tomsi42 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det jeg gjør, er at jeg ber LR automatisk lagre informasjon i XMP filene - et valg på metadata fanen i "Catalog Settings". Da lagres nok informasjon til at jeg overlever om LR katalogen dør på seg. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Det jeg gjør, er at jeg ber LR automatisk lagre informasjon i XMP filene - et valg på metadata fanen i "Catalog Settings". Da lagres nok informasjon til at jeg overlever om LR katalogen dør på seg. Er det "Automatically write changes into XMP"? Er det en måte å finne ut hva som blir lagret i de XMP filene på? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Er det "Automatically write changes into XMP"? Er det en måte å finne ut hva som blir lagret i de XMP filene på? Jepp. Du kan åpne filen i en vanlig teksteditor (f.eks. Notepad++) og se hvor mye nyttig info du finner der. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Command + S lagrer metadata til bildefilene - eventuelt ligger det under Metadata-menyen om du bruker Windows. I samme meny kan man også velge å lese metadata fra filene på nytt. Personlig bruker jeg stort sett Photo Mechanic til å legge inn metadata (og innlasting av bilder, samt sortering). Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Lider av plutselig og total hjernesvinn: Hvordan får jeg fram oversikt over brennviddene jeg har brukt på bildene i LR? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Lider av plutselig og total hjernesvinn: Hvordan får jeg fram oversikt over brennviddene jeg har brukt på bildene i LR? Grid - metatada filter. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Øverst i LR-vinduet "midt på" finner du metadata, trykk der og velg. Endret 25. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Her er en som vant en rettssak angående bildetyveri, og ble tilkjent 7.3 mill. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Noen som vet om noen som selger hurtigfester som passer på Induros kulehoder i Norge? Adapteret til hurtigfestene deres viser seg å være ubrukelige når man skal montere på 3/8"-utstyr, det skaper en millimeters mellomrom mellom hurtigfesteplaten og slideren min. Tenkte å kjøpe et Induro BHD2-kulehode og et CT313-stativ, men må vente til jeg finner en løsning på det problemet. I prinsippet kan jeg nøye meg med å bytte kun selve hurtigfesteplaten om det er et alternativ. Jeg mener sensor - Metabones Speed Booster funker ikke så godt på fullframesensorer som på A7 og A7R - bildesirkelen er ikke stor nok.Autofokus vil fungere med Metabones-adapter, om enn litt tregt. Bildestabilisering virker også. Ah, da forstår jeg. Har falt ned på at jeg ikke trenger f/1.0 optikk, og at den jeg har er mer enn lyssterk nok, men at autofokus og bildestabilisering kan være greit. Har du kunnskap om noen som støtter autofokus og bildestabilisering, men uten speedboosting? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Ah, da forstår jeg. Har falt ned på at jeg ikke trenger f/1.0 optikk, og at den jeg har er mer enn lyssterk nok, men at autofokus og bildestabilisering kan være greit. Har du kunnskap om noen som støtter autofokus og bildestabilisering, men uten speedboosting? Ja, Conurus sitt "vanlige" Metabones-adapter. http://www.metabones.com/products/details/MB-EF-E-BM3 Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Alternative definisjoner på fotobegrep. Åh, jeg ler! For eksempel: Depth of Field – The part of an image that is in best focus, traditionally placed just in front of, or just behind, the subject See also, Autofocus. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Ble vel postet her i tråden i forrigårs, men for all del Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Ble vel postet her i tråden i forrigårs, men for all del En god ting kan ikke sies for ofte. (Men selvsagt har dere full oversikt! Burde ha gått et par sider tilbake, ser jeg.) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Det er ikke lett å være fotograf ... 3 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Hadde en sånn polstret "boks" som hørte til en fotoveske. Brukte den i det øveste rommet i fotoryggsekken, helt perfekt. Men.. nå har jeg en sånn polstret boks uten lokk. Tassen fant den. Ellers har han funnet ut at fotoveska mi er helt perfekt sted til å gjemme sånne "tyggestenger" han skal spare på. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Ellers har han funnet ut at fotoveska mi er helt perfekt sted til å gjemme sånne "tyggestenger" han skal spare på. Det er jo lurt, for da får han de meg seg når dere er på tur 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jo, forsåvidt er det jo litt lurt sånn sett. Når jeg sjekker kameraveska før jeg går ut: 6D med minnekort/batteri, passelig objektiv og delvis spiste tyggestenger.. jepp, bare å gå det. Den boksen han tygde tror jeg fikses lett med litt gaffatape.. fant innlegget som manglet og han har ikke revet det i fillebiter enda. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Glir gal av Error 99! Har tenkt å oppgradere hus til 700D, men det blir ikke før i februar. Blir tre bildeløse mnd på meg Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Noen Lightroom brukere som har en løsning på følgende merkelig problem ? Jeg har klikket av alt jeg kan finne på import av bilder, men likefullt så klarer LR på Nikon D700 Raw filene å rotere bildene 1,4 grader. Dette skjer ikke med Olympus sine filer feks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå