Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge er visstnok verdens beste sted.

 

Litt humor at denne ble publisert samme dag som intervjuet med Arne Fredly som er en person jeg har litt sansen for, han har veldig mye fornuftig å komme med og viser samtidig at tall og statestikker kan misbrukes, litt som Donald DoX målinger - Nordmenn er forøvrig i andre undersøkelser kåret blant de 2 mest klagende og misfornøyde landene i Europa så en ting har alltid flere sider:

 

http://www.na24.no/article3736318.ece

Lenke til kommentar

 

Litt humor at denne ble publisert samme dag som intervjuet med Arne Fredly som er en person jeg har litt sansen for, han har veldig mye fornuftig å komme med og viser samtidig at tall og statestikker kan misbrukes, litt som Donald DoX målinger - Nordmenn er forøvrig i andre undersøkelser kåret blant de 2 mest klagende og misfornøyde landene i Europa så en ting har alltid flere sider:

 

http://www.na24.no/article3736318.ece

Jeg tror det er ganske så naturlig at jo bedre man har det, jo mer klager man. Andre har nok med å leve og holde hodet over vann.

Lenke til kommentar

Er nok for og sikre seg litt også, letter og gå ned i pris en opp i etterkant. Men 1mill er nok litt støyt uansett.

 

Noen som har sett spesifikasjonene til D4s ?

 

Ser ikke ut som store endringene:

 

As Nikon's new flagship model, the D4S will offer advances over the Nikon D4 HD-SLR camera, including enhanced image quality enabled with adoption of a new image-processing engine. The new HD-SLR will also feature more advanced autofocusing performance, further solidifying it as the choice for professional sports, nature and event photographers as well as photojournalists.

 

Det viktigste for forumfolket er vel at Df kanskje faller ned på 2 plass på DoX lista.

Lenke til kommentar

Hva er deres absolutt laveste lukkertid når dere skyter håndholdt? "Regelen"; ikke ha lavere lukkertid enn brennvidden er jo grei, men hvor går grensen på vidvinkel?

Tommelfingerregelen er "1/(fullframeekvivalent) brennvidde, men ikke mer enn 1/60s".

 

Kommer an på hvor stødig du er - regelen er god, men er en sannhet med modifikasjoner. :)

Lenke til kommentar

Hva er deres absolutt laveste lukkertid når dere skyter håndholdt? "Regelen"; ikke ha lavere lukkertid enn brennvidden er jo grei, men hvor går grensen på vidvinkel?

Regelen gjelder når man ikke bruker stabilisering. Det er sjeldent jeg tar bilder uten stabilisering når jeg ikke bruker stativ men jeg mener å huske at jeg har slumpet til med ok bilder med 1/2s og 10mm. Feilraten er selvsagt høy, men av og til slumper det til og blir ok selv om man bryter regelen. En jeg kjenner som har flere gullmedaljer fra ulike skytemesterskap hevder han kan bryte regelen med 5 gangeren og likevel få høy treffprosent. Jeg har aldri vært noen skarpskytter og er nok også mer ustø enn han, særlig om pulsen og koffeinnivået er høyt. Håndholdt stabilitet er rett og slett veldig varierende.

 

Det skal også sies at toleranse for bevegelsesuskarphet er svært ulik og at speilets bevegelse kan gi resonans på visse relativt lange lukkertider.

 

Trondster: Det med maks 1/60s skyldes vel mest motivet mennesker i naturlig rolig bevegelse. F.eks hvis man fotograferer noen som prater og gestikulerer rolig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva er deres absolutt laveste lukkertid når dere skyter håndholdt? "Regelen"; ikke ha lavere lukkertid enn brennvidden er jo grei, men hvor går grensen på vidvinkel?

 

Jeg holder meg stort sett til 1/125 eller kortere lukkertider om lysforholdene tillater det, når jeg tar bilder av mennesker. Går heller opp i ISO enn veldig mye lengre lukkertid. Til stillestående (les: døde) motiver bruker jeg gjerne så lang lukkertid som det er greit handholde uten så alt for stor failrate. Typisk 1/15s på 24mm med bildestabilisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...