Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Nei. Ikke direkte. Men har de laget en tag der de har gått ut med at de kommer til å bruke bildene enten på trykk,nettside eller bare vidreformidle på Instagram, så er det noe annet.. Da tenker jeg at setter man en slik tag da, så har man automatisk gitt de tillatelse.

Rent teknisk har de tatt seg tillatelse. Vet ikke om hashtagger holder i retten som tillatelse til noe som helst som er regulert i lov ellers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er 3 eller færre personer på bildet og personene er hovedmotivet så skal det innhentes tillatelse fra de avbildede, foresatte eller etterslekt, i forkant av publiseringen. Det er loven ved publiseringstidspunktet som gjelder.

Gjelder ikke personvern og lov om opphavsrett osv på eldre bilder eller er teknisk sett alt dette bilder som bryter norsk lov så lenge ingen blir spurt ?

Opphavsretten gjelder, men er vel begrenset til 75 år etter opphavsmannens død.

Opphavsrett har ikke noe med dette å gjøre. I de fleste tilfeller er det vel uansett opphavsmann som publiserer bildene, spørsmålet er om han/hun har rett til det. Svaret må nok være nei, om det ikke er innhetet tillatelse.

Lenke til kommentar

Nei. Ikke direkte. Men har de laget en tag der de har gått ut med at de kommer til å bruke bildene enten på trykk,nettside eller bare vidreformidle på Instagram, så er det noe annet.. Da tenker jeg at setter man en slik tag da, så har man automatisk gitt de tillatelse.

Rent teknisk har de tatt seg tillatelse. Vet ikke om hashtagger holder i retten som tillatelse til noe som helst som er regulert i lov ellers.

Da må man vel isåfall blånekte for at man i det hele tatt har visst om at yr.no har denne tag'en og bruker den og alt som hører med og ha en god grunn til hvorfor man skrev den akkurat slik. Er vel ikke ofte man setter "bilder" bak hver eneste tag på Instagram? #regnbilder #værbilder #bilbilder #flybilder #menneskebilder, og ja ikke glem #kattebilder, når det tross alt er et bilde og de aller fleste hadde bare satt #regn # vær #bil #fly #menneske og #katt.

Men samma kan det være, nå er det #helg.

Lenke til kommentar

Hvis det er 3 eller færre personer på bildet og personene er hovedmotivet så skal det innhentes tillatelse fra de avbildede, foresatte eller etterslekt, i forkant av publiseringen. Det er loven ved publiseringstidspunktet som gjelder.

Opphavsretten gjelder, men er vel begrenset til 75 år etter opphavsmannens død.

NB: Fritt fra hukommelsen. Jeg har en magefølelse for at hukommelsen er noe mangelfull.

Her er det personvernloven og åndsverkloven som gjelder, Datatilsynet har laget en orientering om dette:

https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Internett/Bilder-pa-nett/

Lenke til kommentar

Ukas kanskje siste spørsmål - NAS...

Har 2 PC r hver med 2 interne harddisker og 4 eksterne som må få ryddet opp i så fort som mulig da det meste er drita fullt her om dagen...

En NAS som feks WD My Cloud EX4 bruker vel nettverket ergo så vil en slik enhet kunne brukes mellom begge de stasjonære PCene eller er det en dårlig ide ?

Det jeg bruker utenom interne harddiskene er WD My Book og en annen ekstern WD variant.

Lenke til kommentar

Har 2 PC r hver med 2 interne harddisker og 4 eksterne som må få ryddet opp i så fort som mulig da det meste er drita fullt her om dagen...

En NAS som feks WD My Cloud EX4 bruker vel nettverket ergo så vil en slik enhet kunne brukes mellom begge de stasjonære PCene eller er det en dårlig ide ?

Det jeg bruker utenom interne harddiskene er WD My Book og en annen ekstern WD variant.

Svaret er ganske enkelt JA!!!

Jeg kjører selv en "enklere" NAS (kun to disker i raid) av merket Synology, den er koblet til nettverket og jeg har tilgang til den fra alle mine maskiner. Jeg har mulighet til å ha "åpne" områder for filer som eventuelt skal være tilgjengelig for alle på nettverket og jeg har passordbeskyttede områder som kun jeg har tilgang til.

Fungerer utmerket, men jeg må vel med tiden ha en ny som har større kapasitet :hmm::)

Lenke til kommentar

Stort sett enig med polljen. Har du to stasjonære som er koblet sammen med kablet nett vil en NAS kunne settes opp og nås fra begge. Det du må være oppmerksom på er overføringshastigheter. Du må ha gigabit nettverk for å bruke NAS'en som arbeidsdisk, ellers vil du få mye venting, særlig hvis du skal laste inn noen hundre RAW-filer. Skal du primært bruke den for backup og jobber med bildene fra noen av dine nåværende disker er nettverkskravene ikke så store. Forøvrig kan det godt være at du allerede har Gigibit nett, spørs hvor gamle komponenter du har i nettet nå.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to ! Det er Gigabit nett så burde takle dette veldig bra.

Er det stor forskjell på ytelsene på dette sammenlignet med feks en intern 7200 RPM disk ? Disse tingene kan jeg lite om...

Her er jeg mer på gyngende grunn, men det vil alltid være merkbar forskjell mellom en intern disk og overføring på nettverk. Som se# skriver så er giganett en forutsetning, men (og det er her jeg er på gyngende grunn) så er overføringshastigheten intern i en PC betydelig høyere. Diskene mine og Hovedkortet støtter SATA 3.0 som vist nok skal støtte 6 gb/s. Hva det betyr sammenlignet med fart i nettverket vet jeg ikke. Men det er stor forskjell i tid på å kopiere store mengder data mellom to disker i PC enn fra PC til NAS.

Det er greit å vite at (Jeg antar de fleste) NASer kjører linux så filsystemet er et annet enn i en Windows PC. Å flytte en fysisk harddisk fra PC (NTFS) til NAS går ikke. DIskene må/bør? formateres i NAS og data føres over. Men akkurat dette kan sikkert andre forklare betydelig bedre enn hva jeg kan.

Det tar mye tid i "fase 1" der alt på PC skal flyttes over, men når du har fått NAS i "vanlig" drift så går det egentlig svært så bra.

Lenke til kommentar

Jeg har Lightroom 4, men får snart en Olympus E-M10.

Da må jeg anskaffe meg Lightroom 5 for å kunne lese raw filene.

Prøvde å gå på Adobe sin side for Lightroom, når jeg velger kjøp Standalone versjon får jeg bare en feilmelding om at siden ikke eksisterer og da har jeg igjen valg om å abonnere.

Jeg ønsker ikke å abonnere på Lightroom, noen som vet hvordan jeg får kjøpt den uten å abonnere?

Eller må jeg bare gå for en av konkurrentene.

Lenke til kommentar

Det tar mye tid i "fase 1" der alt på PC skal flyttes over, men når du har fått NAS i "vanlig" drift så går det egentlig svært så bra.

Jeg har ikke gjort noe forsøk på å jobbe rett fra min NAS (en QNAP), men har også bare 10 mbit nett pga en gammel switch. På mitt nett tok det dager (og netter) for å få overført første backup til NAS'en. Etterpå går det selvsagt raskere.

Ser også at WD-NAS'en som det ble linket til har USB, så mulig hvis den den støtter NTFS (eller hva du har på dine eksterne disker) at det er mulig å koble de til NAS direkte for kopiering, noe som bør går raskere enn å bruke nettet.

Personlig bruker jeg en blanding av interne og eksterne disker når jeg jobber på PC og NAS som backup. Hvor stor forskjell det er mellom intern disk og NAS avhenger ike bare av nettet, men også hastighet på NAS'en. Du kan finne tester på sider som anandtech, toms hardware og xbit labs osv hvis du vil se formelle tester av NAS-bokser og disker.

Jeg googlet litt og fant da denne siden som var ganske informativ, drekte rettet mot LR-bruk og inneholder noen sammenligninger av diskytelse.

Lenke til kommentar

http://www.adobe.com/no/products/photoshop-lightroom.html

Scroll til nederst på siden, der er det link for å kjøpe LR som frittstående produkt.

Edit: Og når jeg klikket videre fikk jeg også en feilmelding, sikkert noe som fikses snart, ellers kan du ringe eller maile.

Edit2: Hvis du ikke har fått E-M10 ennå kan du eventuelt se an til Photokina. Mange venter LR6 snart, og en viss sjanse for at de velger å lansere da. Du kan jo også starte med en 30 dagers prøveversjon.

Endret av se#
Lenke til kommentar

http://www.adobe.com/no/products/photoshop-lightroom.html

Scroll til nederst på siden, der er det link for å kjøpe LR som frittstående produkt.

Edit: Og når jeg klikket videre fikk jeg også en feilmelding, sikkert noe som fikses snart, ellers kan du ringe eller maile.

Edit2: Hvis du ikke har fått E-M10 ennå kan du eventuelt se an til Photkina. Mange venter LR6 snart, og en viss sjanse for at de velger å lansere da.

Når jeg allikevel må oppgradere fra Lightroom 4 så tror jeg at tiden er inne til å teste ut konkurrentene, skal laste ned ACDSee Pro 7 og Capture One PRO 7 og se hvordan de er først, hvis jeg liker en av de så bytter jeg fra Lightroom. Billigere er de også :)

Lenke til kommentar

Da setter jeg snart kursen mot startpunkt til Oslo Fotomaraton. Må si vi har vært heldige med været. Pøsende regnvær. Skal riktignok roe seg litt, og kanskje avta helt. Blir uansett noen utfordrende timer i starten. Paraply i den ene hånda og kamera i den andre :)

Paraply er nødvendig i dag. Kjæresten og undertegnede regner med å være fremme litt før halv elve. Dette blir stas :)

Lenke til kommentar

@Døgnvill: Anbefaler ACDSee Pro 7. Veldig lettvint, mange muligheter og oversiktlig. Kun 15 dagers demotid, så pass på å bestemme deg raskt.

Har lastet ned ACDSee PRO 7 og Capture One 7 nå og har testet begge litt.

Så langt så er det Capture One 7 som tiltaler meg mest, dette går helt og holdent på hvordan brukergrensesnittet er bygd opp.

Men etter noen dager til tenker jeg at jeg har en bedre formening om dem.

Lenke til kommentar

Mulig vidvinkelen bidrar litt, men den eggen er sykt smal, og ja det er ikke trygt. Det gikk bra denne gangen, men det er ingen unnskyldning etter min mening. Det er galskap. Det finnes organiserte klatreturer opp dit, men da har de selvsagt sikring.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...