Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Internett:

Flytter for et års tid til gammelt hus i Norge med gammel telefonkontakt i veggen. De forskjellige ADSL-leverandørene skal ha en 3-400 i måneden for 5M/768k og lignende.

Kunne mobilt internett være en bedre løsning, tro? 300/mnd for 40Mbit - 10GB data i måneden, inkludert modem.

Noen gode forslag? :)

Prøvd denne... ?

post-226353-0-17064200-1408608532.jpg

post-226353-0-17064200-1408608532_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internett:

Flytter for et års tid til gammelt hus i Norge med gammel telefonkontakt i veggen. De forskjellige ADSL-leverandørene skal ha en 3-400 i måneden for 5M/768k og lignende.

Kunne mobilt internett være en bedre løsning, tro? 300/mnd for 40Mbit - 10GB data i måneden, inkludert modem.

Noen gode forslag? :)

ADSL er nok det beste du kan håpe på. Min erfaring med ice.net er at det er ofte tregt, og du bør ha 4G for at mobilt bredbånd skal fungere greit. Men akkurat det er lett å teste - ta med en laptop ut dit og test via telefonen.

Lenke til kommentar

Internett:

De forskjellige ADSL-leverandørene skal ha en 3-400 i måneden for 5M/768k og lignende.

Dette er også avhengig av avstanden til nærmeste sentral, husker jeg ikke helt feil så er avstanden for og oppnå 25/5 mbit/s ca. 1000 meter fra sentralen/uttak.

Hos meg er dette ståa "Du har søkt på adressen: xxxxxxxxxxx

Sentral: Greåker Kobberkvalitet: 0,6mm Avstand fra sentralen: 1735 m Antall leverandører: 5"
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva man definerer som "tregt" bredbånd blir ofte subjektivt og det samme kan det være når Telenor vurderer hva dårlig kobber kan levere. I de 13-14 årene jeg har hatt bredbånd så har jeg hatt andre leverandører enn Telenor, har regelmessig prøvd å selge meg bredbånd. I mine samtaler med Telenor så har jeg passet på å ikke nevne farten jeg har før de har presentert hva de kan levere, men samtalene har blitt korte når jeg hver gang har kunnet fortelle at jeg allerede har hatt bedre fart enn det Telenor offisielt kan levere.

Jeg skulle gjerne hatt fiber, men den demografiske sammensetningen i mitt nabolag gjør vel at oppslutningen om fiber ikke er for stor. Likevel så har jeg med det Telenor kaller svært dårlig kobber og "gammel" kontakt i veggen en linje på i overkant av 12 mb (dog med elendig oppfart +- 0.7 mb). Skulle jeg ønsket mer? Så absolutt, men realitetene er at det blir litt kostbart å flytte bare for å få en bedre linje.

En trådløs ordning med god fart og "mye" Giga har jeg pr.dato liten tro på, så jeg antar at du må bite i det "sure" eplet og gå for en "vanlig" ADSL.

Lenke til kommentar

Dette er også avhengig av avstanden til nærmeste sentral, husker jeg ikke helt feil så er avstanden for og oppnå 25/5 mbit/s ca. 1000 meter fra sentralen/uttak.

Hos meg er dette ståa "Du har søkt på adressen: xxxxxxxxxxx

Sentral: Greåker Kobberkvalitet: 0,6mm Avstand fra sentralen: 1735 m Antall leverandører: 5"

Litt lenger her, ja:

Sentral: Kongsberg Kobberkvalitet: 0,6mm Avstand fra sentralen: 3137 m

Lenke til kommentar

Mobil-snapshot'et mitt fra stasjonen i dag tidlig ligger på forsiden av yr.no... Hurra for meg.. Yr plukket det opp fra Instagram.

Er det forresten noen som vet jussen på dette?

De spurte under bildet om de kunne legge det ut på yr.no, og jeg svarte ja. Sjekket noen sekunder etterpå på yr.no, og da lå det der under "leserenes yrbilder" eller noe, Jeg regner med at det lå der før jeg svarte ja. Med tanke på at det er et instragrambilde hvor jeg hashtag'et med #yrbilder og #yr, kan de da bruke bildet som de vil? Kan yr.no bruke bilder som er tagget med "sin" hashtag som de vil?

Skal selvsagt ikke lage noe sak ut av dette, men hadde vært artig å vite.

post-38990-0-02689000-1408638642_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja.. sier vel det meste denne, som ligger på siden dems?

http://www.nrk.no/yrbilder/

SEND OSS FERSKE VÆRBILDER!

Vi vil ha vakre, morsomme og spektakulære bilder fra hele landet, som viser været vi har i dag.

Bilder fra Instagram merket #yrbilder kan du se øverst på denne siden.

Slik sender du oss bilderNår du sender inn bilder til yr.no aksepterer du følgende vilkår
  • Det er kun tillatt å sende inn bilder du selv har tatt eller bilder hvor fotografen har godkjent innsendingen.
  • Du skal ikke sende inn bilde uten at personen(e) som er i bildet godkjenner at bildet sendes inn. Hvis personen(e) er under 15 år, skal du ha godkjennelse fra foresatte.
    NRK og Meteorologisk institutt forbeholder seg retten til å bruke bildet. Fotograf krediteres.
  • Bildene kan bli gjenbrukt som illustrasjonsbilder på tv, i artikler på yr.no, NRK.no og på Meteorologisk institutt sine hjemmesider.
  • Personopplysningene NRK får ved tjenesten blir kun brukt til å gjennomføre tjenesten.
  • NRK gjennomgår alle bilder og du er ikke sikret å få bildet publisert.
  • NRK følger etiske normer vedtatt av Norsk Presseforbund.

Lenke til kommentar

Jada, men det er jo ikke det som er poenget. Jeg lurer på om yr.no har lov til å forsyne seg av bilder fra Instagram tagget med #yr eller #yrbilder. Det er jo begge tag'er en del folk bruker på værbilder.

Er du med på leken får du tåle steken :)

Om det er lov eller ikke er nok vanskelig og si, men du har i utgangspunktet akseptert og være en av yr sine "leverandører" med og hashtagge bildene dine med deres tagg/merkenavn.

Hvorfor du har tagget bildene med yr vet jeg ikke men kan tenke meg at du gjerne vil få mest mulig treff på dine bilder og derfor bruker du en anerkjent aktør.

Sjekket noen sekunder etterpå på yr.no, og da lå det der under "leserenes yrbilder" eller noe

Tror nok at personen som du var i kontakt med kan dette og tiden fra å snakke med deg til bilde ligger ute tar ikke mange sekunder, holdt sikkert fingeren på "sendtknappen" :)

Jeg synes de har oppført seg veldig rydding med at de spurte deg først.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I disse tider med sosiale medier og bilder har jeg ett spørsmål.

Facebook er i dag full av lokale grupper ala ...du vet du er fra Hokksund, gamle bilder fra Trondhjem osv osv.

Ser at lokalt i relaterte Notodden grupper så legges det ut gamle bilder av skoleelever på tur, enkeltpersoner som er tatt på gata, bilde av lærere i klasserommet m.m.

Gjelder ikke personvern og lov om opphavsrett osv på eldre bilder eller er teknisk sett alt dette bilder som bryter norsk lov så lenge ingen blir spurt ?

Lenke til kommentar

snip

Om man tagger bildet sitt med #yr, behøver det ikke å bety at man vil sende det inn til yr.no. Yr er jo som kjent småregn, og hvis man tar et bilde når det yrer, så er det ikke rart å bruke #yr.

Nå ble det ikke brukt #yr heller, men en tag yr.no har laget nettopp for formålet for å få inn bilder.

Som sagt, jeg har ikke noe problem med det i mitt tilfelle , jeg er bare spent på jussen sånn generelt rundt dette. Tagger man et bilde med #vg.no, betyr det da at VG kan bruke bildet som de vil?

Nei. Ikke direkte. Men har de laget en tag der de har gått ut med at de kommer til å bruke bildene enten på trykk,nettside eller bare vidreformidle på Instagram, så er det noe annet.. Da tenker jeg at setter man en slik tag da, så har man automatisk gitt de tillatelse.

Syntes man har et ansvar selv her om å følge litt med på hva tag'ene betyr og evt om det er noe mening med de og hva de brukes til. Det er nå hvertfall min mening. Så får andre være uenige om de vil og tag'e alt det de vil :p

Lenke til kommentar

I disse tider med sosiale medier og bilder har jeg ett spørsmål.

Facebook er i dag full av lokale grupper ala ...du vet du er fra Hokksund, gamle bilder fra Trondhjem osv osv.

Ser at lokalt i relaterte Notodden grupper så legges det ut gamle bilder av skoleelever på tur, enkeltpersoner som er tatt på gata, bilde av lærere i klasserommet m.m.

Gjelder ikke personvern og lov om opphavsrett osv på eldre bilder eller er teknisk sett alt dette bilder som bryter norsk lov så lenge ingen blir spurt ?

Hvis det er 3 eller færre personer på bildet og personene er hovedmotivet så skal det innhentes tillatelse fra de avbildede, foresatte eller etterslekt, i forkant av publiseringen. Det er loven ved publiseringstidspunktet som gjelder.

Opphavsretten gjelder, men er vel begrenset til 75 år etter opphavsmannens død.

NB: Fritt fra hukommelsen. Jeg har en magefølelse for at hukommelsen er noe mangelfull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...