Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker hovedsaklig RAW. Men hvis RAW ikke har et fargerom er det noe poeng i å bruke Adobe RGB da for RAW filer? Jeg mener, fanger RAW filen opp det samme uansett om kamera er innstilt sRGB eller Adobe RGB. Tenkte at det var best å stille kameraet inn til Adobe RGB for å fange opp det største fargerommet og dermed få bedre fargenøyaktighet(?).

Hvis det ikke har noe betydning for RAW filen hvilket fargerom kamera står på så vil jeg sette det tilbake til sRGB da de sjeldene gangene jeg tar bilder av sosiale ting så kan de deles rett ut ifra kamera (jpg) uten noen form for knoting. For min del jeg slipper å gjøre noe og for mottakeren del at det funker (fargene blir rett og sånt).

Det har ingenting å si for RAW-filen om du velger sRGB eller aRGB. og det er grunnen til at jeg velger sRGB som fargerom på kameraet - de gangene jeg tar JPEG, så er det til ukritisk bruk, og da er det mindre styr med sRGB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker hovedsaklig RAW. Men hvis RAW ikke har et fargerom er det noe poeng i å bruke Adobe RGB da for RAW filer? Jeg mener, fanger RAW filen opp det samme uansett om kamera er innstilt sRGB eller Adobe RGB. Tenkte at det var best å stille kameraet inn til Adobe RGB for å fange opp det største fargerommet og dermed få bedre fargenøyaktighet(?).

Hvis det ikke har noe betydning for RAW filen hvilket fargerom kamera står på så vil jeg sette det tilbake til sRGB da de sjeldene gangene jeg tar bilder av sosiale ting så kan de deles rett ut ifra kamera (jpg) uten noen form for knoting. For min del jeg slipper å gjøre noe og for mottakeren del at det funker (fargene blir rett og sånt).

Det eneste valgt fargerom på kameraet har å si er hva som er default fargerom når du åpner Raw-filen i enkelte bildebehandlingsprogrammer, samt visning av filen bakpå kameraet.

Det er ellers de samme Raw-dataene som fanges inn og du etterbehandler uansett valgt fargerom på kameraet - Raw-filene blir de samme. Og så kan du som du hentyder like godt parkere bryteren i sRGB, så du får sRGB-filer de sjeldne gangene du skal ha rett fra kameraet-jpeg'er.

Joda - det er kan være en fordel å bruke større fargerom i etterbehandlingen, men når du skyter i Raw er dette noe du velger i etterbehandlingen - i Lightroom blir det om du velger sRGB, Adobe RGB eller ProPhoto RGB i det du eksporterer bildet helt til slutt (og i det du sjekker og softproofer fargene, da).

Så, som du skriver - bare sett kameraet i sRGB med god samvittighet - du "taper" ikke fargenyanser når du skyter i Raw - innstillingen har bare betydning i jpeg-modus.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ute etter ei lettfattelig god bok om print. Aller helst til iPad.. ei e-bok mao. Noen som har noen forslag?

Vet ikke om det er et lettfattelig tema. Jeff Schewe har f. eks "The Digital Print". Finnes for Kindle.

http://www.amazon.com/s/ref=la_B001I9Q7XG_rf_p_n_feature_browse-b_1?rh=n%3A283155%2Cp_82%3AB001I9Q7XG%2Cp_n_feature_browse-bin%3A618073011&bbn=283155&ie=UTF8&qid=1412021293&rnid=618072011

http://www.amazon.com/Digital-Print-Preparing-Lightroom-Photoshop-ebook/dp/B00E0LASDO/ref=la_B001I9Q7XG_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1412021454&sr=1-1

Endret av se#
Lenke til kommentar

Noen kamera kjører "ukomprimert" video ut på HDMI. Finnes det noen enkel og fin opptakerboks for det?

En slags HDMI-SATA overgang i et 2,5" HDD-chassi med batteridrift? Enkelt, transportabelt, rimelig?

