Gjest Slettet+3124 Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Har kjøpt meg et brukt Fujifilm X100 på butikk. Får nå beskjed om at internminnet er fullt og at jeg må sette i et minnekort. Men det går ikke å resette/slette internminnet! Får bare beskjed: «kan ikke utføres». Er det et triks i ludo her? Eller det noe galt med kameraet? Noen kan litt om Fujifilm X100 her? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Hvilket av disse objektivene er best til stjernefotografering. Canon 50mm f/1.8 eller Sigma 10-20mm f/4-5.6? Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Hvilket av disse objektivene er best til stjernefotografering. Canon 50mm f/1.8 eller Sigma 10-20mm f/4-5.6? Stor blender er bra for å samle mye lys! Vidvinkel er bra for å få med seg så mye av himmelen som mulig! Dermed er begge bra på sin måte Jeg ville gått for 50mm for å kunne samle så mye lys som mulig. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Takk for svar. Prøver med begge jeg! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Har kjøpt meg et brukt Fujifilm X100 på butikk. Får nå beskjed om at internminnet er fullt og at jeg må sette i et minnekort. Men det går ikke å resette/slette internminnet! Får bare beskjed: «kan ikke utføres». Er det et triks i ludo her? Eller det noe galt med kameraet? Noen kan litt om Fujifilm X100 her? Et kjapt søk ga bla. denne tråden, eventuell står det sikkert noe i brukermanualen. Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Treng hjelp til valg av ny stasjonær pc. Skal brukast til Foto og Videoredigering. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1502503&page=2&do=findComment&comment=20990738 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Litt inspirasjon til spennende motiver og effekter: http://www.youtube.com/watch?v=Mh3_wYHdeVs Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Sier litt om hvor strukturert Apple er. Denne dama er stemmen til Siri, og innspillingen av av stemmen ble gjort i 2005 altså 6 år før Siri og iPhone 4s ble lansert. http://www.side3.no/article3690040.ece Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Kjempestas å prøve på et startrail - bilde med lukkertid på en time, for så finne ut at jeg har brukt alt for høy ISO slik at himmelen bare ble helt hvit.... Var heldigvis inne på hytta mens bildet ble tatt... 3 Lenke til kommentar
night_mare Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Skal muligens ut og fotografere en bil av denne typen snart: https://www.google.no/search?q=austin+boattail+speedster&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hA1RUvObO6SI4ASHgYGgCw&ved=0CAgQ_AUoAA Noen som har noen gode råd og tips? Kan låne objektiver fra skolen og bruker 600D kamerahus selv. Dette er forøvrig 1 ut av to slike biler i Norge. Tips til lokasjon, objektiv og andre tips mottas med stor takk. Selv tenkte jeg å få til noen bilder av bilen med høstløv rundt på en smal brosteinsvei. Tenkte det kunne fungere å ta noen bilder ovenifra og ned for å bryte litt med de standard-perspektivene. Endret 6. oktober 2013 av night_mare Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Nå får den også navn - Zeiss Otus 1,4/55 kommer veldig snart til forhåndsbestilling hos B&H... Lenke til kommentar
brk Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Skal muligens ut og fotografere en bil av denne typen snart: https://www.google.no/search?q=austin+boattail+speedster&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hA1RUvObO6SI4ASHgYGgCw&ved=0CAgQ_AUoAA Noen som har noen gode råd og tips? Kan låne objektiver fra skolen og bruker 600D kamerahus selv. Dette er forøvrig 1 ut av to slike biler i Norge. Tips til lokasjon, objektiv og andre tips mottas med stor takk. Selv tenkte jeg å få til noen bilder av bilen med høstløv rundt på en smal brosteinsvei. Tenkte det kunne fungere å ta noen bilder ovenifra og ned for å bryte litt med de standard-perspektivene. Det er jo kanskje en fordel å fortelle hvor du bor, eller hvor bilen befinner seg?. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Tips til lokasjon, objektiv og andre tips mottas med stor takk. Refleksjoner er noe og ta hensyn til, kankje bruke et PL fikter for og unngå dette ? Ha også i tankene hvordan lyset skal speile seg i bilen. Bakgrunnen/settingen er også viktig og ta hensyn til, kanskje finne på noe nytt istedenfor den tradisjonelle bakgrunnen som du tenker på Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Nå får den også navn - Zeiss Otus 1,4/55 kommer veldig snart til forhåndsbestilling hos B&H... Og du har vel allerede bestilt Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Skal muligens ut og fotografere en bil av denne typen snart: https://www.google.no/search?q=austin+boattail+speedster&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hA1RUvObO6SI4ASHgYGgCw&ved=0CAgQ_AUoAA Noen som har noen gode råd og tips? Kan låne objektiver fra skolen og bruker 600D kamerahus selv. Dette er forøvrig 1 ut av to slike biler i Norge. Tips til lokasjon, objektiv og andre tips mottas med stor takk. Selv tenkte jeg å få til noen bilder av bilen med høstløv rundt på en smal brosteinsvei. Tenkte det kunne fungere å ta noen bilder ovenifra og ned for å bryte litt med de standard-perspektivene. Fin bil! Min erfaring er at de fleste biler tegner godt på 85mm (FX), drøyt 50mm DX. Det gir rundt 10 meter avstand fra bilen tror jeg, enda lenger om du skal ha bilder rett fra siden. Kortere brennvidder bilen for mye, mens lengre syns jeg tegner bilene for flatt. Det handler litt om i hvilken avstand man er vant med å betrakte biler fra. På fullformat skyter jeg da gjerne på f/1.8, på et frontbilde gir dette omtrent halve bilen i noenlunde fokus hvis du legger fokus på ett av dekkene, og bakenden er subtilt ute av fokus. Dette er tatt på 85mm (FX) f/1.8, og er forsiktig croppet. For eventuelle bilder av interiør ville jeg plukket med meg det videste objektivet de har, og bruke mye tid på å få komposisjonen riktig. Bruk gjerne en 24 eller 35mm på detaljbilder. Her stopper jeg gjerne ned til f/2 eller 2.8, avhengig av angrepsvinkelen din på det du tar bilder av. Jeg ville droppet polarisasjonsfilteret. Du får kun eliminert refleksjonene på én av sidene på bilen skikkelig, og personlig syns jeg enn så lenge at refleksjonene bare bidrar til at bilen ser blank og fin ut. 1 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Kjempestas å prøve på et startrail - bilde med lukkertid på en time, for så finne ut at jeg har brukt alt for høy ISO slik at himmelen bare ble helt hvit.... Var heldigvis inne på hytta mens bildet ble tatt... Vil du ikke få noe sjukt med støy på 1 times lukker? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Og du har vel allerede bestilt Næh - inntil videre nøyer jeg meg med å sikle hemningsløst...http://diglloyd.com/blog/2013/20131007_2-Zeiss-Otus-55f1_4-overview.html Og denne gjorde det ikke bedre: http://diglloyd.com/articles/ZeissZ/ZeissZ-Otus-55f1_4.html Endret 7. oktober 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Hva skjer om jeg finner et bilde på internett, og sender det til print hos en print-shop? Altså få en fotobutikk til å printe et bilde jeg ikke har rettigheter på. (For å henge opp hjemme) Endret 7. oktober 2013 av Nerowulf Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hva skjer om jeg finner et bilde på internett, og sender det til print hos en print-shop? Altså få en fotobutikk til å printe et bilde jeg ikke har rettigheter på. (For å henge opp hjemme) nothing. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Hva skjer om jeg finner et bilde på internett, og sender det til print hos en print-shop? Altså få en fotobutikk til å printe et bilde jeg ikke har rettigheter på. (For å henge opp hjemme) Du får et bilde til å henge opp hjemme.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå