Trondster Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Aha:) gikk opp et lite lys nå, men bare et lite et:) som det du og Trondster sier her, så har også fokusavstand betydning for dybdeskarpheten. Dette var også noe jeg mente å vite fra før, men for meg ser ikke nærhet til objektivet ut til å veie opp for mindre blenderåpning? Kanskje det ikke er mulig? Er jeg på (brenn)viddene nå? Altså....om jeg bruker 40mm på f4 og står så nært motivet som mulig, så gir det ikke samme dybdeskarphet som om jeg går langt unna og bruker 150mm f5.6. Er det forskjellen i størrelse på blenderåpning som er så stor her, at det ikke "hjelper" å ha mindre fokusavstand? Klask der i pannen og kall meg en tulling, men jeg har lyst til å skjønne dette Om dybdeskarpheten endrer seg når du beholder samme motiv og blendertall, men endrer brennvidde og avstand til motiv, så du hele tiden får samme utsnitt, kommer litt an på hvordan du definerer dybdeskarphet (det er flere riktige svar). Grovt sett kan man si at hvis du med samme kamera beholder samme blendertall, men skyter med (for eksempel) 15mm f/5.6, 40mm f/5.6 og 150mm f/5.6 på to forskjellige avstander til samme motiv, så du får samme utsnitt på begge bildene, så vil du få samme dybdeskarphet som sådan på begge bildene. Tekst på en vegg i bakgrunnen vil bli (omtrent) eksakt like uleselig på begge bilder. Men - perspektivet vil endre seg, så den uskarpe teksten vil fylle mer av bakgrunnen på 150mm, og vil derfor gi et mer diffust uttrykk, selv om dybdeskarpheten teknisk sett er den samme. Se her, på dette bildet fra The Digital Picture: Gresset i bakgrunnen (og motivet) har like mye dybdeskarphet teknisk sett, og hvert gresstrå er i seg selv like utydelig på alle tre bilder, men på grunn av perspektivet virker bakgrunnen mer utvisket på den høye brennvidden. Les også mer her: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml Her ser vi at tårnet i bakgrunnen er like utydelig på alle bildene, men at perspektivet gjør at det "føles som" mindre dybdeskarphet på de høye brennviddene. Men - nå er vi inne på veldig tekniske aspekter med dybdeskarphet. Oppsummering og noen punkter: Hovedregelen: Dybdeskarphet kommer av fokusavstand og blenderåpning (brennvidde delt på blendertall). Kortere fokusavstand og større blenderåpning gir mindre dybdeskarphet. - Kortere fokusavstand med samme brennvidde og blendertall gir mindre dybdeskarphet. - Høyere brennvidde med samme fokusavstand og blendertall gir mindre dybdeskarphet. - Lavere blendertall med samme brennvidde og fokusavstand gir mindre dybdeskarphet. - Større sensor gir ikke i seg selv mindre dybdeskarphet, men med større sensor bruker du høyere brennvidde for å få samme utsnittet, og høyere brennvidde med samme blendertall og fokusavstand gir større blenderåpning, som gir mindre dybdeskarphet. - Samme blenderåpning (brennvidde dividert med blendertall) og samme fokusavstand gir samme dybdeskarphet, uavhengig av sensorstørrelse (kommer litt an på hvordan man definerer dybdeskarphet når man sammenligner bilder tatt med forskjellig utsnitt). - Samme blendertall, samme sensorstørrelse og samme utsnitt gir samme dybdeskarphet når man samtidig endrer både brennvidde og fokusavstand så man beholder samme utsnitt. Men - endret perspektiv gjør at bakgrunnen ser mer diffus ut når brennvidden går opp (kommer også litt an på hvordan man definerer dybdeskarphet når man sammenligner bilder tatt med forskjellig perspektiv). 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 En god oppsummering, Trondster Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Apropos brennvidde og slikt. Hva er deres favoritt for portrett? Gjerne skuldrene og opp. Føler jeg alltid må prøve meg litt fram for å finne det som et mest flatterende for personen på bildet. Bildet skal jo ikke bare være teknisk bra, men personen skal jo se bra ut også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Apropos brennvidde og slikt. Hva er deres favoritt for portrett? Gjerne skuldrene og opp. Føler jeg alltid må prøve meg litt fram for å finne det som et mest flatterende for personen på bildet. Bildet skal jo ikke bare være teknisk bra, men personen skal jo se bra ut også. Det klassiske er 85-135mm på fullframe.Grunnen er at du så står på passe avstand når du tar bildet, og det er denne avstanden som gir det riktige perspektivet. Lenke til kommentar
ulfgre Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Min favoritt er samme som trondster, 85mm - 135mm. Men tar alltid noen bilder med 35/50mm også for å få litt variasjon på det jeg leverer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 (endret) Tenkte og sende mail til et firma via deres web-baserte mailsystem, ved og gjøre det så aksepterer jeg disse vilkårene Alle personlige opplysninger som samles inn av xxxxxxxxxx AB Norge, innhentes, behandles og brukes utelukkende for å gi tilbud, til markedsundersøkelser, for å behandle forespørsler, sende produktinformasjon eller opplyse om tjenestetilbud. Opplysningene kan deles med andre selskap i konsernet utelukkende for markedsføringsformål. Fra tid til annen involverer vi eksterne tjenesteleverandører av tekniske årsaker. xxxxxxxxxxxx AB Norge garanterer at opplysningene dine behandles konfidensielt i samsvar med gjeldende regelverk for personvern. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket til at dine personlige opplysninger behandles eller brukes til markedsføring eller markedsundersøkelser. Endret 22. mai 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Canon Norge har "ansatt" 7 fotografer i forskjellige genere som blir og reise rundt på messer/seminarer for å dele av sin kompetanse. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Canon Norge har "ansatt" 7 fotografer i forskjellige genere som blir og reise rundt på messer/seminarer for å dele av sin kompetanse. De kunne gjerne fått med en som drev på med action/sport/motorsportfotografering, for å utvide det hele enda mer. Har vært på foredrag med Johnny Haglund, og han har meget gode historier og bilder å vise til. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Apropos brennvidde og slikt. Hva er deres favoritt for portrett? Gjerne skuldrene og opp. Føler jeg alltid må prøve meg litt fram for å finne det som et mest flatterende for personen på bildet. Bildet skal jo ikke bare være teknisk bra, men personen skal jo se bra ut også. 105mm på fullformat. Mitt favorittobjektiv til det bruket er gamle Nikkor 105/2,5 AI/AIS. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Apropos brennvidde og slikt. Hva er deres favoritt for portrett? Gjerne skuldrene og opp. Føler jeg alltid må prøve meg litt fram for å finne det som et mest flatterende for personen på bildet. Bildet skal jo ikke bare være teknisk bra, men personen skal jo se bra ut også. 70-150mm bruker mest Olympus 45mm f..1.8 til dette om dagen tilsvarer 90mm i 35mm/fullformat. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 Noen som har planer om å dra på DOK:14 i Fredrikstad i morgen? Lurte på å svippe innom Nikons gratisforedrag, men muligens også kjøpe meg dagspass. https://www.deltager.no/dok14 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Noen som har planer om å dra på DOK:14 i Fredrikstad i morgen? Lurte på å svippe innom Nikons gratisforedrag, men muligens også kjøpe meg dagspass. https://www.deltager.no/dok14 Skal til Fredrikstad i helgen, men får ikke tid til dette, desverre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Spesielt at adressa.no bruker et over prosessert HDR-bilde som hovedbilde i artikkelen sin.. http://www.adressa.no/vaeret/article9742861.ece Jeg liker HDR-bilder men dette var ikke spesielt godt laget, og jeg trodde at et seriøst medium som adressa brukte normale bilder i fra sine fotografer i sine artikler.. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Sunnmørsposten har ein lei tendens til å bruke bilete frå enkelte journalistar som for det første er gjort ein dårleg jobb med under fotografering, men som deretter er fullstendig ødelagt i post. Spesielt dodge-funksjonen i PS ser ut til å vere veldig populær. Som fotograferande journalist sjølv synest eg nesten det blir litt provoserande. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hva synes folket om fotografering/ publisering av fugler i et rede, hvis redet ligger i et tre helt inntil vei/ bussholdeplass? Vet ihvertfall at den type fuglefotografering normalt sett er forstyrring av naturen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Hva synes folket om fotografering/ publisering av fugler i et rede, hvis redet ligger i et tre helt inntil vei/ bussholdeplass? Vet ihvertfall at den type fuglefotografering normalt sett er forstyrring av naturen. Miljøet fuglene bygger redet i er ikke forstyrrende uansett hvor trafikkert det er der, du kan si det slik at "forstyrrelsene" er en helt vanlig hverdag for fuglene. Når det gjelder og fotografere er det stort sett ingen problemer bare man viser hensyn, ikke tar på ungene, roter i reiret og fjerner seg når mammafugl skriker til deg og vil gi deg juling. Endret 27. mai 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Helt klart. Jeg synes dog det er en viss forskjell mellom å gå nær et rede ved vei i forhold til ute i naturen. Spesiell opplevelse å kunne ta noen bilder av sånt! Jeg mener å huske at jeg nylig leste et sted at redefotografering er tabu. Å rote i et rede vil jeg ikke gjøre Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Helt klart. Jeg synes dog det er en viss forskjell mellom å gå nær et rede ved vei i forhold til ute i naturen. Spesiell opplevelse å kunne ta noen bilder av sånt! Jeg mener å huske at jeg nylig leste et sted at redefotografering er tabu. Å rote i et rede vil jeg ikke gjøre Er nok sikker på at dette er rykter som ornitologer har satt ut for og ha enerett på fuglfotografering Det skal mye til før fugler forlater ungene for godt, ornitologer tar jo ungene ut av reiret og merker dem før de legger ungene tilbake i reiret, så at man står på litt avstand og tar noen bilder burde ikke lage store panikken. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Hmmm, går det an å skjære til et ND filter på samme måte som glass? Trenger bare en liten skive av et ND filter som jeg skal feste foran frontelementet til GoPro-en, ca 20mm diameter eller noe slikt. Ferdigløsningene som er på markedet er for tunge. Regner ikke med at det er så lett å gjøre selv, men kunne jo se om jeg fikk en håndverker av noe slag til å gjøre det... Endret 27. mai 2014 av -Teddy- Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Canon USA har fjernet EOS-M fra sine websider, tyder det på at Canon har gitt opp speilfrie kameraer eller er det noe helt nytt på gang ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå