Bruker-88036 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Morsomt med hvalbildene simen. Selv om kvaliteten var litt elendig. Endret 22. november 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Noen som kan gi en kort forklaring på hvorfor mitt Sigma 150mm Macro lever sitt eget liv på F-stopp. Noen ganger går den ned til f/2,8 andre ganger går den bare ned til f/3,3. Har lest en forklaring på dette tidligere, men jeg finner den ikke, og jeg husker ikke essensen i det heller! Går den til 2.8 ved fokus på uendelig? Gjetter at den gjør det. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Noen som kan gi en kort forklaring på hvorfor mitt Sigma 150mm Macro lever sitt eget liv på F-stopp. Noen ganger går den ned til f/2,8 andre ganger går den bare ned til f/3,3. Har lest en forklaring på dette tidligere, men jeg finner den ikke, og jeg husker ikke essensen i det heller! Det dreier seg om nominell VS effektiv blender. Nominell blender er det man setter verdien til å være, mens den effektive er den "reelle" verdien en får når det kommer til lysstyrke inn gjennom glasset. Grunnen til at tallet endrer seg på huset ditt, er at en del kameraer viser effektiv blender, ikke nominell, på særlig (utelukkende?) makroobjektiver ved deres nærgrenser. Det henger sammen med at du mister lys på nærgrensen i et makroobjektiv, og du får opp tallet "f3,3" fordi det er din effektive blender. Akam hadde en glimrende fremstilling av dette i en makroguide, som jeg ikke finner igjen nå i forbifarten, men grunnprinsippet er ihvertfall slik som skissert ovenfor. Det er slik det skal være i henhold til fysikkens lover. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hvalkjøtt kan være tøft for et lite barn Noen som har erfaring med Canon 35mm f.2 IS? Skal i følge måling være like skarpt som Sigma 35mm art. Mangler litt på blenderåpning, men har jo 4x IS. Skal visst være meget bra fokusnøyaktighet på det også. Størrelsen/vekten er visst bra også. Vurderer å kjøpe dette, til tross for at jeg har 17-55 f.2,8. Er det noe vits? Merkelig nok er ikke dette et veldig omtalt glasstykke. kan det ha med kun f.2 å gjøre? Jeg driver også å vurder et 35 mm, det du nevner hadde jeg ikke fått med meg engang. Er det noe sted man får kjøpt dette, ser at verken jp eller fotovideo har det på lager? Henning Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Et par år hadde vi en parallell utfordring hvor alle som satt zoom-objektivet på 50mm kunne poste resultatene sine under samme type reglement. Supert! La oss få med mer bredde i grasrota og øke aktiviteten på forumet Du kommer nok ingen vei der ...du får kjøpe deg en Sigma DP3 Merill, så er du skikkelig kvalifisert med både fast brennvidde på 50mm og fast objektiv Endret 22. november 2014 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Jeg driver også å vurder et 35 mm, det du nevner hadde jeg ikke fått med meg engang. Er det noe sted man får kjøpt dette, ser at verken jp eller fotovideo har det på lager? Henning Jeg vurderte et som lå brukt hos Stavanger foto via foto.no bruktmarked til 3200,- men det er borte nå. Merkelig at det ikke er til salgs hos nettbutikkene? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 ...du får kjøpe deg en Sigma DP3 Merill, så er du skikkelig kvalifisert med både fast brennvidde på 50mm og fast objektiv Det har vært like før...kjøp pga. bildekvalitet, MEN som mange påpeker i sine tester og videoer på nett er alt annet med Sigmas kamerapakker bare hazzle... Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Noen med erfaring med blits på olympus?Har en Olympus OM-D E-M10 som jeg tenkte jeg skulle fikse en ekstern blits til uten å bruke alt for mye penger. Bruker ofte blits på "menneskebildene" om sommeren i sterkt sollys. Vil denne f.eks være god nok? http://www.fotovideo.no/foto/Blits/Olympus/Olympus-FL-300R-Blits-Kabelfri-blits-125572-p0000141137 Lenke til kommentar
HSP Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Jeg driver også å vurder et 35 mm, det du nevner hadde jeg ikke fått med meg engang. Er det noe sted man får kjøpt dette, ser at verken jp eller fotovideo har det på lager?HenningJeg vurderte et som lå brukt hos Stavanger foto via foto.no bruktmarked til 3200,- men det er borte nå.Merkelig at det ikke er til salgs hos nettbutikkene? Ja litt rart. Har tittet litt på sigma sin, koster litt og er litt tung, men ser jo veldig bra ut. Henning Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Ja litt rart. Har tittet litt på sigma sin, koster litt og er litt tung, men ser jo veldig bra ut. Henning Ja, og blenderåpningen er jo hakket større om ønsket er å få de magiske bildene det kan gi. Ellers er jeg litt redd for stor blenderåpning med tanke på fokusnøyaktighet. Kanskje eventuelt verdt å kjøpe med docken til Sigma. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Blir det noe julekalender på akam i år da, eller forsvinner det i sluket som alt det andre? Lenke til kommentar
HSP Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Ja, og blenderåpningen er jo hakket større om ønsket er å få de magiske bildene det kan gi.Ellers er jeg litt redd for stor blenderåpning med tanke på fokusnøyaktighet. Kanskje eventuelt verdt å kjøpe med docken til Sigma. Jo, skjønner frykten, men det er jo ikke slik at man må bruke største blender hele tiden heller, men man har muligheten når man ønsker det. Men pengene og vekta gjør meg litt usikker. Henning Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Ja, og blenderåpningen er jo hakket større om ønsket er å få de magiske bildene det kan gi. Ellers er jeg litt redd for stor blenderåpning med tanke på fokusnøyaktighet. Kanskje eventuelt verdt å kjøpe med docken til Sigma. Jo, skjønner frykten, men det er jo ikke slik at man må bruke største blender hele tiden heller, men man har muligheten når man ønsker det. Men pengene og vekta gjør meg litt usikker. Henning Er det dette objektivet du er usikker på? Endret 24. november 2014 av flageborg Lenke til kommentar
HSP Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Ja, og blenderåpningen er jo hakket større om ønsket er å få de magiske bildene det kan gi. Ellers er jeg litt redd for stor blenderåpning med tanke på fokusnøyaktighet. Kanskje eventuelt verdt å kjøpe med docken til Sigma. Jo, skjønner frykten, men det er jo ikke slik at man må bruke største blender hele tiden heller, men man har muligheten når man ønsker det. Men pengene og vekta gjør meg litt usikker. Henning Er det dette objektivet du er usikker på? Usikker er kanskje feil ord, jeg er sikker på at det er meget bra, men jeg er usikker på om jeg skal bruke penger på det. Henning Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Usikker er kanskje feil ord, jeg er sikker på at det er meget bra, men jeg er usikker på om jeg skal bruke penger på det. Hva er alternativet ditt? Lenke til kommentar
HSP Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Usikker er kanskje feil ord, jeg er sikker på at det er meget bra, men jeg er usikker på om jeg skal bruke penger på det. Hva er alternativet ditt? Nei, vet ikke, det er jo ikke slik at jeg egentlig trenger det. Nytt kamerautstyr er ganske høyt på Maslows behovspyramide, men jeg har nå litt lyst på et litt vidt og lyssterkt objektiv da. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Nei, vet ikke, det er jo ikke slik at jeg egentlig trenger det. Nytt kamerautstyr er ganske høyt på Maslows behovspyramide, men jeg har nå litt lyst på et litt vidt og lyssterkt objektiv da. Canon 24mm f/2.8 IS er et objektiv som stadig overrasker meg på en positiv måte. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 ...jeg har nå litt lyst på et litt vidt og lyssterkt objektiv da. Har du prøvd den nye Sigma 18-35mm f/1.8 ? Lenke til kommentar
HSP Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 ...jeg har nå litt lyst på et litt vidt og lyssterkt objektiv da. Har du prøvd den nye Sigma 18-35mm f/1.8 ? Men den er vel ikke for fullformat dessverre? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Den er ikke beregnet for fullformat nei. Fullformat har sine 24-70 f/2,8 som gir like smal DOF og like mye lys (totalt) på sensoren. Likevel er 18-35mm objektivet halvveis brukbart på fullformat. Du trenger ikke beskjære fullformatbildene med så mye som 1,5 for å unngå alvorlig vignettering. Det holder å beskjære de med en faktor på ca 1,3. Det vil si at selv om du beskjærer med 1,3x får du noe mer lys gjennom objektivet og festet på fullformatsensoren enn du får med en 24-70/2,8 på fullformat selv om sistnevnte dekker hele bildesirkelen. Jeg har en 18-35mm f/1,8 selv og kan varmt anbefale den til APS-C. Jeg har til og med planer om å bruke den på fullformat i framtida, hvis når Pentax får ut fingeren. Men for all del, 35/1,4 og 50/1,4 er ennå bedre hvis flere objektivbytter er aktuelt og du klarer deg uten videre vinkel enn 35mm på FF. (18mm på APS-C gir like vid vinkel som 27mm på FF) Sigma 18-35mm f/1,8 beskjært med en faktor 1,3 på et FF-kamera gir like vide bilder som ca 24mm på FF (ubeskjært). Endret 24. november 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå