Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en million adaptre på vei i posten for tiden! Fikk akkurat OM til E-mount adapteret! Må si at Zuiko 50mm 1.8 (Auto-S, made in Japan) er overraskende skarp! :)

 

 

Elsker å teste sånne ting... Lurer på om jeg må begynne å samle på nifty fifties :hmm:'

 

 

Edit: Egentlig så er det ikke det at den er så skarp som er hovedpoenget, men jeg liker måten den tegner på. Veldig behagelig kontrast, og pen bokeh selv på ganske liten blender! Kan hende at den kan konkurrere med nikkor 50 1.2 walkaround-objektiv :)

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Det er alltid moro med noe nytt.....og i dag kom endelig den nye nakkeremmen til kompaktkameraet med posten....og den virker :w00t:

 

post-226353-0-08036900-1393711732.jpg

wow.. masse farge der.. lager reimene selv, eller siste reim lagde søstra mi. Hun er skomaker. Ekte lær, glir aldri, helt sort & helt perfekt. :) Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Trening gir bedre syn.

 

Ganske facinerende at hjernen er så viktig for hvor godt man ser. 25 minutter treningsspill 4 dager i uka i 2 måneder (totalt ca 14 timer) ga i gjennomsnitt 31% bedre syn. Testpersonene fikk en rekke både subjektive og målbare forbedringer.

for endel år siden sto jeg sammen med min får og bror på en topp. Vi var på elgjakt. jeg hadde spilt spill der jeg kriga i jungel.. og så folk langt unna pga bevegelse i landskapet. de måtte frem med kikkerter og måtte ha beskrivelse for å se det samme.
Lenke til kommentar

Skal reise til USA imorgen og så lurte jeg på om noen har erfaring med å ta med seg tripod inn på flyet? Jeg kan pakke den ned i futuralet den kom i og stappe den på utsiden av ryggsekken min. Den er omtrent 50cm lang. Er det også noen som har erfaringer med at hand bagasje blir veid?

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert her tidligere.

På hjemmesiden til TSA (Transportation Security Administration-USA) kan du finne hva du kan ta med deg på de forskjellige flyplassen, jeg valgte JF Kennedy, som jeg regner er representativ. (Se http://apps.tsa.dhs.gov/mytsa/cib_home.aspx)

 

camera tripod

You may transport this item in carry-on baggage or in checked baggage. For items you wish to carry-on, you should check with the airline to ensure that the item will fit in the overhead bin or underneath the seat of the airplane.

 

Ja jeg har mange ganger opplevd at håndbagasjen har blitt veid (og målt), men ikke bestandig, heldigvis, med mindre du reiser med Ryanair eller Norwegian. Jeg har aldri opplevd at stativ har vært noe problem i Europa, men det bør ikke være lenger enn flyselskapets makslengde for håndbagasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos det. Finnes det adapter fra OM til Nikon DSLR?

Har en 28mm på OM10-en og en 50mm på vei. Hadde vært artig å bruke disse på digitalkameraet også.

 

 

Nikon F har 46,5mm registeravstand, mens OM har 46mm - vet ikke om de klarer å bygge adapter som bare bygger 0,5mm?

 

Edit: Du kan få Nikon F-bajonett til OM-optikk: http://www.leitax.com/OlympusOM-lens-for-Nikon-cameras.html

 

Det går ann, men for at dette skal være riktig må du ha et adapter som bygger -0,5mm...

 

For å få OM-glass på nikon DSLR så må du ha glass mellom, eller bygge om optikken sånn som det linkes til her.

 

 

 

 

Jeg vil ikke anbefale å bruke denne optikken på nikonkamera med adapter. Du vil miste mye kvalitet, og da forsvinner mye av moroa :p Du kan som sagt bygge om, men da får du ikke brukt optikken på OM-fatning...

Lenke til kommentar

Med stativet på utsiden av sekken skal det litt innsats til for at de går innenfor dimensjonene for håndbagasje. Hvor strikte de er på håndbagasje varierer med flyselskap, hvem du møter i eventuell skranke for innsjekk, hva slags billett du har og en drøss andre tilfeldigheter.

 

Hvis bekymringen er at dyrt kamera- og datautstyr gjør at sekken blir for tung ville jeg ikke vært alt for bekymret. De færreste flyselskaper har lyst til å sende slikt (selv om har svært begrenset ansvar for skade på innsjekket bagasje ønsker de jo ikke å lage problemer), og jeg har mange ganger tatt med ufint tung fotosekk ombord på fly med svært lav grense for håndbagasje. Har da bare sagt fra at sekken er tung, men vist innholde, aldri fått beskjed om noe annet enn å ta den med ombord på noe rutefly. (Bittesmå privatfly blir en annen greie, men da blir bagasjen gjerne behandlet penere.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...