Bruker-88036 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg også, men motsatt Skjønner ikke. Mente ikke at han jeg svarte var trollete, men han som han siterte. 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 I følge Photozones test skal STM'en være enda skarpere. Ville selv ikke giddet oppgradere. Takk for svar som alltid Trondster! Får vurdere det den dagen det blir nytt hus på meg Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 I følge Photozones test skal STM'en være enda skarpere. Ville selv ikke giddet oppgradere. STM utgaven er vel også en bedre konstruert, der frontelementet ikke lenger roterer? Men det er ikke grunn nok til å oppgradere. Da hadde jeg heller kjøpt en 18-135mm STM, 15-85mm eller en av de mange f/2.8 normalzoomene. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har mulighet til 1920 x 1080 (30, 25, 24 fps), 1280 x 720 (60, 50 fps), 640 x 480 (30, 25 fps) på 100D. Hvordan blir det med bevegelse-uskarphet hvis jeg bruker 1/50 i forholdt til 1/100sec. ? Har bare 1 mulighet til og ta opp videoen så vil gjerne ha det riktig Har testet litt i kveld og ser ut som jeg får det til, men til senere bruk kan det kanskje være lurt og bruke maksimal oppløsning og 25fps så man har lagret i beste oppløsning. Vel, du vil få bevegelsesuskarphet, men hvis du velger kortere lukkertid vil videoen "hakke". Når man skyter video vil man ha en viss mengde bevegelsesuskarphet når det er bevegelse for å få finere flyt i videoen. Normen er at lukkertiden skal være halvparten så lang som hver videorute vises. Så for 25 fps er 1/50 en grei regel, for 50 fps er 1/100 bedre. Hva er det du skal ta opp video av? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Skjønner ikke. Mente ikke at han jeg svarte var trollete, men han som han siterte. Da er vi på samme banehalvdel 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Hva er det du skal ta opp video av? Er egentlig et snutt til den nye hjemmesiden som jeg holder på og få fikset "må få levert det til mandag", så skal i morgen avgårde og filme litt med det som formål. Hovedgrunnen for at jeg vil ha med en snutt er for og få det på siden min så det er enklere for meg i etterkant og legge til flere eller forandre dette. Og ja det er aluminiumbåtene mine jeg snakker om Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Det er meldt sludd og snø til lørdag. Lenke til kommentar
tow Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Det er meldt sludd og snø til lørdag. Helt fra nå og til lørdag? Da kan det bli en del Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Helt fra nå og til lørdag? Da kan det bli en del Ehh.. det var litt uklart ja. Mente altså at det er meldt snø på dagtid lørdag ifølge langtidsvarselet.. Så skulle skrevet "på", og ikke "til". Ellers er det meldt litt sludd innimellom men mest kveld/natt og morgen, og først lørdag på dagtid. Kommer jo også an på om man ser på storm eller yr.. 1 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Hahaha. Det er da også noe å sutre om. "Norges lover gir meg en rett til å bruke bilder jeg finner på nettet til privat bruk, men det jeg finner er fine bilder med stygge vannmerker! ÅÅÅÅ jeg blir så irritert når internett ikke gir meg gratis bilder!! Hva skal jeg foreta meg? Kjøpe bilder? Hørt på makan! Kan jeg få gratis så SKAL jeg ha gratis! " Ja, et ønske om å forringe egne bilder man har valgt å dele med omverdenen finner jeg merkelig, spesielt ettersom jeg ikke helt ser hva man beskytter seg mot. Registrerer dog at du er så intellektuell moden at du impiserer at jeg er "retardert" på grunn av divergerende syn på vannmerking av bilder. 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 STM utgaven er vel også en bedre konstruert, der frontelementet ikke lenger roterer? Men det er ikke grunn nok til å oppgradere. Da hadde jeg heller kjøpt en 18-135mm STM, 15-85mm eller en av de mange f/2.8 normalzoomene. Fant en pakke med 700D + 18-135 STM for 6000,-. Og når huset alene koster 4000,- er vel det en ganske grei deal. Tror jeg går for den. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Noen som kan hjelpe meg med å fjerne fargestikk fra sort/hvitt filer i Lightroom4 ?Jeg bruker noen presets med blått fargestikk, men noen ganger vil jeg bare ha et rent sort/hvitt bilde, men det ser ut som endel blåtoner "henger igjen" når man konverterer.Takk! Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Noen som kan hjelpe meg med å fjerne fargestikk fra sort/hvitt filer i Lightroom4 ? Jeg bruker noen presets med blått fargestikk, men noen ganger vil jeg bare ha et rent sort/hvitt bilde, men det ser ut som endel blåtoner "henger igjen" når man konverterer. Takk! Har du kalibrert skjermen din? Om du bruker lightroom til å konvertere til b&w, burde det ikke være noe fargestikk i bildene, om ikke skjermen din er litt for blå. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Ja, et ønske om å forringe egne bilder man har valgt å dele med omverdenen finner jeg merkelig, spesielt ettersom jeg ikke helt ser hva man beskytter seg mot. Registrerer dog at du er så intellektuell moden at du impiserer at jeg er "retardert" på grunn av divergerende syn på vannmerking av bilder. Om man legger til et vannmerke på en skikkelig måte, har man altså løst problemet? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Sjekk om "split toning" er slått av. Det kan gi farger i bildet selv om Lightroom er satt til s/h. Hvis ikke, så er det skjermen din som er feil kalibrert. Sendte forøvrig akkurat tilbake U2713H, og sitter og hater det gamle TN-panelet mitt. Det er rett og slett skikkeilg ille. Enten så må NEC skynde seg med å få ut PA272 i butikkene, eller så må jeg kjøpe en Eizo CX270, til tross for den aggressive AG-filmen. Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Om man legger til et vannmerke på en skikkelig måte, har man altså løst problemet? Er det et problem at en privatperson liker bildet ditt nok til å henge det på veggen? Det økonomiske tapet er neglisjerbart, om tilstede i det hele tatt, så man løser i mine øyne et imaginært problem. Sagt på en annen måte: jeg tviler sterkt på om fotografer med vannmerker på bildene selger mer til private enn de som ikke har det. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Er det et problem at en privatperson liker bildet ditt nok til å henge det på veggen? Det økonomiske tapet er neglisjerbart, om tilstede i det hele tatt, så man løser i mine øyne et imaginært problem. Sagt på en annen måte: jeg tviler sterkt på om fotografer med vannmerker på bildene selger mer til private enn de som ikke har det. Det noteres at du ikke er interessert i en mulig løsning, slik jeg foreslo. Det handler ikke nødvendigvis om økonomisk tap. Men om noen liker bildet nok til å henge det på veggen, så liker de det sikkert nok til å betale en liten sum for det også. Å vannmerke bildet blir som å stille ut et produkt i en butikk. Du viser frem varen og varen har en prislapp. Det siste du nevner blir total synsing, og holder ikke stand. Jeg har heller ingen formening om hvem som skulle selge mest, så derfor blir det urimelig å gå inn i en diskusjon om hvem som selger mest. Derimot er det rimelig å tro at de som har vannmerket bildene får færre bilder stjålet enn de som legger bildene ut uten vannmerke. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Er det et problem at en privatperson liker bildet ditt nok til å henge det på veggen? Det økonomiske tapet er neglisjerbart, om tilstede i det hele tatt, så man løser i mine øyne et imaginært problem. Sagt på en annen måte: jeg tviler sterkt på om fotografer med vannmerker på bildene selger mer til private enn de som ikke har det. Jeg har solgt noen bilder etter en utstilling, og 2 av de etterlyste logoen min som de hadde sett på bilde de kjøpte, så folk har ulike meninger om det meste tenk. 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Les og se - sterk bildeserie om vold i hjemmet. http://lightbox.time.com/2013/02/27/photographer-as-witness-a-portrait-of-domestic-violence/ Spesielt sterk når man ser bildene mens man leser historien i bildetekstene. Endret 10. oktober 2013 av Trondster Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Gått litt fort i svingene i siste nyhetsbrev fra FotoVideo: Endret 11. oktober 2013 av H_Treider 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå