller til honningshoot... Er jo lettere å kopiere andre enn å komme på nye ideer, så ei tidligere i dag som har kopiert en av mine. Alle kopierer alle i dag.. what's the problem..? Forresten det heter ikke å kopiere i fra, men å hente inspirasjon i fra.. Da klinger det så meget bedre ørene enn ordet »kopiere».. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ellers noen som planlegger å gjøre klar kameraet til 9:40-12:15 (avhengig av hvor i landet du er) fredag 20. mars? Heftigst blir det nok i nordvest, men det blir ganske så synlig også i Oslo. Håper på godt vær - og husk både kraftig gråfilter og beskyttelsesbriller! Færøyene og Svalbard er eneste bebodde områdene som får "full pakke", men alle fly og båter dit på rundt datoen er rapportert utsolgt for lenge siden. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Solformørkning har jeg sett en gang, på slutten av 90-tallet. Skikkelig hypa opp også, folk kjøpte ting og tang å ha foran øynene for å se fenomenet. Husker vi var på jobben og alle samlet seg utenfor rett før Det Store skulle skje. Det ble litt mørkt, så ble det lyst igjen. Alle rusla inn og fortsatte med jobben uten egentlig å være så veldig imponert... Flytur til et annet land dor å se dette...nope, ikke jeg. Men når du har sagt fra så skal jeg ta en titt ut den dagen, hvis det et skyfritt da. Tipper media kommer til å fylle nettavisene med dette i dagene før, så jeg kommer helt sikkert til å få påminnelse...:-))) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Vi opplever som kjent ikke lysmengden lineært, så du skal dekke ganske mye av solskiven for å se at det blir forskjell i mengden lys - men her er det såpass mye av solskiva som blir dekket at du vil merke at det blir mørkere. Var i Plymouth i '99 og så en total solformørkelse - det var en sterk opplevelse, hvor man virkelig fornemmet at noen der oppe skrudde dimmeren helt ned - og det var det siste lille ekstra da det ble helt nattemørkt som var det store. Var på havna, hvor det ikke var så mange, og kikket bort på en ås med den store markedsplassen, hvor "folk flest" var - og det haglet med blitslys der borte. Ja! Blitslys er enda viktigere for å ta bilde av en mørk himmel enn på idrettsstadioner. *sukk* Men - engelsk vær som det er - det var dessverre kraftig overskyet - men allikevel en heftig opplevelse. Et artig fenomen er bokehen - dvs - hvis du kikker på skyggen til en busk eller noe annet perforert, så ser du mange mange rundinger i skyggen - en slags pinhole-bokehsirkler fra hullene i busken hvor sollyset kommer gjennom. Under delvis solformørkelse så blir det ikke mange sirkler, men i steden tett i tett av halvmåner - en ganske så artig effekt. Endret 28. februar 2015 av Trondster Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Det var vel det som kalles total solformørkelse den gangen på slutten av 90-tallet. Det ble omtrent helt mørkt, men den store snakkisen etterpå uteble. Tror de fleste egentlig opplevde det omtrent på samme måte som solnedgang på kvelden, det ble mørkt, bare fortere...:-) Disse blitsene er uansett fascinerende. Litt vanskelig å forstå hvorfor folk tror de må bruke blits, og blir like skuffet når de ser et mørkt bilde på skjermen...og absolutt ingen læring...interessant egentlig...:-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Total solformørkelse på nitti-tallet i Norge? Nei. Ikke siden 1954. Masse mer informasjon om solformørkelsen her: http://www.himmelkalenderen.com/2015/01/solformorkelse2015/ Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Det ble ganske mørkt da, men kanskje den ikke var total. For kikke ut den dagen du har tipset om, kanskje jeg får en litt annen aha-opplevelse enn forrige hype...:-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 (endret) Hvordan ble kamera-fordelingen i 2014. Edit: litt interessant at DSLR fortsatt tar markedsandeler totalt. Endret 28. februar 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ellers noen som planlegger å gjøre klar kameraet til 9:40-12:15 (avhengig av hvor i landet du er) fredag 20. mars? Heftigst blir det nok i nordvest, men det blir ganske så synlig også i Oslo. Håper på godt vær - og husk både kraftig gråfilter og beskyttelsesbriller! Færøyene og Svalbard er eneste bebodde områdene som får "full pakke", men alle fly og båter dit på rundt datoen er rapportert utsolgt for lenge siden. Jeg er klar! Solformørkelsesbriller og to kameraer med ulike typer ND-filter. Det ene har vanlig passiv sveisemaskeglass og det andre med en spesielt egnet solfilterduk. Nå venter jeg bare på siste bestilling, klarværet. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Ah derfor en fotograf jeg vet om leter etter modeller til honningshoot... Er jo lettere å kopiere andre enn å komme på nye ideer, så ei tidligere i dag som har kopiert en av mine. Alle kopierer alle i dag.. what's the problem..? Forresten det heter ikke å kopiere i fra, men å hente inspirasjon i fra.. Da klinger det så meget bedre ørene enn ordet »kopiere».. Det er jo en grunn til at dette er 2 ulike ord. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Noen som vet hvor solformørkelse briller kan kjøpes? Bor i Narvik, men har på følelsen at de ikke kommer til å bli solgt på REMA 1000. Kan godt handle på nettet, men vil helst handle på ei seriøs norsk side da jeg ikke tør å gamble med synet mitt med noe billig greier ifra Kina. En annen ting, må kameraet beskyttes? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Hvor tror du solformørkelse-briller som selges i Norge blir produsert? http://www.harrisontelescopes.co.uk/acatalog/Solar_Eclipse_Glasses.html http://www.rainbowsymphonystore.com/eclipseshades.html http://www.eclipseglasses.co.uk/ http://www.amazon.com/Eclipse-Glasses-Certified-Viewer-filters/dp/B00712I3JA http://www.firstlightoptics.com/solar-filters/baader-solar-eclipse-observing-glasses.html Det er mer et spørsmål om leveringstid og pris. Jeg vet at noen vitensentre og skoler rundt i landet har kjøpt inn for anledningen, men vær tidlig ute for det kan fort gå tomt. Kameraet må ikke beskyttes med mindre du bruker kraftig tele. Men du får ikke bilde av solskiva uten veldig kraftig demping av lyset. ISO100, f/32 og 1/8000 sekund er ikke i nærheten av nok. Kjøp for eksempel løse passive sveiseglass på Biltema eller lignende, et par av de kraftigste ND-filterne du får tak i, eller bestill spesielt egnet solfilter som dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå