greenman Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Var et ganske generelt spørsmål. Inretessant å se hva folk bruker. Har enda ikke "turt" å gå høyere enn 1600 ISO selv, men jeg ser jo at man får gode resultater med mye høyere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Som regel maks 3200, men det hender jeg er oppe på 6400. Lenke til kommentar
tow Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hva er deres absolutt laveste lukkertid når dere skyter håndholdt? "Regelen"; ikke ha lavere lukkertid enn brennvidden er jo grei, men hvor går grensen på vidvinkel? 1/6 sek ved 36 mm her, lang lukkertid for å få bevegelse i bildet: https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_01_2014/post-225826-0-88977000-1389085607.jpg Ellers prøver jeg å holde meg til 1/brennvidde og velge ISO som kreves, opp til 6400. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Noen erfaringer med Manfrotto 190XB + 804RC2? Fant det ganske billig på brukten. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Noen erfaringer med Manfrotto 190XB + 804RC2? Fant det ganske billig på brukten. Har 804RC2 montert på et Benro A1580T. Absolutt et hode jeg kan anbefale. Solid, enkel justering. Stativet har jeg ingen erfaring med, dessverre. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Kan anbefale stativet også. NB! Om du setter den ene foten hard ned i en sprekk i fjellet kan gummien under beinet falle av når du drar den opp igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Har fått en forespørsel om jeg vil skyte en landhockey kamp i kveld. Jeg er ikke akkurat spesielt god på sportsfotografi (det blir min første gang). Dette er innendørs, så noe lys er det der tross alt.. Forslag til innstillinger? Ser for meg en lukkertid på rundt 1/320 sek -> 1/1000 sek her. Har jo ikke akkurat det beste kameraet for sport, da jeg sitter på en D800 og ikke et D4. Men «man tar det man haver» heter det.. Har full tilgang til indre bane, og 70-20mm blir nok en god følgesvenn iallefall.. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Har fått en forespørsel om jeg vil skyte en landhockey kamp i kveld. Jeg er ikke akkurat spesielt god på sportsfotografi (det blir min første gang). Dette er innendørs, så noe lys er det der tross alt.. Forslag til innstillinger? Ser for meg en lukkertid på rundt 1/320 sek -> 1/1000 sek her. Har jo ikke akkurat det beste kameraet for sport, da jeg sitter på en D800 og ikke et D4. Men «man tar det man haver» heter det.. Har full tilgang til indre bane, og 70-20mm blir nok en god følgesvenn iallefall.. Du bør ha så høy lukkertid som mulig, helst over 1/800s - 1/1000s om man skal høre på proffene. Du kan jo tillate deg tålig høy ISO med D800 tross alt. Du får se denne og få inspirasjon: http://www.youtube.com/watch?v=wQ4KsGYDzgU PS: Alle som har planer om å fotografere sport burde se dette klippet! Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Canon har nå nye oppdateringer til 1Dx:http://cpn.canon-europe.com/content/news/firmware_2_0_3_enhances_the_eos_1d_x.do?utm_source=newsletter_january_1_14&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter Ser ut som noen gode forberinger det der. Bedre med firmware enn ny modell. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Merker at jeg skulle tenkt mer på værtetting når jeg skulle velge nytt hus. Hadde vært veldig praktisk i disse dager. Spesielt på vestlandet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Kjørte på 1/1000 sek og ISO 4000. Det var iallefall ikke kamp lys i hallen.. Syntes at den var dunkel med et tydelig gulskjær i lyset.. Det var bare halvparten av lyset i selve lampa som var tent.. men det var morro læll.. Kan med hånda på hjerte si at D800 ikke er det optimale kameraet for ishockey! Sattan det går fort utpå der altså.. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Hva var problemet med D800? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Nå har den idiotiske skumhetta som fulgte med Lee SW150 filtersystemet blitt borte. Den som skal brukes som substitutt for linselokket. Hva skal jeg da ha på objektivet under transport? Blir jeg nå nødt til å skru av ringene hver gang jeg transportere objektivet? Ikke det at den skumhetta var så veldig god beskyttelse, men likevel bedre enn ingenting. Det er heller ikke bare å bestille nytt "skumlinselokk" fra butikken. Dårlig løsning Lee. Elendig design.. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Kan med hånda på hjerte si at D800 ikke er det optimale kameraet for ishockey! På tide å oppgradere til D4...? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Kjørte på 1/1000 sek og ISO 4000. Det var iallefall ikke kamp lys i hallen.. Syntes at den var dunkel med et tydelig gulskjær i lyset.. Det var bare halvparten av lyset i selve lampa som var tent.. men det var morro læll.. Kan med hånda på hjerte si at D800 ikke er det optimale kameraet for ishockey! Sattan det går fort utpå der altså.. Gulskjæret er vel bare hvitbalansen som er på heisatur som vanlig ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 På tide å oppgradere til D4...? Isåfall blir det et D4s. Men er jeg er veldig fornøyd med D800, så det blir en avveiing etterhvert.. Gulskjæret er vel bare hvitbalansen som er på heisatur som vanlig ? Nei. Det var et påfallende gult lys i hallen.. minte meg om gule gatelykter, bare ikke så gult egentlig. Men har fått rettet opp i fargestikket.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Kan med hånda på hjerte si at D800 ikke er det optimale kameraet for ishockey! Sattan det går fort utpå der altså.. Det har kanskje ikke verdens høyeste skuddtakt, men 4 bilder i sekundet er ikke så dårlig. I DX-modus får du 5, og med batterigrep og DX-modus får du 6. Ellers er ytelse i dårlig lys, autofokus og buffer helt på topp? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Pga av plassmangel på iMac'en, har jeg kjøpt meg en 4 TB My Book Thunderbolt Dou. Skal jeg gå for raid 0 for hastighet, eller raid 1 for speiling og sikkerhet? Det er vel klart at raid 0 er det kjappeste, men jeg kommer ikke utenom sikkerheten. Nå skal jeg si at jeg aldri har opplevd HDD krasj på mine 15 år med hard databruk (selv om det sikkert kommer en gang). Men det er vel slik at en HDD ikke bare slutter å virke sånn uten videre, det vil vel være ulyder og andre uregelmessigheter før den tar kvelden? Og sånn for sikkerhetsskyld så står den eksterne HDD'en og dataen på en stikkontakt som er sånn der lyn sikker, det vil si at sikringen i den vil gå før man får en spenningsøkning.. Så litt ekstra sikkerhet er det nå iallefall.. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Trenger du hastigheten da? Hvis det kun er lagring av bilder/filmer osv ville jeg helt klart gått for RAID 1. RAID 0 er optimalt for 2xSSD som systemdisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Jeg skal lagre alle bilder heretter på thunderbolt disken, og bedrive all bildebehandling der, i fra nå av.. så jeg lurer litt på om jeg faktisk trenger alle hastigheten.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå