Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Oppdaget noe irriterende på flickr i går kveld. Når jeg klikker på bilder jeg har lastet opp (for eksempel dette https://www.flickr.com/photos/jr_olsen/14043999893/in/photostream/ som er 1500 i bredden) så vises de i 1024px i bredden. Er det ikke mulig å få flickr til å vise den originale størrelsen med en gang istedet for å trykke inn for å vise alle størrelser? Jeg ser at andre folk sine bilder blir store når jeg trykker på bildene deres.

Helt enig, enkelte ganger må man trykke 3-4 ganger på flickr-siden før man får største oppløsning, ofte jeg ikke gidder åog jobbe meg igjennom klikkingen og blåser i det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, etter litt testing så tror jeg at Flickr viser bildene i en av disse størrelsene når man trykker på bildet:

    1. Square 75 (75 x 75)
    2. Square 150 (150 x 150)
    3. Thumbnail (100 x 67)
    1. Small 240 (240 x 160)
    2. Small 320 (320 x 213)
    1. Medium 500 (500 x 333)
    2. Medium 640 (640 x 427)
    3. Medium 800 (800 x 534)
    1. Large 1024 (1024 x 683)
    2. Large 1600 (1600 x 1067)
    3. Large 2048 (2048 x 1365)

Så for å få bildet stort (synes 1024 blir litt lite) når man trykker på det så må det være over 1600px i lengden.

 

Er det noen som kan bekrefte dette eller si om jeg tar helt feil?

Lenke til kommentar

Kortfilmen "Dedicated": http://vimeo.com/90558456

 

"Dave Black, Robert Beck and George Karbus are three prolific photographers, all thriving in successful careers. But what drives them, day in and day out, to pick up their cameras and strive to create great pictures?"
Er vel egentlig reklame for Nikon D4s, men bra uansett!

Og enda bedre, filmen om filmen: http://vimeo.com/90571962

 

God inspirasjon for fotografer flest :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på å gå over til et system hvor jeg har to Lightroomkataloger - én "innboks" med work-in-progress hvor jeg kaster inn alle nye bilder og oppbevarer dem en måned eller to, og én arkivkatalog. En gang annenhver måned eller så, vil jeg eksportere (nesten) hele innbokskatalogen (export as catalogue), og importere den i arkivkatalogen, for deretter å slette bildene fra innbokskatalogen.

 

Dermed vil alltid katalogen jeg jobber med være liten og rask, samtidig som jeg bevarer søkbarheten i gamle filer i arkivkatalogen.

 

Noen andre her som har prøvd seg på et slikt system?

 

Sånn ellers om lagring og backup: Har nå et Synology RAID5 NAS som jeg tenker å oppbevare alle arkivbildene på, og kjøper en 500GB SSD som jeg kan kjøre alle "innboks" bildene fra. Time Backup på Synology NAS-et tar backup av SSD-en. SSD-en vil også være linket opp mot skyen (Google Drive), hvor også ferdige bilder og prosjekter alltid er lagret. Har også eksterne offsitedisker som jeg bruker til backup av NAS-et omtrent annenhver måned.

Lenke til kommentar

Lurer på å gå over til et system hvor jeg har to Lightroomkataloger - én "innboks" med work-in-progress hvor jeg kaster inn alle nye bilder og oppbevarer dem en måned eller to, og én arkivkatalog. En gang annenhver måned eller så, vil jeg eksportere (nesten) hele innbokskatalogen (export as catalogue), og importere den i arkivkatalogen, for deretter å slette bildene fra innbokskatalogen.

Litt relatert: http://lightroomkillertips.com/?p=4925
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hehe.. 3 uker siden jeg var inne på G+ kontoen min.. og hva finner jeg der?? Jo, at selveste Mr. Joel Grimes har lagt meg til i sine kretser!! :D Meg liksom.. :D

Lenke til kommentar

Kan noen som har testet begge disse macro objektivene gi meg et raskt svar på hvilket som er best:

Olympus Zuiko MFT 60mm F2.8

Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8

 

Jeg kjenner bare til det siste, som jeg har selv og er veldig godt fornøyd med, men spør for en som skal kjøpe i morgen

 

Lenke til kommentar

Kan noen som har testet begge disse macro objektivene gi meg et raskt svar på hvilket som er best:

Olympus Zuiko MFT 60mm F2.8

Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8

 

Jeg kjenner bare til det siste, som jeg har selv og er veldig godt fornøyd med, men spør for en som skal kjøpe i morgen

Jeg er litt i samme situasjon, hadde aldri trodd at makrofotografering var et alternativ med mitt nye Olympus E-M10, men etter ca 6 ukers prøvetid, har et makroobjektiv kommet høyt på ønskelisten. Jeg har lett en del og har vel landet på at Olympus M Zuiko 60 mm, f 2,8 makro antagelig er det jeg helst vil ha. Jeg har jo innebygget stabilisering i huset, den manglende stabiliseringen i dette objektiver er ikke et problem for meg. Jeg har aldri hatt makroojektiv med stabilisering før heller, og er vant til det, dessuten er uaktuelt sammen med stativ. Men jeg hører gjerne på hva andre har å si om dette også.

Jeg fant dette på Cameralabs:

The Olympus M Zuiko Digital 60mm f2.8 is the second native macro lens for the Micro Four Thirds format, following the Panasonic Leica 45mm f2.8 which enjoyed being the only option for some time. Both lenses allow you to achieve true 1:1 or life-size reproduction, which on a Micro Four Thirds body means a subject measuring 17.3x13mm will fill the frame. The difference in focal length though means the Olympus can achieve this at a more comfortable distance of 19cm compared to 15cm on the Panasonic. The Olympus also boasts dust and splash-proof construction which is great for owners of the OMD EM5 or GH3, and while it doesn't share the image stabilization of the Panasonic 45mm (which means the 60mm becomes unstabilised on a Panasonic body), it does come in comfortably cheaper. For all these reasons, it's the preferred macro lens for Micro Four Thirds.

Steve Huff har skrevet en lengre omtale av dette objektivet:-

My conclusion. The Olympus 60 f/2.8 Macro Lens.

Even for a guy who has not a “Macro Guy” I feel this lens could add something to my Micro 4/3 kit. It continues the streak from Olympus with high quality super glass that seems to be created from magic lens elves. If you like to shoot Macro or get in close I can not imagine ANYONE being disappointed in this lens. It is built well, feels solid, has nice auto focus performance, is 100% silent, is sharp and even the manual focus is smooth, silky and easy to use. There is some minimal CA in certain extreme situations (high contrast with full light behind subject such as tree branch can create some purple funk) but overall this lens is well corrected without any issues or problems. It is another home run hit for Olympus and one that is hard to make any kind of long review on because it is just so good and will most likely even become a micro 4/3 legend. That is about all I can say!

Lenke til kommentar

To ting har skjedd i dag, like gøy hver gang og dra i et familieselskap med alle kamera-batteriene så og si tomme for strøm fikk bare tatt ca. 20 bilder og firefox har kommet med en ny utgave som har ødelagt alle preferansene mine på startsiden :w00t:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...