Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GH3 er vel ca 9k og en av de største mft husene. Har aldri testet det men håpet det var ett mindre og billigere alternativ. Men GH3 er vel muligens veien å gå.

 

Kan vel legge til at video kravene ikke er enorme. Skal bare være til hobby bruk.

Lenke til kommentar

GH3 er vel ca 9k og en av de største mft husene. Har aldri testet det men håpet det var ett mindre og billigere alternativ. Men GH3 er vel muligens veien å gå.

 

Kan vel legge til at video kravene ikke er enorme. Skal bare være til hobby bruk.

 

GH2 var veldig populært til video før det ble erstattet, og det kan du nok få ganske billig brukt. :)

Lenke til kommentar

GH3 er vel ca 9k og en av de største mft husene. Har aldri testet det men håpet det var ett mindre og billigere alternativ. Men GH3 er vel muligens veien å gå.

 

Kan vel legge til at video kravene ikke er enorme. Skal bare være til hobby bruk.

Med dine krav til video, så vil jeg tro at samtlige av husene til Panasonic vil fungere godt.
Lenke til kommentar

Til dere mft guru'er her inne..hvilket micro four thirds kamera er best på video ? Ikke GH4, ønsker noe rimeligere og helst mindre størrelse. Må ha mic inngang.

 

Kan sikkert google men mulig noen her har ett kjapt svar ?

Brukt GH2 med hacket firmware. Du skal ha ekstremt høye krav før videokvaliteten fra denne ikke er tilstrekkelig. Går for rundt 2500 (kun huset) på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Til dere mft guru'er her inne..hvilket micro four thirds kamera er best på video ? Ikke GH4, ønsker noe rimeligere og helst mindre størrelse. Må ha mic inngang.

 

Kan sikkert google men mulig noen her har ett kjapt svar ?

JP har tilbud på Panasonic Lumix G5 m/ PZ14-42 for kr 2999,- http://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-g5x-14-42-bk-5025232696833-007 (får også med Cewe-fotobokverdikort kr 349).

Veldig lite kamera, veldig god på video(dog uten mic inngang) og med et meget godt kit-objektiv .

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et amatørspørsmål til dere guruer her. Har et Panasonic GF-3 med, Olympus 40-150mm objektiv.

 

Hvorfor får jeg mindre dybdeskarphet på bildene mine dersom jeg står nærmere motivet?

 

Med min lille kunnskap om foto trodde jeg større blender = mindre dybdeskarphet.

 

Er det slik at brennvidden får større betydning enn blenderåpningen?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et amatørspørsmål til dere guruer her. Har et Panasonic GF-3 med, Olympus 40-150mm objektiv.

 

Hvorfor får jeg mindre dybdeskarphet på bildene mine dersom jeg står nærmere motivet?

 

Med min lille kunnskap om foto trodde jeg større blender = mindre dybdeskarphet.

 

Er det slik at brennvidden får større betydning enn blenderåpningen?

 

Denne gir deg all informasjon du kan ønske deg:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Lenke til kommentar

Til dere mft guru'er her inne..hvilket micro four thirds kamera er best på video ? Ikke GH4, ønsker noe rimeligere og helst mindre størrelse. Må ha mic inngang.

 

Kan sikkert google men mulig noen her har ett kjapt svar ?

Jeg ville gått for en G-6, prisen har gått en del ned siden den kom, den har mic inngang og man kan gjøre manuelle innstillinger slik som GH-2 kan. Den er også mindre enn GH-4.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et amatørspørsmål til dere guruer her. Har et Panasonic GF-3 med, Olympus 40-150mm objektiv.

 

Hvorfor får jeg mindre dybdeskarphet på bildene mine dersom jeg står nærmere motivet?

 

Med min lille kunnskap om foto trodde jeg større blender = mindre dybdeskarphet.

 

Er det slik at brennvidden får større betydning enn blenderåpningen?

Ettersom en luring fant ut at mitt innlegg skulle splittes ut i tråden om sensorstørrelsekvivalensonani så kan jeg gjenta det...

 

Dybdeskarphet er i utgangspunktet uavhengig av brennvidde. Det er kun to ting som påvirker dybdeskarpheten:

- fokusavstand - kortere avstand gir mindre dybdeskarphet

- fysisk blenderåpning (ikke blendertall) - større åpning gir mindre dybdeskarphet

og for å utdype:

- fysisk blenderåpning finner du ved å dele brennvidde på blendertall. Det vil si at på korteste brennvidde har 40-150mm'eren din 40/4 = 10mm blenderåpning, mens på lengste brennvidde har den 150/5.6 = 26.8mm blenderåpning. Så om du endrer antakelsen din fra større blender til større blenderåpning for tynnere dybdeskarphet, så samsvarer det nok mer med det du opplever i praksis :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et amatørspørsmål til dere guruer her. Har et Panasonic GF-3 med, Olympus 40-150mm objektiv.

 

Hvorfor får jeg mindre dybdeskarphet på bildene mine dersom jeg står nærmere motivet?

 

Med min lille kunnskap om foto trodde jeg større blender = mindre dybdeskarphet.

 

Er det slik at brennvidden får større betydning enn blenderåpningen?

Tar svaret mitt igjen:

Gitt samme fokusavstand gis dybdeskarpheten av blenderåpning. Du finner blenderåpning ved å dividere brennvidde på blendertall.

F.eks. gir 200mm f/8 samme dybdeskarphet på samme fokusavstand som 100mm f/4 - blenderåpningen er i begge tilfeller 25mm: 100mm/4 = 25mm = 200mm/8.

Så - blendertall og brennvidde gir sammen blenderåpning, som sammen med fokusavstand gir dybdeskarphet.

 

Du får også mindre dybdeskarphet når du går nærmere motivet, fordi kortere fokusavstand gir mindre dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Til dere mft guru'er her inne..hvilket micro four thirds kamera er best på video ? Ikke GH4, ønsker noe rimeligere og helst mindre størrelse. Må ha mic inngang.

 

Kan sikkert google men mulig noen her har ett kjapt svar ?

Panasonic Lumix G6 m/14-42mm standard kit-objektiv, på tilbud hos CDON for kr 2790; http://cdon.no/elektronikk/panasonic/panasonic-lumix-dmc-g6-14-42-3-5-5-6-ois-p27354002

G6 har mikrofoninngang .

Lenke til kommentar

FAQ eller O.S.S. ofte stilte spørsmål er en fin ting som fotostudioer også har fra tid til annen.

Disse tipsene kan være nyttig før man dukker opp, som feks feil valg av klær:

 

Hva slags farger på klær?
Vi råder alle til å ikke komme i HVITE klær, farger og ola tøy er meget fint, noe som gir en farge på bildene. Dette gjør også bildene livlige og energiske!
Disse to skal forøvrig ta sitt første bryllup til sommeren og håper for brudeparet sitt beste at hvis skjorte og hvit brudekjole er strøket fra handlelisten...
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har et amatørspørsmål til dere guruer her. Har et Panasonic GF-3 med, Olympus 40-150mm objektiv.

 

Hvorfor får jeg mindre dybdeskarphet på bildene mine dersom jeg står nærmere motivet?

 

Med min lille kunnskap om foto trodde jeg større blender = mindre dybdeskarphet.

 

Er det slik at brennvidden får større betydning enn blenderåpningen?

Ettersom en luring fant ut at mitt innlegg skulle splittes ut i tråden om sensorstørrelsekvivalensonani så kan jeg gjenta det...

 

Dybdeskarphet er i utgangspunktet uavhengig av brennvidde. Det er kun to ting som påvirker dybdeskarpheten:

- fokusavstand - kortere avstand gir mindre dybdeskarphet

- fysisk blenderåpning (ikke blendertall) - større åpning gir mindre dybdeskarphet

og for å utdype:

- fysisk blenderåpning finner du ved å dele brennvidde på blendertall. Det vil si at på korteste brennvidde har 40-150mm'eren din 40/4 = 10mm blenderåpning, mens på lengste brennvidde har den 150/5.6 = 26.8mm blenderåpning. Så om du endrer antakelsen din fra større blender til større blenderåpning for tynnere dybdeskarphet, så samsvarer det nok mer med det du opplever i praksis :)

 

 

Aha:) gikk opp et lite lys nå, men bare et lite et:)

 

som det du og Trondster sier her, så har også fokusavstand betydning for dybdeskarpheten. Dette var også noe jeg mente å vite fra før, men for meg ser ikke nærhet til objektivet ut til å veie opp for mindre blenderåpning? Kanskje det ikke er mulig? Er jeg på (brenn)viddene nå?

 

Altså....om jeg bruker 40mm på f4 og står så nært motivet som mulig, så gir det ikke samme dybdeskarphet som om jeg går langt unna og bruker 150mm f5.6. Er det forskjellen i størrelse på blenderåpning som er så stor her, at det ikke "hjelper" å ha mindre fokusavstand?

 

Klask der i pannen og kall meg en tulling, men jeg har lyst til å skjønne dette :p

Lenke til kommentar

Klask der i pannen og kall meg en tulling, men jeg har lyst til å skjønne dette :p

 

Ingen grunn til å klaske deg i pannen og kalle deg en tulling; du stiller gode spørsmål. Dette med dybdeskarphet og brennvidde er ikke det letteste å forstå. Det stemmer at du ikke 40mm f/4 på nært hold gir en annen type dybdeskarphet enn 150mm f/5,6 på lang avstand. En annen ting som endrer seg, er perspektivet, slik at du vil få to veldig forskejllige bilder. Perspektivet er forøvrig kun avhengig av avstanden mellom kamera og motiv. Det kan du selv sjekke ved å ta et bilde med 40mm, og et med 150mm, fra samme avstand. Beskjærer du bildet tatt med 40mm-en, til å dekke området 150mm tok, så vil du se at forholdet mellom elementene i bildet vil være det samme.

Lenke til kommentar

tomsi og zeimann: Jeg skjønner det sånn at utsnittet (i fokusplanet) gjøres omtrent likt ved hjelp av fotzoomen. For eksempel et ansiktsportrett fra rett under haka til rett over håret, der man går så nært med 40mm at man får "samme" utsnitt som med en 150mm på mye lengre avstand. Selv om utsnittet blir omtrent likt så vil perspektivet endre seg. Perspektivet til 40mm vil for eksempel gjøre at mer av ørene skjules og nesen fremheves. Perspektivet med 150mm vil bli "flatere". En konsekvens av det ulike perspektivet er at utsnittet av bakgrunnen blir veldig ulikt. Står den portretterte for eksempel 10 meter foran en bil på en parkeringsplass vil man kanskje bare se én av bilene i bakgrunnen med 150-millimeteren, mens man med 40-millimeteren får med 3-4 biler. Merk at dette vil skje selv om utsnittet i fokusplanet (ansiktet) er tilnærmet likt.

 

Dette får også konsekvenser for dybdefokusen og dermed bakgrunnsuskarpheten. Hva som gir mest bakgrunnsuskarphet kan man regne på eller prøve ut i praksis.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...