Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe! Skyldig i flere jeg også.

Er enig i at de fleste der er klisjeer som kanskje man burde holde seg unna etter man har prøvd de litt. Er som de sier i videoen mange faser man må igjennom før man finner seg selv og hva man liker å fotografere.

Vanskelig å unngå de helt da. Nesten umulig å ta bilde av kjente landemerker uten å få det litt klisje. Er så mange fotografer nå til dags at det krever enda mer for å skille seg ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kjenner seg igjen?, det gjør jeg hehe

http://youtu.be/YtxzJlpvqQM

Jeg synes Kay er i ferd med å gå i den fella at alt er klisje. Aka, gå lei av fotografering fordi han føler at han har brukt opp alle motiv og alle teknikker.

Hvorfor skal det være nødvendig å finne opp hjulet på nytt hver gang? Jeg er sikker på det finnes en milliard brudeparbilder i verden og folk har ennå ikke gått lei. La heller folk holde på så lenge de synes de får noe ut av det! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe jeg kommer nok ikke til å stoppe med klisjefotografering jeg heller det er helt sikkert. Videoen er jo ment som delvis spøk men også en oppfordring om å prøve nope nytt. Kai er jo en levende klisje han tar jo kun bilder av gamle damer med traller omtrent hehe

Lenke til kommentar

Jeg lager en tekstversjon av videoen så det blir lettere å kommentere:

1. Sjølfoto - Det er ikke min stil. Har faktisk ikke prøvd det ennå.

2. Bokeh baller - Prøver litt på det en og annen gang.

3. Signere bildene - Kun på baksida eller under bildet.

4. Ostete filter - Hva som er ostete varierer med motivet. Jeg bruker stort sett CPL eller ND. Hvor mange bruker stjernefilter på verdensbasis? to? Det er ikke akkurat noe kjempeproblem. Også digger jeg gode norske oversettelser. :p

5. Tekst på bildene - Huff, det får holde med tekst under eller bak bildet.

6. Solnedganger - Ser ikke noe problem med det, bare man unngår overdose.

7. Vannmerker - Ingen synlige i bildet takk. Usynlige synes jeg er ok.

8. Rammer - Ser ingen problem med å bruke rammer. Tvert i mot synes jeg det kan heve bildene når det brukes på en god måte. Selvsagt, det er mulig å bruke på en teit måte slik Kai prøver å vise oss, men hvorfor skulle man det?

9. Lysmale navnet - Ser ikke helt poenget med det, men har man lyst har man lov.

10. Selektive farger - Det blir fort overdose, men helt greit å bruke en sjelden gang.

11. Sorthvitte artistiske nakenbilder - Helt ok etter min mening.

12. Slørete fossefall - Hvorfor skulle det være galt?

13. Panoramalandskap - Helt ok, men 10:1-format og mer = overdose.

14. Lime inn feile skyer - Ikke min smak. Føler det blir uekte, men ser det fungerer av og til for andre.

15. Kunstige linserefleksjoner - Ikke min smak. Får veldig fort overdose.

16. HDR - Kan være helt OK, men veldig veldig mange rævkjører bildene i prosessen.

17. Monokrom for en hver pris - Nok et eksempel på noe man kan overdosere.

18. Zoom-jukking i eksponeringen - Funker på bilbilder fra baksetet ellers ikke.

19. Oppoverperskektiv - Ser generelt grelt ut.

20. Turistfoto - Legge igjen kameraet hjemme i ferien? Nei takk. :p

21. Hjemløsbilder - Ok så lengde de hjemløse synes det er ok.

22. Jeg er fotograf-sjølfoto - Ikke min stil, forøvrig en variant av punkt 1.

23. Stock-foto - Ikke min stil, men skjønner jo at noen gidder det mot betaling.

24. Optiske illusjoner - Helt ok, ofte drittøft om man gjør noe annet enn å rette opp det skjeve tårn i Piza.

25. Traller - Jeg liker trallebilder.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg la ut et bilde av en kirke i den lokale før og nå gruppen på facebook og så fikk jeg et spørsmål om noen kunne bruke bildet, de skulle gi det i gave til soknepresten. Jeg tenkte at det kunne kanskje være greit å få noen kroner for bruken av bildet, men jeg vet ikke hvor mye jeg kan be om. Er det noen som har forslag på hva en grei pris kan være?

Lenke til kommentar

Må man skille seg ut? Selv tar jeg bilder av det jeg liker uavhengig av hva andre har gjort, eller gjør. Det er for min del gleden med selve fotograferingen og alt det rundt som er min hobby. Ikke å tilfredstille noe publikum.

Nei absolutt ikke. Som hobbyfotograf tar man bilder av hva, og hvordan man selv vil. De som ønsker å gjøre det bra kommersielt må ha det i tankene å skille seg ut fra resten. Enten bare ved være veldig dyktig teknisk, eller å ha en særegen stil og en bra visjon for bilder.

Jobber veldig med det selv, det å ikke måtte skille seg ut. Det å ta bilder for sin egen del, og bry seg minimalt om hva andre synes. Konstruktiv kritikk og ros er fint, men viktigste er hva jeg synes.

Jeg har sett på så veldig mange fotograf(i)er på nett, så mange forskjellige stiler, teknikker, eksperimenter o.l at jeg mistet egentlig motet til å fotografere. Følte at det ikke var noen vits, da jeg aldri kom til å bli noe særlig god, sammenlignet med andre. Har i ettertid skjønt at det ikke har noe å si hvor god jeg er. Da alt er relativt, og det viktigste er at jeg koser meg når jeg tar bilder.

Derfor tar jeg hva enn jeg vil nå. Enten det skulle være klisjeer, teknikker som andre har brukt, eller finner ut noe eget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Legg merke til at ISO-ytelsen rykker ennå mer i fra dersom man senker kravene til bildekvalitet (SNR, DR og fargedybde).

Thus low-light ISO is the highest ISO setting for a camera that allows it to achieve an SNR of 30dB while keeping a good dynamic range of 9 EVs and a color depth of 18bits.

Senker man kravene til for eksempel SNR 18% = 20 dB, DR = 8 Ev og fargedybde = 14 bit så får man en ISO-score på ca 30 000 for A7S og ca 8000 for A7R og A7.

A7S er et stort steg frem på ISO-ytelse slik DXO måler den.

PS. Skulle forresten ønske at DXO lot oss sammenligne ISO-ytelse basert på våre egne minstekrav til underliggende faktorer så vi slipper å saumfare grafer for å få en personlig tilpasset ISO-måling.

Edit: Her er forresten et par utsnitt fra bilder på henholdsvis ISO 12800 og ISO 409 600 for Sony A7s og Nikon Df.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...