Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har fullført en OC/OL/OY utfordring? Det er snakk om "One Camera, One Lens, One Year" - og da er det selvsagt et fastobjektiv ...

...

Aldri hørt om denne utfordringen, men denne utfordringen har jeg ubevisst tatt et par år nå med en Fuji X100...:-)

Jammen har det gått helt fint også.

Lenke til kommentar

Noen her som har fullført en OC/OL/OY utfordring? Det er snakk om "One Camera, One Lens, One Year" - og da er det selvsagt et fastobjektiv ...

Det er denne artikkelen som har inspirert meg til å tenke tanken.

Jeg vil sammenligne det med en utfordring om å hinke baklengs et helt år. Hinking kan være gøy det, baklengs også, men å ikke tillate seg selv andre måter å gå på et helt år blir bare en kjempebegrensning. Samme med OCOLOY. Jeg kunne ikke tenkt meg å delta fordi det er så mange motiver jeg må avskrive på grunn av den selvpålagte begrensningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde kamera med ett objektiv og uten zoom de 2-3 første årene jeg holdt på med foto. Det er ikke noe jeg ønsker å gå tilbake til, men for noen som primært er opptatt av motiver som passer en brennvidde kan det sikkert være en interessant utfordring.

Lenke til kommentar

Jeg har eid og har tilgang til et knippe veldig gode zoomer, men bruker de omtrent en gang i halvåret (til foto). Med en 35mm*, en 85mm og noen ganger en 24mm eller en 28mm har jeg sjeldent savnet zoom heller. Jeg har til gjengjeld ofte to kameraer med forskjellige brennvidder når jeg er ute på oppdrag. Mest fordi det koster - eller føles ut som det koster - flere kalorier å skifte objektiv enn det gjør å bære to hus. :p

*) Evt. tilsvarende på mindre formater enn FF

Lenke til kommentar

620mm f/2,2 for mellomformat

Riktignok en speiltele utelukkende for astrofoto, men jeg trodde ikke det var mulig å lage noe sånt etter det jeg har sett tidligere. Bildesirkelen er hele 70mm diameter så det er mulig å bruke på digitalt mellomformat med god margin. Muligens også med focal reducer "speed booster" hvis man finner et digitalt mellomformat med kortere enn 55mm registeravstand. Burde være fantastisk i kombinasjon med Sony A7s. Pris: 3500 $ alene eller 8000 $ med stativ.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kjøpte en vare til 104 kroner på eBay og ekspressfrakt på 100 kroner, tror du ikke at senderen "les tullingen" skrev 204.- som vareverdi på frakten og DHL vil ha 196.- av meg i tillegg for mva og spedisjon. DHL har ikke gjort noe feil her, har spurt avsenderen og han sier at det er vanlig praksis hos dem og skrive hele beløpet på proformafakturaen uspesifisert.

Spørsmålet er om jeg gidder og bruke tid på å fortelle DHL at beløpgrensen er feil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kjøpte en vare til 104 kroner på eBay og ekspressfrakt på 100 kroner, tror du ikke at senderen "les tullingen" skrev 204.- som vareverdi på frakten og DHL vil ha 196.- av meg i tillegg for mva og spedisjon. DHL har ikke gjort noe feil her, har spurt avsenderen og han sier at det er vanlig praksis hos dem og skrive hele beløpet på proformafakturaen uspesifisert.

Spørsmålet er om jeg gidder og bruke tid på å fortelle DHL at beløpgrensen er feil.

Ja, slike "tullinger bør man skygge unna.....la varen bli returnert avsender - og bestill fra en ordentlig leverandør...

Lenke til kommentar

Det er denne artikkelen som har inspirert meg til å tenke tanken.

Jeg vil sammenligne det med en utfordring om å hinke baklengs et helt år. Hinking kan være gøy det, baklengs også, men å ikke tillate seg selv andre måter å gå på et helt år blir bare en kjempebegrensning. Samme med OCOLOY. Jeg kunne ikke tenkt meg å delta fordi det er så mange motiver jeg må avskrive på grunn av den selvpålagte begrensningen.

Fantastisk dårlig sammenligning, men jeg regner med at det er nok av folk som ikke skjønner poenget med kreative restriksjoner. Om man har en mer praktisk tilnærming til fotografering og tar bildene for å dokumentere, så vil et fastobjektiv gjerne virke hemmende.

For å ta en sammenligning. Jeg jobber som kokk, og tok læretiden min på Hanne på Høyden i Bergen. Det er en restaurant som kan minne litt om Noma og Maaemo, hvor man utelukkende bruker norske råvarer, og da helst kortreiste og økologiske. Det var rammene våre, eller det du vil kalle begrensninger. Om råvarene skulle komme fra Norge, måtte vi da følge sesongene tett, og utnytte det som var tilgjengelig den måneden. Om vi ville bruke f.eks. sopp om vinteren, måtte vi rense og tørke/sylte dem om høsten. I "normale" restauranter finner du ting som pepper, vanilje, sjokolade og et utall frukter, grønnsaker og andre råvarer vi rett og slett ikke hadde tilgjengelig. Om vi da skulle balansere en fet saus med syre, kunne vi ikke bare trekke frem en sitron og skvise litt. Da ble alternativene f.eks. rabarbra, rips og eplesidereddik fra Balholm. Skulle vi smake til en fløtepudding, hadde vi gjerne urter som timian og mjødurt istedenfor vanilje. Skulle vi skrive meny for Januar, måtte vi finne ut hva som var tilgjengelig og jobbe rundt det, ikke bare finne på noe og satse på at leverandørene flydde inn råvarene.

Å ta læretiden der var gjerne mer utfordrende enn hva det ville vært i en litt mer normal restaurant hvor man har sitroner året rundt og åpner vakuumposer med indrefilet fra Uruguay, men jeg fikk også veldig mye igjen for det.

Jeg tror ethvert kreativt felt har godt av utfordringer, det være seg at en maler tvinger seg til å bruke et laken som lerret og malerkost som pensel, at en tegner bruker en Surface Pro istedenfor blyant, og at en fotograf begrenser seg til et kamera + et objektiv, eller bare tar 24 bilder uten å sjekke eksponeringen etterpå, eller kjøper seg et analogt 35mm-kamera. Hvis fundamentet sitter, så vil resultatet også bli godt, og blir det ikke godt, så har man gjerne lært noe. Og personlig syns jeg kunnskap er viktigere enn det ene bildet man aldri tok, som uansett nesten alltid vil ende sine dager i en katalog på harddisken.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Da gir du jo selgeren en dårlig tilbakemelding, med begrunnelsen at de ikke spesifiserer frakten, og sier det er fordi du måtte betale ekstra for deres "slurv". Ingen på ebay vil ha dårlige tilbakemeldinger, tror jeg.

Endret av pybalto
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ser jo ikke helt problemet her da, men vi alle er forskjellige. Skulle strengt talt ikke hatt noen problemer med å bruke X-T1 og 18-135mm i et helt år. Ser ikke de største begrensingene her altså..

Oversatt: Fujifilm X-T1, Fujinon 18-135mm, ett år.. :)

Lenke til kommentar

Oversatt: Fujifilm X-T1, Fujinon 18-135mm, ett år..

Artikkelen forutsetter fast brennvidde. Fortrinnsvis 50mm ekvivalent, men det er ikke noe absolutt krav. Som han skriver er det jo bare å lage sine egne regler, men en zoom vil jo ta bort hele poenget.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da gir du jo selgeren en dårlig tilbakemelding, med begrunnelsen at de ikke spesifiserer frakten, og sier det er fordi du måtte betale ekstra for deres "slurv". Ingen på ebay vil ha dårlige tilbakemeldinger, tror jeg.

Tja, det slår begge veier.

Uansett så koster "bildelen" 1/3 under Norsk pris ink.salær/mva og jeg trengte den fort.

Her er hva jeg fikk av en annen eBay -seller, leser man litt imellom linjene kan man nesten kalle dette en trussel.

Hi, friend Hope everything goes well. Thanks for your payment and kindly support. We have sent the parcel within 24 hours once we got your payment. the shipping time is different, due to the different shipping condition! hope you receive the parcel soon and enjoy it. If you do not receive your item till that day or if you have any question when you get it. pls don’t leave me a negtive or neutral feedback or low stars or open case before you contact me solve the problem. Pls trust me,I will give you the best solution. I am highly appreciate your kindly understand and cooperation . Any problem,pls reply me follow this email. I will priority help you. By the way, If you are satisfied with the item and my service,pls kindly leave your positive feedback and 5 stars review as encourage me to give you the more and better items and service! Thank you vary much and have a nice day!!

Lenke til kommentar

Jørgen: Jeg skjønner businesskonseptet til restauranten og at målgruppen vil betale ekstra for det, men si meg, åt du på privaten en eneste utenlandsk vare i løpet av læreperioden?

Jeg ser poenget med å utfordre seg selv for eksempel i en 50mm konkurranse, men jeg ser ikke poenget med å avskrive fotografering som krever andre brennvidder i samme periode, til annet bruk enn i konkurransen. Hadde jeg valgt 50mm et år og det hadde flommet med fantastisk nordlys en kveld så ville jeg ikke bare satt meg foran TV-en og sturet. Jeg hadde lært mye mer av å ta med meg vidvinkelen ut og fravike konkurransereglene. Eller om det hadde dukket opp hval i fjorden noen hundre meter ute og jeg sto i fjæra med en 50mm mens reisefølget står og får flotte hvalbilder med sine store teleobjektiver. Båt har jeg ikke tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er hva jeg fikk av en annen eBay -seller, leser man litt imellom linjene kan man nesten kalle dette en trussel.

Trussel? Så ikke noe som lignet engang jeg, så her må du ikke bare lese mellom linjene, må nesten lese på et helt annet nettsted tror jeg...:-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...