Jeg må svare meg selv siden jeg fant denne. :)

Ser ut til å være laget for SSD-disker og da blir det fort dyrt, er det ikke like greit å kjøpe f.eks Atomos Ninja som ta CFast kort?

Lenke til kommentar

Er CFast noe særlig billigere enn SSD da? Og hvordan er tilgjengeligheten nå for tida?

Jeg tror vinninga på 30 dollar for Atomos-enheten forsvinner veldig fort bort i spinninga når det skal handles lagringsmedier.

Edit:

120 GB CFast: 10 495 kr

120 GB SSD : fra 483 kr

Ellers burde vanlige harddisker ha mer enn god nok hastighet for videoopptak.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er CFast noe særlig billigere enn SSD da? Og hvordan er tilgjengeligheten nå for tida?

Var litt uklart formulert. SSD vs CFast-pris var egentlig ikke poenget, mer at så lenge de anbefaler SSD'er blir det ikke rimelig uansett. Kunne man satt inn vanlig snurredisk villde jo blitt en helt annen pris. Det er visstnok to standarder for CFast, den beste er rådyr, men du trenger ikke den beste.

Fordelen med CFast slik jeg ser det er at det er mindre kort designet for mobil bruk og at kortene tas ut og inn ofte. Vet ikke hvordan en SSD vil fungere hvis du skal swappe disk ofte.

Finner du CFast 1.0 kort er prisene ikke så ille.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1056904-REG/atomos_atomcft128_128gb_c_fast_card.html

Edit: En Atomos Ninja Star omtale

Endret av se#
Lenke til kommentar

La merke til noe mens jeg prøver å finne ut hvorfor Hugin er å endrer på fargene. Når jeg eksporter ei fil ifra LR så endrer den marginalt, men synlig, på fargene. Noe mindre kontrast. Siden vi har nettopp pratet om fargerom så kom jeg til å tenke på det. Kan det være fordi at RAW filen har større fargerom enn sRGB at fargene blir litt blassere?

Legger ved et eksempel:

RAW:

post-193753-0-81445400-1412030611_thumb.jpg

sRGB (dette tilfelle jpg, men samme med tiff):

post-193753-0-35095500-1412030613_thumb.jpg

edit: hvorfor vises bildene så smått? Er jo plass til å vise hele bildet her...

post-193753-0-62770900-1412031227_thumb.jpg

post-193753-0-07401400-1412031229_thumb.jpg

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar

Noen som har en Canon EF 200mm F2.8 L II som kan sjekke om den lager en klukke-lyd (rattle?) når man beveger på objektivet?

Jeg har ikke merket noe på mitt. Men om jeg rister på det opp mot øret hører jeg noe svakt. Det er fokuseringsmekanismen som lager lyden hos meg.

Tusen takk jeg laget en video av mitt, lyden er ganske tydelig. Flott om du hadde hatt tid til å høre på lyden her:

http://youtu.be/bSpAalAraes

Jeg hører også en svak lyd på 70-200mm uten IS. Men lyden på 200mm fast objektivet er betydelig høyere.

Har akkurat kjøpt objektivet brukt, så vil gjerne finne ut om dette er normalt.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

I morgen begynner festen :fun:

Ser at oppslutningen foreløpig ikke er "allverdens"! (16 påmeldte t.o.m. igår). I fjor på samme tid var det 25 påmeldte, men da meldte mange seg på også den 30.9. + de første dager i oktober, og det endte opp i 57 påmeldte!!!

Håper vi ser samme trenden idag og de første dagene i oktober.... :yes: Skal uansett bli kjekt med oktoberfest igjen, ja :fun: ....

PS!

Håper admin finner plass til promotering på forsiden av Akam.no!! (er jo god plass der, vil jeg mene....) :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Håper admin finner plass til promotering på forsiden av Akam.no!! (er jo god plass der, vil jeg mene....) :hmm:

Dette har ikke admin noe med å gjøre. Dette er redaksjonen sitt bord! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...