tflovik Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Noen som har noe tips for en mulig nordlys ekspedisjon i de nordlige traktene av landet? Fly til hvor, bo i hvilket område, bil og annet utstyr som kan være okay å ha? Tenker kanskje å dra en tur nordover i vinterferien, som starter rundt 15. februar om jeg husker rett. Fly til Bardufoss, dra til Senja. Dette hvis det er greit for deg å dra rundt uten organiserte turer for det er det lite av i området. Men storslagen natur som kan være kulisse for nordlysbilder ihvertfall. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Yay! Sliderne til Edelkrone har nå fått motor og målkontroll! Når man bestiller kan man velge om de skal være drevet av Canon LP-E6, Panasonic CGA-D54 eller Sony NP-FV batterier. Noen av batteriene som er å foretrekke? Må kjøpe lader også... Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. Ja det har vært mye overskyet vær de siste ukene, av og til har det vært en kveld med klart vær. Men generellt lite nordlysaktivitet også har det vært. Jeg bor på Finnsnes så vi er ganske nært hverandre. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 I serien hva man kan spørre om så har en moroklump lagt ut kommentarer på en fotograf og modell på Facebook med det enkle og dog viktige spørsmålet, "why is she touching her face with her hands?"... Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Ups..... Edit:skjønner ikke hvorfor bildet ikke vises rett vei, men poster via mobilen så da får det bare være så lenge... Edit 2: Sånn, da er bildet snudd... Endret 31. desember 2013 av awesnes Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 men poster via mobilen så da får det bare være så lenge... Hva skal du med de greiene der når du bruker telefonen til knipsingen Lenke til kommentar
brk Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. Det ser lovende ut for i dag mtp værmeldingen. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Hva skal du med de greiene der når du bruker telefonen til knipsingen Ja, du sier noe! Er jo hele 12,8 megapiksler på Note 3'en, så da var det jammen et bomkjøp.... Bare for å holde oss til nordlys litt til, hvordan pleier nordlysaktiviteten å være sånn i midten av april (påsken). Endret 31. desember 2013 av awesnes Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Ja, du sier noe! Er jo hele 12,8 megapiksler på Note 3'en, så da var det jammen et bomkjøp.... Kanskje du kan finne en adapter så du kan koble objektivet til den? Endret 31. desember 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Kanskje du kan finne en adapter så du kan koble objektivet til den? Gaffatape bør vel duge... Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Gaffatape bør vel duge... Go for it Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Skal følge med på Flickr- kontoen din og se hva du får ut av objektivet. Spent! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Her er faktisk en test av Canon/sigma 50mm som er forståelig for de fleste Endret 31. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Ups..... sigma12.jpg Noe nytt på gang...? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Brukt for mye penger på julegaver ? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Kai oppsummerer Df, med omtrent de samme ordene jeg ville brukt. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Godt Nytt År alle Akamister! Nytt år, nye fotografiske muligheter. Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Godt Nytt År alle Akamister! Nytt år, nye fotografiske muligheter. Godt nyttår til deg også! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Nå har jeg vært nesten 2 uker i Troms på juleferie/nordlys-fotosafari. Når det gjelder sistnevnte, har det vel vært ganske katastrofalt dårlig. Har sett nordlyset gjennom periodiske hull i skydekket, men det har ikke vært klarvær lenge nok til å komme seg i bilen og ut til location. Nå har de meldt klarvær noen dager fremover, så da blir det å dra ut til Kvaløya, og finne et fint sted ved en fjord. Snakket med en som kjører fjellheisen i Tromsø, og han sa at Ersfjorden var toppers for nordlysfoto. Så enten dit, eller kjøre helt ut på nordtuppen av Kvaløya. Synes det siste alternativet høres spennende ut. Det er dessverre ingen garanti for godt vær her heller. Jeg vil anbefale Ersfjorden og eventuelt kjøre 20 min ekstra til Grøtfjorden for litt avveksling. Begge plasser mener jeg er mye bedre egnet for nordlysfoto enn Kvaløyvågen og Risvika. Mulig du kan få noe ut av det om du går grynner en halvtime halvannen time gjennom kratt mot kifjorden, men fotografisk er det høyrisiko. Start med Ersfjorden. Den er lettest tilgjengelig. Så vil jeg anbefale Grøtfjorden (20 min) eller Sommarøy (35 min). Sistnevnte har du en flott siluett av øya Håja mot nord. Bare for å holde oss til nordlys litt til, hvordan pleier nordlysaktiviteten å være sånn i midten av april (påsken). Nordlysaktiviteten er ikke sesongavhengig, men nettene er kortere i april. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå