Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hva skulle dere gjöre nå om dere vore meg?

Skrevet en egen tråd i kategorien "butikker og verksted" og fremhevet navnet JP i tittelen og at kameraet har vært 80% av tiden på verksted, normalt så pleier da en fra JP og lese innlegget og ordne opp i dette.

 

Eventuell ta kontakt med hovedkontoret, det har jeg gjort noen ganger når butikken ikke vil følge opp mine ønsker/krav og de på hovedkontoret har ordner opp på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser Japan Photo har satt opp prisen på en del optikk veldig nylig. Canon 200-400/4 gikk fra 92000 til 107000, 400/2.8 fra 88500 til 97500. Mon tro om det er valutaeffekter som ligger bak? Jeg går uansett rett tilbake i tenkeboksen, etter å ha landet på at 200-400 var tingen.

 

Mulig det er en blessing in disguise, for dette er jo knapt nødvendighetsartikler, og heller ikke første gang rare tilfeldigheter har holdt meg unna jålete kamerautstyr. Er det lov å håpe på at 300/2.8 beholder dagens pris, mon tro?

Lenke til kommentar

Har du 92 000 å bruke på fotoutstyr?!

Ja.

 

Black friday ?

Disse sorte dagene har sjelden vært noe utpreget positivt i økonomisk historie hverken 1929 eller 1987 var drømmeår. Med tanke på at et fat nordsjøolje går for $73 og at Statoil falt rundt 7.5% i dag er ikke beskrivelsen så verst. Skal bli spennende å følge ledighetsstatistikk i Stavanger fremover.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for svar! Bra forslag. Tror jeg begynner med å kontakte hovedkontoret om jeg finner kontaktinformsjon til dem.

 

Randi har jo tlf eller epost direkte til adm.dir der. Be om kontaktinfo via henne? Hehe.

 

 

Tenkte ikke på det. Det skal jeg gjöre. :) Jeg liker ikke å klage, men nå synes jeg det er på tide at de ordner opp i dette. Dessuten, jo lenger tid det tar desto mindre får jeg for det andre kameraet når jeg skal selge det.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Hva skulle dere gjöre nå om dere vore meg?

Japan Photo pleier å være hjelpsomme og sjefen der følger litt med på forumet. Å ta det opp i egen tråd kan hjelpe, men vil tro du kommer langt med å kontakte noen litt mer ansvarlige.

 

Ellers er det en regel som i hvert fall gjelder ved reklamasjon på PC at butikken må skaffe låneprodukt for repreasjoner over to uker. Usikker på om det er generell regel, men å spørre om det kan øke butikkens interesse for å få produktet fikset. Selvsagt litt sent nå, men noe å huske på hvis det må inn igjen.

 

Ellers ville jeg sjekket litt rundt forbrukerrettigheter, så mye tid på reperasjon kan jeg ikke tenke meg er akseptert, men kan ikke reglene godt nok til å si hva som gjelder.

 

Forøvrig utrolig dårlig reklame for Japan Photo og Ricoh, håper det ordner seg. Pengene tilbake ville vært mitt utgangspunkt i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Takk se#! Mm, er skuffet over både Japan Photo og Ricoh (eller Pentax er det egentlig nå for tiden, tror jeg). JP kan jo ikke noe med at verkstedet ikke gjör sin jobb, men jeg synes likevel de har et ansvar.

 

Det irriterer meg at jeg var til JP flere ganger og spurte hvorfor det tok så lang tid. Var gang svarte de at de skulle sjekke og ringe meg etterpå, men det gjorde de aldri og tiden bare gikk. Når det var på reparasjon förste gang endte jeg opp med å ringe servicepartneren selv og da sendte de kameraet til Norge dagen etter...

 

Virkeligen synd dette. GR är et veldig flott kamera og jeg er imponerad over alle smarte funksjoner som Ricoh har, men jeg har ikke noen särlig lyst til å kjöpe noe fra dem igjen, eller å handle i JP-butikken...

Lenke til kommentar

Dette hadde iallfall ikke jeg funnet meg i. En ting er at de vil prøve å reparere flere ganger men det skal være innenfor det som kalles rimelig tid. 3 og 4 mnd er ikke rimelig tid i mine øyne. Ville krevd nytt kamera eller pengene tilbake. Hvis de nekter så er bare å ta kontakt med forbrukerrådet. Så hjelper de deg.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/rettigheter-n%C3%A5r-noe-er-feil

Lenke til kommentar

Ta en titt på Forbrukerkjøpsloven, og spesielt paragrafene 29-32:

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

§ 31.Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32.Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Som du ser har du krav på å få låne et tilsvarende produkt når du er avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk se#! Mm, er skuffet over både Japan Photo og Ricoh (eller Pentax er det egentlig nå for tiden, tror jeg). JP kan jo ikke noe med at verkstedet ikke gjör sin jobb, men jeg synes likevel de har et ansvar.

 

Det irriterer meg at jeg var til JP flere ganger og spurte hvorfor det tok så lang tid. Var gang svarte de at de skulle sjekke og ringe meg etterpå, men det gjorde de aldri og tiden bare gikk. Når det var på reparasjon förste gang endte jeg opp med å ringe servicepartneren selv og da sendte de kameraet til Norge dagen etter...

 

Virkeligen synd dette. GR är et veldig flott kamera og jeg er imponerad over alle smarte funksjoner som Ricoh har, men jeg har ikke noen särlig lyst til å kjöpe noe fra dem igjen, eller å handle i JP-butikken...

For en historie. Jeg ville nok tenkt meg om en par ganger før jeg i det hele tatt gikk inn døra på en JP butikk om jeg hadde opplevd dette. Jeg er allerede der.. altså det med å ikke gå inn butikkdøra dems, men det er av andre grunner.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...