olegunnaro Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Noen som kan hjelpe meg å komme frem til en pris for konsertfoto? Er snakk om å ta hovedsaklig bilder av artisten men også sikkert fange litt stemningsbilder ellers på arrangementet. Det er for en liten forening som sikkert ikke har overflod av midler, så vil ikke skremme de heller. Ser for meg 2-3 timers jobbing inkl. redigering, er på en lørdag om det har noe å si. Og de vil ha de til fritt bruk etterpå. Hva ville dere tatt? Jeg regner rundt 600 kr timen for oppdrag hvor det er snakk om engangsbruk. Mye mer for fritt bruk, men da tar jeg det litt på skjønn etter hvor stor bedrift det er snakk om. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Er 8000 kroner feil for et Canon 400mm f/5.6? Det er kjøpt i 2012, brukt maks 15-20 ganger til fugler, framstår som helt nytt, kvittering fra Interfoto, boks og veske er med. Syntes fuglefotografering var artig en liten periode, men nå kan jeg knapt tenke meg noe kjedeligere enn fuglebilder, så jeg vurderer å selge det. Men jeg gidder ikke selge det for særlig under 8000. Da beholder jeg det heller selv og tar meg en sjelden skogstur. Hva tenker dere om pris? I rimeligste nettbutikk koster det forresten i underkant av 11000. Objektivet var enkelt å selge. Et par dager etter at det var lagt ut var det solgt. Det var flere interesserte. Ingen stilte spørsmål ved prisen på 8000 + frakt, så jeg solgte til den første som bestemte seg. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Jeg regner rundt 600 kr timen for oppdrag hvor det er snakk om engangsbruk. Mye mer for fritt bruk, men da tar jeg det litt på skjønn etter hvor stor bedrift det er snakk om. Takk for svar! Lenke til kommentar
HSP Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 For et par uker siden var jeg på en workshop med Erlend Sæverud på gamle Eldorado kino. Jeg ser at han nå har satt opp et nytt. Jeg kan absolutt anbefale dette, jeg føler at jeg lærte en del nytt iallefall: http://erlendmikaelsaeverud.no/?workshops=fotoworkshop-erlend-mikael-saeverud Henning Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Moro med fotografer med morsomme ideer og en skuespiller legende som stiller opp: http://www.boredpanda.com/portrait-remakes-malkovich-homage-to-photographic-masters-sandro-miller/ 4 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Noen som kan hjelpe meg å komme frem til en pris for konsertfoto? Er snakk om å ta hovedsaklig bilder av artisten men også sikkert fange litt stemningsbilder ellers på arrangementet. Det er for en liten forening som sikkert ikke har overflod av midler, så vil ikke skremme de heller. Ser for meg 2-3 timers jobbing inkl. redigering, er på en lørdag om det har noe å si. Og de vil ha de til fritt bruk etterpå. Hva ville dere tatt? Jeg regner rundt 600 kr timen for oppdrag hvor det er snakk om engangsbruk. Mye mer for fritt bruk, men da tar jeg det litt på skjønn etter hvor stor bedrift det er snakk om. Foto har ikke så fantastisk verdi som vi alle liker å tro. Ikke styr med engangsbruk, det er helt meningsløst for de fleste kunder. Ta en fornuftig engangssum som gir en fornuftig timepris for deg for å henge på konsert vs å kose deg i sofaen hjemme en lørdagskveld. La deretter kunde gjør som de vil med bildene. Min strategi, langt enklere for alle parter. 1 Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Denne appen til iPhone gir full manuell kontroll over eksponeringen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Nyttig info om Nordlys-fotografering hos NRK av alle steder ... 1 Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Kan ikke se at dette har blitt nevnt noen andre plasser her på forumet. Samyang kommer med en 12mm/f2.8 fisheye objektiv til fullframe. De eksempel bildene nederst på siden har ikke sånn mørk ring rundt bilde, så jeg vet ikke om de er croppet / eller fikset i etterbehandlingen. Eller er det mulig å lage fisheye uten den ringen? Uansett så burde det bli et bra objektiv til nordlys/astro fotografering. link: http://www.samyang-europe.com/new-products/107-new-samyang-12-mm-f2-8-ed-as-ncs-fish-eye Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Wow! Det hadde jeg ikke fått med meg. Det skal definitivt bytte plass med en Samyang 8mm f/3,5 når jeg en gang i framtida kjøper Pentax fullformat. Det skal gi meg samme synsvinkel, men ca 3,52 ganger (rund opp til 4 ganger) mer lys inn på sensoren enn det jeg får i dag. Nordlysfoto som jeg i dag tar med 4 sekunder lukkertid kan senkes til 1 sekund. Eller jeg kan beholde lukkertida og senke ISO med 2 trinn og få mindre støy og bedre dynamikk. Det er fult mulig å lage fisheye uten den mørke ringen, vignettering. Det finnes en del fisheyeobjektiver med lite vignettering. Endret 25. september 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Nyttig info om Nordlys-fotografering hos NRK av alle steder ... Fin artikkel noe som kan forklare bildet av månen i kulda som detter ned helt nederst i artikkelen til høyre? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Nyttig info om Nordlys-fotografering hos NRK av alle steder ... Fin artikkel noe som kan forklare bildet av månen i kulda som detter ned helt nederst i artikkelen til høyre? Regner med at det mangler et komma mellom artikkel og noe (som burde vært noen?) Fra det ene punktet under "bonustips" Vær oppmerksom på at stativhoder kan bli trege i kulde. Stram til skikkelig for å unngå at det løsner under eksponeringen, ellers får du bilder der for eksempel månen «detter ned» (se bildet). Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Wow! Det hadde jeg ikke fått med meg. Det skal definitivt bytte plass med en Samyang 8mm f/3,5 når jeg en gang i framtida kjøper Pentax fullformat. Det skal gi meg samme synsvinkel, men ca 3,52 ganger (rund opp til 4 ganger) mer lys inn på sensoren enn det jeg får i dag. Nordlysfoto som jeg i dag tar med 4 sekunder lukkertid kan senkes til 1 sekund. Eller jeg kan beholde lukkertida og senke ISO med 2 trinn og få mindre støy og bedre dynamikk. Det er fult mulig å lage fisheye uten den mørke ringen, vignettering. Det finnes en del fisheyeobjektiver med lite vignettering. Huh, var faktisk ikke klar over at det var mulig å lage fish-eye objektiv uten å få med den vignette ringen. Vil det bli stor forskjell mellom for eksempel Samyang 14mm og 12mm fisheye angående hva som blir med på bildet? Har prøvd å lest meg opp angående fisheye objektiver på wikipedia og det står at horisontal/vertical/diagonal skal være nærme 180 grader eller større. Hvis det er 180 grader på horisontalen, vil ikke det si at alt fremfor i lenge retning av objektivet blir med på bildet og samme for vertikalen bare i høyde retningen, korrekt meg gjerne hvis jeg tar feil. Men hva vil 180 grader på diagonalen si? Og hvis listen på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Fisheye_lens#Fisheye_lenses_for_35_mm_cameras) er i nærheten til å være komplett så må jeg også si jeg var noe overrasket over det lille utvalget. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) 180 grader på diagonalen betyr at synsvinkrlen i diagonalen på bildet er 180 grader - at du ser det som er til siden for deg oppe i hjørnene. Hvis du har fisheye som også har 180 grader i vertikalen, så får du typisk den svarte "ringen" rundt. På Canons fisheye-zoom kan du velge - du kan på fullframe ha 180 grader synsvinkel alle veier ved å zoome ut, eller du kan zoome inn så du kun har 180 grader i diagonalen. Se eksempelbilder her: http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EF_8-15mm_f4L_Fisheye_USM/ Moral: vil du ha den helt vid, så det blir 180 graders synsvinkel også på kortsiden av bildet, så medfører dette også svart sirkel rundt, men vil du at bildet skal fylle hele sensoren, så blir den ikke like vid. Endret 26. september 2014 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Listen virker ikke helt oppdatert nei. Blant annet mangler begge mFT fisheye: Samyang 7,5mm f/3,5 og Panasonic 8mm f3,5, samt Samyang 8mm f/2,8 til APS-C speilløse, og Nikons gamle og legendariske 6mm f/2,8 med hele 220 graders synsvinkel. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Høstmesse hos Fotovideo 13.- 18. oktober. http://fotovideo.no/Kampanjer/Hostmesse_2014 Hadde vært helt greit med et kompakt speilløst kamera på supertilbud.. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Høstmesse hos Fotovideo 13.- 18. oktober. http://fotovideo.no/Kampanjer/Hostmesse_2014 Hadde vært helt greit med et kompakt speilløst kamera på supertilbud.. Krysser fingra for knalltilbud på Fuji XT-1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Bare å ønske Canon G7X velkommen etter. "There is no room for large sensor compact cameras like the Sony RX100." Masaya Maeda (Canon sjefen i 2013) Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Bare å ønske Canon G7X velkommen etter. "There is no room for large sensor compact cameras like the Sony RX100." Masaya Maeda (Canon sjefen i 2013) Leser du intervjuet sier han nesten eksakt det motsatte: "I think the market does exist but it wouldn't be very large." Ville jo være litt rart om han ikke trodde på slike kameraer da Canon var først med kompaktkamera med stor sensor og zoom (G1 X). Det kom rundt et halvt år før RX100. 1 Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Canon har lansert en ny limited edtion av Canon 100d. Hvit med tilhørende veske. Kanskje noe for den kvinnelige delen av forumet link: http://petapixel.com/2014/09/25/canon-unveils-limited-edition-linda-bag-female-100d-photographers/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå