Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si hva du vil om grønt lys, men ingenting er mer ødeleggende for gode bilder enn rødt lys.

Alle har gått over til ledlys. Det er et stort problem, fordi sensoren forstår ikke lys som ikke er iblandet hvitt lys. Ledlys har ikke hvitt lys i det hele tatt. Jeg har tatt bilder på mange konserter, hvor det kun har vært kjørt kun LED lamper, og det ser ut som faens oldemor for å si det mildt. Tok bilder i kveld av et lokalt band, som hadde ledlamper bak, men heldigvis kjørte de gammeldagse hvite lamper forfra, så kvelden var reddet. Trengte ikke å bruke fyllblits........

Lenke til kommentar

Motsatt vel?

 

Men gjelder det også AF? AF systemet er kontrastbasert, så jeg ser for meg at AF området dekker et større område av totalbildet med en vidvinkel, og dermed har større sjanse for å treffe noe som har kontraster nok.

 

Det er mere glass, men det fikses med sterkere motorer ;)

Joda, jeg mente mer dybdeskarphet med vidvinkel. ;)
Lenke til kommentar

Alle har gått over til ledlys. Det er et stort problem, fordi sensoren forstår ikke lys som ikke er iblandet hvitt lys. Ledlys har ikke hvitt lys i det hele tatt. Jeg har tatt bilder på mange konserter, hvor det kun har vært kjørt kun LED lamper, og det ser ut som faens oldemor for å si det mildt. Tok bilder i kveld av et lokalt band, som hadde ledlamper bak, men heldigvis kjørte de gammeldagse hvite lamper forfra, så kvelden var reddet. Trengte ikke å bruke fyllblits........

Der jeg har tatt bilder har de heldigvis ikke gått over til LED. Men blits på konsert er nei-nei.

Lenke til kommentar

Alle har gått over til ledlys. Det er et stort problem, fordi sensoren forstår ikke lys som ikke er iblandet hvitt lys. Ledlys har ikke hvitt lys i det hele tatt. Jeg har tatt bilder på mange konserter, hvor det kun har vært kjørt kun LED lamper, og det ser ut som faens oldemor for å si det mildt. Tok bilder i kveld av et lokalt band, som hadde ledlamper bak, men heldigvis kjørte de gammeldagse hvite lamper forfra, så kvelden var reddet. Trengte ikke å bruke fyllblits........

 

RGBW FTW!

 

Men det må ha vært ganske dårlige armaturer du har vært borti, jeg har stadig vekk tatt bilder av og med vanlig RGB LED uten at det har vært videre problematisk. Hvis det bombes med monokromatisk lys blir det jo stygt uansett, men når RGB brukes til å blande hvitt går det stort sett fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

RGBW FTW!

 

Men det må ha vært ganske dårlige armaturer du har vært borti, jeg har stadig vekk tatt bilder av og med vanlig RGB LED uten at det har vært videre problematisk. Hvis det bombes med monokromatisk lys blir det jo stygt uansett, men når RGB brukes til å blande hvitt går det stort sett fint.

Skal ikke påstå at Rockefeller har dårlige armaturer, men de fleste fotografer jeg prater med, både fra inn og utland, bare rister på hodet over lyskjøringen der. De blå ledsene der er heslige..

 

Eksempel på bilde noen bilder derfra, hvor kun blå LED er brukt. Bildene ble reddet etter masse tweaking, og ser ok ut. Men det tok mye blod, svette og tårer..

7609547852_97a35061d3.jpg
4524171708_bb8d8295ab.jpg
..Og her dessverre nødt til å konvertere til sorthvitt for å redde bildet..
Lenke til kommentar

Er det noen som har tips til programvare som kan hjelpe meg å rydde opp i bildekaoset som har oppstått? Jeg ønsker en bildefremviser à la IrfanView som lar meg bla gjennom bildene og vise kun JPG (dette er satt opp per nå), deretter ønsker jeg å kunne velge å slette både JPG+RAW, kun RAW eller kun JPG. Er dette mulig i IrfanView kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...