Nerowulf Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Hvordan var reglene med tanke på gamle bilder? Tekster over en viss alder mister sin "copyright". Er noe lignende for bilder, er det ikke? Og fins det unntak? Hva kan man bruke eventuelle slike bilder til? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Opphavsretten går ut 70 år etter skaperens død Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Opphavsretten går ut 70 år etter skaperens død Men hva kan jeg gjøre med det bildet som er over 70 år? Alt? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Ta å les litt her du. Det du lurer på nå ligger under #vernetid 2 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Takker for svar - ikke noe man ønsker å gjøre ofte det der. (PS. Norgespakke finnes visst ikke mer). Det er jo greiest om man får solgt det "på døren" for å si det slik. Norgespakke: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/norgespakken-sende-pakke-i-norge - Mulig de ikke opererer med Norgespakke-esker lenger. Da jeg solgte et objektiv like før jul sendte jeg som Norgespakke og skrev ut adresselapp hjemme. Så lenge man har forskuddsbetaling som krav vet kjøper hva den må forholde seg til. Jeg gjorde kjøper oppmerksom på at den dyrere postoppkravmetoden ikke hadde noen praktiske fordeler. OK. Men da jeg skulle sende en julegave sist jul så fikk jeg en eske ja, men de sa det var slutt på disse ferdig-frankerte Norgespakkene nå. Tar vel litt tid for å modnes dette hos meg.Og jeg kommer nok til å savne det gode macro objektivet, 60mm, vanskelig å få noe bedre enn det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 OK. Men da jeg skulle sende en julegave sist jul så fikk jeg en eske ja, men de sa det var slutt på disse ferdig-frankerte Norgespakkene nå. Tar vel litt tid for å modnes dette hos meg.Og jeg kommer nok til å savne det gode macro objektivet, 60mm, vanskelig å få noe bedre enn det.Jeg tror faktisk at 45mm-en din er like god. Men jeg vet ikke om du har brukt 45mm-en like mye som et rent makro-objektiv? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 OK. Men da jeg skulle sende en julegave sist jul så fikk jeg en eske ja, men de sa det var slutt på disse ferdig-frankerte Norgespakkene nå. Tar vel litt tid for å modnes dette hos meg.Og jeg kommer nok til å savne det gode macro objektivet, 60mm, vanskelig å få noe bedre enn det.Jeg tror faktisk at 45mm-en din er like god. Men jeg vet ikke om du har brukt 45mm-en like mye som et rent makro-objektiv? Ja, 45mm'n min er vel det nærmeste jeg kan komme, om det ikke skulle komme noe enda bedre på markedet der. Men Canon utstyret med 60mm er enklere å fokusere helt presist manuelt med. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Tenkte bestille stort print på www.japanphotoxxl.no , ca 120x80 eller noe i den duren. bildet jeg har er 3738x2492 Hvilket bildestørrelse er best til det i cm? samt, evt. annet sted som kan anbefales? tenkte en ca 120cm da det passet fint på vår gedigne vegg, litt usikker om jeg skal ta skumplate eller akryl eller alu eller hva, men, hvilket format er best med tanke på oppløsninga på bildet? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Tenkte bestille stort print på www.japanphotoxxl.no , ca 120x80 eller noe i den duren. bildet jeg har er 3738x2492 Hvilket bildestørrelse er best til det i cm? samt, evt. annet sted som kan anbefales? tenkte en ca 120cm da det passet fint på vår gedigne vegg, litt usikker om jeg skal ta skumplate eller akryl eller alu eller hva, men, hvilket format er best med tanke på oppløsninga på bildet? http://support.japanphoto.no/bilder-forstorrelser/bilder/optimal-opplosning-paa-filer/ 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Har lekt med de her i kveld: Er jævla glad for at jeg hadde den største av de rundt halsen i tillegg til på monopod - sistnevte sprakk etter noen minutter. Kunne fort blitt dyrt for meg/HiOA/Canon. Canon 200/2 IS og 400/2.8 IS, husker ikke hvilke versjoner 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Ææææææsj! Canon. Yuck. Føler meg skitten bare av å se på bildet. *ikke fyre oppunder fanboyene i det heeeeeele tatt* 2 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Pass deg, ellers skyter jeg deg med 400mmen. Hører at det gjør skikkelig vondt for skitne Nikon- og/eller mikrobrikke-brukere. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Er hvertfall den nyeste 400mm f2.8L IS mkII... Er bare en utgave av 200mm f2L IS(den gamle var f1.8). Skulle gjerne likt å lekt med en 400mm selv. Helst eid den også igrunn Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Noen som kan anbefale alternativ til japanphotoxxl? når jeg skal bestille i 120x80cm f.eks blir det så sabla dyrt ;( edit: ser fotoknudsen har tilbud på 70x100 til 499 på http://www.fotoknudsen.no/interior/lerret hadde egentlig tenkt meg akryl hos japanphoto, men fotoknudsen tilbudet var ikke så dumt Endret 14. mars 2014 av Bjørnli Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 www.nfoto.no leverar bra kvalitet. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Hadde du klart deg med 61cm på korteste side, kunne jeg ordnet det billig, Bjørnli. Det dumme er at porto blir nesten like dyrt som lerretsutskriften. 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 http://www.chonday.com/Videos/the-old-art-of-photography stilig Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Selger støtt og stadig fotografier via mitt enkeltpersonforetak. En fin ekstrainntekt. Men har et irriterende problem. Selger innimellom til venner og bekjente, og en stor del av disse har ikke gjort opp for seg. Det er snakk om 10000,- utestående. Har sendt faktura, har sendt purringer. Har kommunisert på telefon/Facebook, men det er alltid samme svaret: Setter inn pengene over helgen. Du får pengene når jeg får lønning, osv.osv. Det er bilder jeg har arbeidet i mange timer med. Har utgifter på printing og porto. Det rare er at det er bare venner og bekjente som ter seg slik. Selger jeg til noen ukjente, så blir fakturaen som regel betalt sporenstreks. Jeg har ikke lyst til å sende ting til inkasso, men er rimelig pissed off! Tror de at de skal slippe å betale fordi at de er kjenner meg? Fine venner.. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Selger støtt og stadig fotografier via mitt enkeltpersonforetak. En fin ekstrainntekt. Men har et irriterende problem. Selger innimellom til venner og bekjente, og en stor del av disse har ikke gjort opp for seg. Det er snakk om 10000,- utestående. Har sendt faktura, har sendt purringer. Har kommunisert på telefon/Facebook, men det er alltid samme svaret: Setter inn pengene over helgen. Du får pengene når jeg får lønning, osv.osv. Det er bilder jeg har arbeidet i mange timer med. Har utgifter på printing og porto. Det rare er at det er bare venner og bekjente som ter seg slik. Selger jeg til noen ukjente, så blir fakturaen som regel betalt sporenstreks. Jeg har ikke lyst til å sende ting til inkasso, men er rimelig pissed off! Tror de at de skal slippe å betale fordi at de er kjenner meg? Fine venner.. Dra på besøk.... med et balltre? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Selger støtt og stadig fotografier via mitt enkeltpersonforetak. En fin ekstrainntekt. Men har et irriterende problem. Selger innimellom til venner og bekjente, og en stor del av disse har ikke gjort opp for seg. Det er snakk om 10000,- utestående. Har sendt faktura, har sendt purringer. Har kommunisert på telefon/Facebook, men det er alltid samme svaret: Setter inn pengene over helgen. Du får pengene når jeg får lønning, osv.osv. Det er bilder jeg har arbeidet i mange timer med. Har utgifter på printing og porto. Det rare er at det er bare venner og bekjente som ter seg slik. Selger jeg til noen ukjente, så blir fakturaen som regel betalt sporenstreks. Jeg har ikke lyst til å sende ting til inkasso, men er rimelig pissed off! Tror de at de skal slippe å betale fordi at de er kjenner meg? Fine venner.. Dra på besøk.... med et balltre? Ja det er alltids en løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå