Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Smort1: Volumtastene på fjernkontrollen påvirker utelukkende de innebygde høyttalerne. Om jeg ikke slår dem av i menyen, så spiller de sammen med de eksterne høyttalerne, og når jeg justerer volumet så er det kun de innebygde som justeres.

 

 

Jau, då forstår seg!

PS!

Bruker en satelitt-tuner selv, og kobler der "lyden" via denne, så da styres lyden synkront for alle høytalere via tunerens fjernkontroll.

Muter TV'ns høytalere når det høver seg slik og lyden kommer da kun fra de eksterne høytalere... Kjekt dehh! :dremel:

Lenke til kommentar

Andre som skal på World Cup i Lillehammer i helga? Blir mitt første World Cup og for så vidt første gang jeg skal fotografere hopprenn og langrenn. Fotografer vanligvis sommersporter, men nå som jeg har flytta til Lillehammer må jeg jo prøve meg på det også. :)

Hvis noen har tips til fotografering av langrenn og spesielt hopprenn, så tar jeg gjerne imot noen tips. :)

Lenke til kommentar

Hopp har jeg ikke så mye erfaring med, men fra langrennssport (først og fremst skiskyting, men for fotografens del er det mye det samme) har jeg noen titusen eksponeringer på samvittigheten.

 

Ta en inspeksjon av løypa - hele løypa, ikke bare det som er nærmest stadion - på forhånd, finn de stedene du har utsikt (om det finnes noe sånt langs løypa) eller noe annet som kan piffe opp bakgrunnen, finn de stedene du kan komme nærmest på utøverne (skarpe svinger er et hett tips), skulle du være så heldig å få sol, finn ut hvilken retning den kommer fra når konkurransene går og hvor du kan få utnyttet den best. Planlegg å være flere steder, og legg en plan for når du skal være på de forskjellige stedene (sjekk tidsskjema og startlister). Tenk variasjon! Studer langrennsteknikk og lær deg når i bevegelsen utøveren har en kroppspositur som tar seg best ut på bilde, og prøv etter beste evne å treffe dette øyeblikket. Og prøv etter beste evne å fange ansiktsuttrykk - det gir bildene personlighet.

 

Jeg har fotografert mye skiskyting på Lillehammer, men ettersom langrenn og skiskyting har adskilte stadioer og løypenett kan jeg ikke gi noen konkrete tips angående langrennsløypene der. Skiskytterløypene på Lillehammer er dessverre litt kjedelige å fotografere i, da de går stort sett inne i tett granskog uten mye utsikt eller mulighet til å slippe inn sollyset. her er et sett bilder fra et norgescuprenn jeg fotograferte i fjor vinter, som du ser blir det litt flatt og ensformig uten særlig spennende bakgrunner eller lysforhold. Motstykket er dette settet fra Sjusjøen, der løypene ligger litt mer åpent til og man på de rette stedene har milevis av utsikt - i tillegg til at lysforholdene var helt eminente den dagen.

 

Lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hopp har jeg ikke så mye erfaring med, men fra langrennssport (først og fremst skiskyting, men for fotografens del er det mye det samme) har jeg noen titusen eksponeringer på samvittigheten.

 

Ta en inspeksjon av løypa - hele løypa, ikke bare det som er nærmest stadion - på forhånd, finn de stedene du har utsikt (om det finnes noe sånt langs løypa) eller noe annet som kan piffe opp bakgrunnen, finn de stedene du kan komme nærmest på utøverne (skarpe svinger er et hett tips), skulle du være så heldig å få sol, finn ut hvilken retning den kommer fra når konkurransene går og hvor du kan få utnyttet den best. Planlegg å være flere steder, og legg en plan for når du skal være på de forskjellige stedene (sjekk tidsskjema og startlister). Tenk variasjon! Studer langrennsteknikk og lær deg når i bevegelsen utøveren har en kroppspositur som tar seg best ut på bilde, og prøv etter beste evne å treffe dette øyeblikket. Og prøv etter beste evne å fange ansiktsuttrykk - det gir bildene personlighet.

 

Jeg har fotografert mye skiskyting på Lillehammer, men ettersom langrenn og skiskyting har adskilte stadioer og løypenett kan jeg ikke gi noen konkrete tips angående langrennsløypene der. Skiskytterløypene på Lillehammer er dessverre litt kjedelige å fotografere i, da de går stort sett inne i tett granskog uten mye utsikt eller mulighet til å slippe inn sollyset. her er et sett bilder fra et norgescuprenn jeg fotograferte i fjor vinter, som du ser blir det litt flatt og ensformig uten særlig spennende bakgrunner eller lysforhold. Motstykket er dette settet fra Sjusjøen, der løypene ligger litt mer åpent til og man på de rette stedene har milevis av utsikt - i tillegg til at lysforholdene var helt eminente den dagen.

 

Lykke til :)

 

Takk for et flott og utfyllende svar! Skal prøve å få tatt meg en tur rundt løypa og se om jeg finner et fint sted å stå. :)

 

Det er meldt full sol i morgen, så da er det bare å krysse fingrene. Søndag er det derimot meldt snø.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta å skaffe meg en fjernkontroller til mitt Canon 550d. Tror jeg vil ha en som er med ledning da jeg har lest at det kan være problemer med de trådløse, sånn man ikke så bak kamera og bruke kontrolleren.

 

Kan ikke noe om kontrollere, så håper at dere kan foreslå noen som er gode. Grunnen til jeg vil ha kontroller er blant for å lage timelapse (har forstått jeg må ha en da).

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta å skaffe meg en fjernkontroller til mitt Canon 550d. Tror jeg vil ha en som er med ledning da jeg har lest at det kan være problemer med de trådløse, sånn man ikke så bak kamera og bruke kontrolleren.

 

Kan ikke noe om kontrollere, så håper at dere kan foreslå noen som er gode. Grunnen til jeg vil ha kontroller er blant for å lage timelapse (har forstått jeg må ha en da).

Hähnel Giga T Pro. Kjører på radiosignaler, så om du står foran, bak eller ved siden av kamera har ikke noe å si. I tillegg er rekkevidden bra. Den kan også programmeres til blant annet timelapse-opptak.

 

Eneste ulempen er at du må koble en radiomottaker til kameraet (følger selvsagt med), men den kommer med et feste slik at man kan feste den på blitsskoen så man unngår at den slenger rundt omkring.

 

Finnes på disse butikkene

Lenke til kommentar

Nikon har nå funnet en ny inntjeningsmodell siden kameraene er på stø kurs nedover på alt som heter salgskurver:

 

http://nikonrumors.com/2013/12/08/the-last-d3100-d3200-d5100-d5200-and-p7700-firmware-update-killed-third-party-battery-compatibility.aspx/

Det er jo en naturlig fortsettelse av strategien det - det begynte med at de nye husene er inkompatible med Sigma-optikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo en naturlig fortsettelse av strategien det - det begynte med at de nye husene er inkompatible med Sigma-optikk.

Greit nok. Men vanlig skikk ville vært en liten advarsel, i hvert fall en notis i changeloggen.

 

Anyways. Skal til Stavanger fra tirsdag til torsdag med jobben og håper å få tid til litt sightseeing.

Tviler på at jeg får med kameraet, men om jeg får det med meg, er det noen mulighet for å ta det med til en butikk og få de til å rense sensoren?

Lenke til kommentar

Greit nok. Men vanlig skikk ville vært en liten advarsel, i hvert fall en notis i changeloggen.

 

Anyways. Skal til Stavanger fra tirsdag til torsdag med jobben og håper å få tid til litt sightseeing.

Tviler på at jeg får med kameraet, men om jeg får det med meg, er det noen mulighet for å ta det med til en butikk og få de til å rense sensoren?

Det eneste alternativet må bli å gå innom japanphoto og se om Rune er på jobb.

Lenke til kommentar

Stavangerfoto gjør det ikke, Alexanderfoto gjør det ikke, tror ikke noen andre på JP tørr å ta ansvar for å ikke ødelegge noen andre sitt kamera, men Rune har gjort det massevis av ganger før. Utenom det finnes det ikke noe kameraverksted i Stavanger...

Ok, takk for hjelpen. Kan jo ta en kjapp telefon i morra og høre om det er mulig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...