Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Kunne ikke vært mer enig. Har jobbet enn del side om siden med div bildebyrå på f.eks. skal vi danse - og den spray & pray teknikken kombinert med redigering i Photoshop/Lightroom resulterte ofte i at jeg kunne levere bildene mye raskere.

 

Det er noe med å få ting riktig i kamera... og det å lage egne profiler (var mulig på Nikon) og sette egendefinert hvitbalanse (den "avanserte) metoden ga ofte strøkne bilder rett i kamera.

Det er vel egentlig det som er anderledes nå - man må ha resultatene fort ferdig, helst for det har startet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Live view er veldig praktisk å bruke i det scenariet siden man bør ha den optiske søkeren lukket for å hindre strølys inn den veien. Bruker man den optiske søkeren så må man åpne for å se og lukke for å eksponere, for hvert bilde.

 

Grunner til å bruke optisk søker: For finjustering av fokus dersom live view viser for mye støy, bare sort eller ennå verre: sort/gul blinking for å markere undereksponering. Ikke at optisk søker er enkelt å bruke når det er veldig mørkt, men kan kanskje være litt mindre ille enn live view.

 

Redigert: Jeg regner med du mener nattfoto og lignende, men kom på at det er en mulighet for at du tenker på foto med kraftig ND-filter. I så fall bør du være ennå mer oppmerksom på å lukke søkeren. Enkelte kamera (f.eks Nikon D3) har egen lukker på siden av okkularet, mens de fleste kameraer trenger et lokk man setter der øyemuslingen skal være.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme pikseltetthet som 24 Mp APS-C. Det burde la seg gjøre relativt enkelt. Utfordringene er utlesingshastighet (A/D-konvertere og båndbredde ut fra chipen) og feilprosent i produksjonen. Dagens 24 Mp APS-C kameraer koster fra ca 3000 kr og feilprosenten vil antagelig øke med cropfaktoren opphøyd i fjerde. Altså ca 5 ganger høyere.

Lenke til kommentar

Live view er veldig praktisk å bruke i det scenariet siden man bør ha den optiske søkeren lukket for å hindre strølys inn den veien. Bruker man den optiske søkeren så må man åpne for å se og lukke for å eksponere, for hvert bilde.

 

Grunner til å bruke optisk søker: For finjustering av fokus dersom live view viser for mye støy, bare sort eller ennå verre: sort/gul blinking for å markere undereksponering. Ikke at optisk søker er enkelt å bruke når det er veldig mørkt, men kan kanskje være litt mindre ille enn live view.

 

Redigert: Jeg regner med du mener nattfoto og lignende, men kom på at det er en mulighet for at du tenker på foto med kraftig ND-filter. I så fall bør du være ennå mer oppmerksom på å lukke søkeren. Enkelte kamera (f.eks Nikon D3) har egen lukker på siden av okkularet, mens de fleste kameraer trenger et lokk man setter der øyemuslingen skal være.

Jeg tenkte på bl.a nattfoto ja. Takk for svar

 

700D + 18-135 STM i hus!

Sitter som støpt i hånden i forhold til gamle 1000D :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får meg en frikveld og en frimorgen i Tromsø i slutten januar. Forlenger en jobbreise med en dag ekstra og bruker noen bonuspoeng på en ekstra hotellnatt.

 

Blir å ta med kamera og stuff, men hvor jeg skal sette nese - der kunne jeg tenkt meg litt innspill. Må kanskje tenke på å ta ut en leiebil også?

 

Er det noen lokal som kan forbarme seg over en søring og opplyse meg :hm: ?

Lenke til kommentar

Er det noe steder i nærheten av Gjøvik man kan se melkeveien? Er det noe spesiel tid på året jeg må ut å se?

Det du kan gjøre er å laste ned et planetarium. Med det så kan se selv hva som er på nattehimmelen på en viss lokasjon til forskjellige tider. Men anbefaler deg å komme langt unna sivilisasjonen for å se og nyte himmelen mest mulig.

Lenke til kommentar

Er det noe steder i nærheten av Gjøvik man kan se melkeveien? Er det noe spesiel tid på året jeg må ut å se?

Over alt. Du må ut og se en tid på året med klar himmel og skikkelig nattemørke. Det er alt. Melkeveien strekker seg som et lyst bånd over himmelen og er synlig fra over alt på hele jorda.

 

Det du kan gjøre er å laste ned et planetarium. Med det så kan se selv hva som er på nattehimmelen på en viss lokasjon til forskjellige tider. Men anbefaler deg å komme langt unna sivilisasjonen for å se og nyte himmelen mest mulig.

Stellarium! Det mest populære programmet i sin sjanger. Åpent og fritt er det også. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det var stellarium jeg tenkte på, husket bare ikke navnet. Man ser mer av melkeveien på mer sørlige breddegrader / sørlige halvkule pga av da ser man inn mot midten av melkeveien i motsetning til, iallefall nord Norge som ser ut av melkeveien. Jeg vet ikke hvilken breddegrad som er en slags øvre grense for å se inn mot midten dog.

Lenke til kommentar

Over alt. Du må ut og se en tid på året med klar himmel og skikkelig nattemørke. Det er alt. Melkeveien strekker seg som et lyst bånd over himmelen og er synlig fra over alt på hele jorda.

 

Altså tenker på sentrum av melkeveien, hvor jeg får hele clusterfucket.

 

Dette er hva jeg kinda vil se:

 

 

milkyway.jpg

 

Lenke til kommentar

Hvordan er prosessen deres når dere behandler bilder i LR?

Min går ca sånn her:
Kopierer .cr2 filer fra SD til PC og eksporterer med følgende innstillinger:

Image format: JPEG

Color Space: sRGB

Quality: 100

Include: All metadata (hvordan legger jeg navnet mitt inn her?)

Remove location info.

 

Bare lurer på om dette er "best practice".

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hva som er målet med behandlingen. Selv gjør jeg omtrent slik:

 

Importerer filer med Photo Mechanic og gjør utvalg av bilder og metadata der. Så drar jeg bildene inn i Lightroom, hvor hvert prosjekt/publikasjon har sin egen katalog. Gjør så det som trengs å gjøres med bildene i Lightroom, eller Photoshop hvis bildet er ekstra krevende.

 

Selve eksporteringa av bilder avhenger av om jeg selv må konvertere til CMYK, eller om sRGB holder. Hvis førstnevnte, åpner jeg dem i Photoshop og lagrer som JPEG derfra, hvis RGB er målet gjør jeg det fra Lightroom.

 

Til trykk resizer jeg stort sett til 4096 px i lengste retning (som egentlig er overkill) og JPEG-kvalitet 8(0). Til web kjører jeg 2048px i lengste retning og JPEG-kvalitet 7(0). Alt av metadata er stort sett med.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Kopierer .cr2 filer fra SD til PC og eksporterer med følgende innstillinger:

Image format: JPEG

Jeg kopierer inn manuelt; da får jeg inn ting akkurat som jeg vil. Så importerer eg de i Lightroom.

 

Etter behandling, så eksporterer jeg noen av bildene, da til JPEG i 85% kvalitet. Mine eksporter anser jeg som midlertidige filer som sends til Flickr og andre steder. Skulle jeg eksportere filer til arkiv - så hadde jeg valgt 16 bits TIFF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...