Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant - vet du (eller noen andre) om "installere på 2 pc-er" regelen gjelder denne også?

I følge FAQ, så kan vi det :)

 

 

Yes, you can install and activate Creative Cloud desktop applications on two computers, regardless of operating system, for the individual associated with the Creative Cloud membership. See the product license agreements page for more information.

Lenke til kommentar

Hvis jeg vil ta lange eksponeringer i dagslys, er det ND filtere som er tingen da? Feks dette? Hva betyr X8? Er det mørkere enn X4?

Ja. Ja. 1/8 av lyset. Ja, dobbelt så mørkt.

 

Det er mange forskjellige notasjoner for ND-filtre:

 

X8 = ND8 = ND0.9 = tre blendertrinn = 1/8 av lyset = 8x lukkertid.

 

X2 = ND2 = ND0.3 = ett blendertrinn = 1/2 av lyset = 2x lukkertid.

X4 = ND4 = ND0.6 = to blendertrinn = 1/4 av lyset = 4x lukkertid.

X16 = ND16 = ND1.2 = fire blendertrinn = 1/16 av lyset = 16x lukkertid.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg holde meg til ett og heller regulere lukkertid?

Nei; for lukkertiden avhenger av hvor lyst det er.

 

Hvis vi ser på de bildene jeg postet i bildetråden tidligere i dag, så ble de tatt rett før solnedgang på en skyfri dag. Jeg hadde en 8X og et polafilter (1.5-2X), og da fikk jeg en lukker-tid mellom 6 og 13 sekunder. Blender er f/11 og ISO er 125/200. Ideelt sett, så burde jeg hatt en lukkertid på 30-60sekunder. Men jeg kan ikke blende noe særlig mer ned (pga. diffraksjon) og kamra har ingen lavere ISO. Så jeg burde hatt en X4 i tillegg til X8. Jeg har også brukt samme filter til light-trails; og der sliter jeg med det samme.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kan jeg holde meg til ett og heller regulere lukkertid?

Ikke alltid - ikke hvis det er for mye lys for filteret ditt og laveste ISO - så kan du ikke få høyere lukkertid uten å bruke kraftigere filter - så brenner du ut bildet.

 

Da jeg tok bilde av sola for å få tatt venuspassasjen brukte jeg tre ND-filtre på til sammen åtte blendertrinn, korteste lukkertid på 1/8000 sekund og enda måtte jeg trekke ned eksponeringen to trinn i etterbehandling av Raw-fila. Der skulle jeg gjerne hatt et enda kraftigere ND-filter - helst et ti-trinns et, som Lees Big Stopper.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ja ok. Hva bør jeg skaffe meg dersom jeg bare vil teste litt lange eksponeringer på dagstid? Trenger jeg polariseringsfilter i tillegg?

Jeg ville gått for et 8x filter, så det monner litt mer.

 

Et polafilter fjerner reflekser og samtidig litt lys. Et polafilter er ikke først og fremst for å gjøre det mørkere, men for å fjerne/forsterke reflektert lys.

 

Har du polariserte solbriller kan du holde dem foran øynene og vri dem - så ser du hva effekten blir. Kikk gjerne på noe hvor det er lys reflektert i vinkel - som lys reflektert i gaten, vinduer sett på skrå, vannoverflate etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...