Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eksporterer litt over fire tusen bilder fra Lightroom (batchet fort og ille til JPEG) nå. LR bruker 650% CPU og 5GB ram, i tillegg til at kernel_task bruker like mye ram. Glad for at jeg gikk for 16GB og ikke 8GB da jeg oppgraderte Macen sist...

Nå har jeg ikke fulgt ordentlig med i tråden, men hvorfor i all verden eksporterer du fire tusen bilder til JPEG?

Endret av Mollenpriz
Lenke til kommentar

Jepp - en god grunn til at mange kun legger ut bilder som er i lav oppløsning og/eller med tydelige vannmerker. :)

Jeg kan faktisk ikke forstå de som legger ut bilder med vannmerke for å hindre privat bruk. Misforstå meg rett: vannmerke er spyverdig og noe som gjør at jeg umiddelbart klikker meg til andre bilder, men jeg kan (når jeg er velvillig) forstå de som vannmerker bilder av spesiell kommersiell verdi (som stockphotos).

Men for å sikre seg mot den lovgitte retten til privat bruk? Sukk.

Og det er for øvrig trist å se at så mange fotografer tror de har en uinnskrenket rett til alle bilder de har tatt og offentliggjort. Jeg er svært glad for at offentligheten har en rett til f.eks. eksemplarfremstilling til privat bruk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er enklest innstillinger og bruke hvis jeg skal ta noen videosnutter som skal vises på youtube, bruker kun Windowsmovie til redigering.

Regner med at det er 50fps og 1/100 sec. lukker, f/5.6, 1280 x 720 og auto iso jeg burde bruke, eller 25fps og 1920 x 1080.

Edit: det blir noe action/bevegelse på objektet jeg skal filme.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt ordentlig med i tråden, men hvorfor i all verden eksporterer du fire tusen bilder til JPEG?

Slik at andre øyne (uten RAW-konverter eller kunnskaper rundt RAW-konvertering) også kan se gjennom bilder fra et oppdrag jeg gjorde i sommer. :p

Hva er enklest innstillinger og bruke hvis jeg skal ta noen videosnutter som skal vises på youtube, bruker kun Windowsmovie til redigering.

Regner med at det er 50fps og 1/100 sec. lukker, f/5.6, 1280 x 720 og auto iso jeg burde bruke, eller 25fps og 1920 x 1080.

Edit: det blir noe action/bevegelse på objektet jeg skal filme.

50 fps er unødvendig. Kan like gjerne kjøre 24 fps for webbruk, i såfall velger du 1/50 lukkertid. 1080p eller 720p er egentlig ett fett, men førstnevnte vil selvsagt ha ei teoretisk høyre oppløsning.

Lenke til kommentar

50 fps er unødvendig. Kan like gjerne kjøre 24 fps for webbruk, i såfall velger du 1/50 lukkertid. 1080p eller 720p er egentlig ett fett, men førstnevnte vil selvsagt ha ei teoretisk høyre oppløsning.

Det er vel en del kameraer som har en ypperlig videomodus som ikke har 24fps. Og det er jo en modus som er best egnet for de som er interessert i lage kortfilmer med "cinema look".
Lenke til kommentar

Det er vel en del kameraer som har en ypperlig videomodus som ikke har 24fps. Og det er jo en modus som er best egnet for de som er interessert i lage kortfilmer med "cinema look".

Definitivt, og jeg mente å skrive 25 fps. Gikk litt fort i svingene. :p

Youtube støtter såvidt jeg vet ikke mer enn 30 fps (med 24 og 25 som andre alternativer), så 50 fps er bortkastet. Dermed er det like greit å holde seg til 25 fps - som også fungerer greit om man vil vise på europeiske TVer også.

Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk ikke forstå de som legger ut bilder med vannmerke for å hindre privat bruk. Misforstå meg rett: vannmerke er spyverdig og noe som gjør at jeg umiddelbart klikker meg til andre bilder.

Men for å sikre seg mot den lovgitte retten til privat bruk? Sukk.

Hahaha. Det er da også noe å sutre om. "Norges lover gir meg en rett til å bruke bilder jeg finner på nettet til privat bruk, men det jeg finner er fine bilder med stygge vannmerker! ÅÅÅÅ jeg blir så irritert når internett ikke gir meg gratis bilder!! Hva skal jeg foreta meg? Kjøpe bilder? Hørt på makan! Kan jeg få gratis så SKAL jeg ha gratis! "

Lenke til kommentar

Hahaha. Det er da også noe å sutre om. "Norges lover gir meg en rett til å bruke bilder jeg finner på nettet til privat bruk, men det jeg finner er fine bilder med stygge vannmerker! ÅÅÅÅ jeg blir så irritert når internett ikke gir meg gratis bilder!! Hva skal jeg foreta meg? Kjøpe bilder? Hørt på makan! Kan jeg få gratis så SKAL jeg ha gratis! "

Jeg tenkte med en gang at dette må jo være trolling.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har mulighet til 1920 x 1080 (30, 25, 24 fps), 1280 x 720 (60, 50 fps), 640 x 480 (30, 25 fps) på 100D.

Hvordan blir det med bevegelse-uskarphet hvis jeg bruker 1/50 i forholdt til 1/100sec. ? Har bare 1 mulighet til og ta opp videoen så vil gjerne ha det riktig :)

Har testet litt i kveld og ser ut som jeg får det til, men til senere bruk kan det kanskje være lurt og bruke maksimal oppløsning og 25fps så man har lagret i beste oppløsning.

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på 18-55 IS II og 18-55 IS STM?

Ser at prisforskjellen med og uten STM ikke er veldig stor, men har allerede IS II (har ikke blitt brukt etter at jeg kjøpte 50mm og 10-20mm)

I følge Photozones test skal STM'en være enda skarpere.

Ville selv ikke giddet oppgradere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...