Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er interessant og vanskelig å sammenligne hva vi oppfatter av en scene, og hva kamera/print/skjerm er i stand til å gjengi.

Synet vårt gjør tilsynelatende en kompleks eksponerings-bracketing/HDR helt underbevisst. Jeg er ikke sikker på om vi greier å stoppe det om vi vil.

Jeg har prøvd å se på silhouetter opp mot solen. Scener som ville ha blitt rendret som "svarte silhouetter mot skarpt blå himmel" ved de fleste fornuftige valg av kamera-innstillinger/print. Vi greier nesten alltid å plukke opp litt detaljer i ansikt m.m. selv om ansiktet er i skygge og personen er kraftig belyst bakfra av solen. Dette får meg til å mene at en slags tonemapping gir oss mer realistiske bilder enn en rent lineær representasjon begrenset oppad og nedad av klipping eller støygulv.

-k

Jeg er enig i at en lett tonemapping/"HDR" kan gi litt mer realistiske bilder, men jeg tror det bunner ut i at mediet (skjermene) vi gjengir bildet på, har et veldig-veldig begrenset dynamisk område sammenlignet med scenen vi prøver å gjengi på den. Jeg tror øynene våre sliter med å se forskjell på de fine detaljene i skyggepartiene og høylysene når forskjellene blir så små på skjerm som følge av komprimeringen fra HDR til LDR.

Hvis skjermene hadde kunnet gjengi det enorme lys- og fargespekteret fra scenen så er det mulig at D-Lighting og tonemapping ikke hadde vært nødvendig i like stor grad for å vise detaljene i høylys eller skygger sammen med hovedmotivet, selv om dette kanskje høres litt selvmotsigende ut. Det ville i utgangspunktet blitt større steg mellom de ulike tonene i bildet, men da ville vel også øynene våres lettere kunne se detaljene på en mer virkelighetstro måte. Skjermteknologien har kommet langt den dagen man kan slå av "bloom"-effekter i spill, fordi det skapes naturlig i øyet av det store dynamiske området til skjermen... Er dog ikke sikker på om det hadde vært veldig behagelig å bruke en skjerm som nærmest kan gjøre deg sveiseblind, men nå ble det mye synsing. ;)

Åpenbart at Tone Mapping handler om å strebe etter å gjengi en scene mest mulig slik vi oppfatter den, siterer Wikipedia:

Tone mapping reduces the dynamic range, or contrast ratio, of the entire image, while retaining localized contrast (between neighboring pixels), tapping into research on how the human eye and visual cortex perceive a scene, trying to represent the whole dynamic range while retaining realistic color and contrast.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_imaging

Lenke til kommentar

Hvis skjermene hadde kunnet gjengi det enorme lys- og fargespekteret fra scenen så er det mulig at D-Lighting og tonemapping ikke hadde vært nødvendig i like stor grad for å vise detaljene i høylys eller skygger sammen med hovedmotivet, selv om dette kanskje høres litt selvmotsigende ut.

Hvis kjeden hadde kunnet fange og reprodusere lyset som det opprinnelig var på scenen så ville man ikke trenge å endre noe: reproduser scenen som den var, og menneskets oppfattelse vil være om om man var der.

-k

Lenke til kommentar

Det fungerer aldri plettfritt hos meg. Lyd og bilde henger ikke sammen, klippet buffrer ikke, starter ikke, "slutter" før klippet er ferdig, lar meg ikke velge kvalitet... Det finnes ingen ende.

Sånn skal det jo ikke være, så da er det noe galt hos deg. Enten med browseren du bruker eller så trenger du å oppdatere/re-installere Flash, eventuelt bare tømme flash lagret og kanskje cookies i browseren.

Fungerer helt fint for meg i Opera 12 og Opera 17.

Lenke til kommentar

Sånn skal det jo ikke være, så da er det noe galt hos deg. Enten med browseren du bruker eller så trenger du å oppdatere/re-installere Flash, eventuelt bare tømme flash lagret og kanskje cookies i browseren.

Fungerer helt fint for meg i Opera 12 og Opera 17.

Flash er alltid up to date, cookies og cache tømmes støtt og stadig. Det er lite annet som går galt på dataen...

Mulig det er siden jeg ikke sitter i Norge. Jaja, får leve med det.

Lenke til kommentar

Jaja, da gikk det et par tusenlapper til på salget til Fotovideo. Både søster og den gamle skal få oppgradert sitt 18-55mm kitobjektiv (uten IS) til 17-85mm (julegaver). Vet det ikke er noe proffobjektiv, men regner med at det er en stor oppgradering fra kitobjektivet, iallefall når prisen bare er 1000 kroner.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Canon-EF-S-17-85-mm-F4-56-USM-IS-Normalzoom-med-Optisk-Stabilisator-104676-p0000011914.aspx

Lenke til kommentar

Jaja, da gikk det et par tusenlapper til på salget til Fotovideo. Både søster og den gamle skal få oppgradert sitt 18-55mm kitobjektiv (uten IS) til 17-85mm (julegaver). Vet det ikke er noe proffobjektiv, men regner med at det er en stor oppgradering fra kitobjektivet, iallefall når prisen bare er 1000 kroner.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Canon-EF-S-17-85-mm-F4-56-USM-IS-Normalzoom-med-Optisk-Stabilisator-104676-p0000011914.aspx

Et helt ok objektiv som gir fine farger og har et stort brennviddeomfang, eneste er at man får noe CA.

Lenke til kommentar

Spelaren til TV2 ser ikkje ut for å funke i det heile på Linux, i alle fall på "min" Linux

NRK, VG, Dagbladet mfl. funkar derimot bra.

TV2 sin spiller bruker Silverlight .. fortsatt.

Det er mulig å trikse det til å fungere på linux, men det er klønete og funker bare sånn halveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...