tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Tokk det lang tid før du fikk reg nøkkel Den kom i mail før nedlastningen var ferdig. f2.8 og f4. Burde nok undereksponert litt, men bildene ble som sagt ok etter kraftig støydemping. Da var det mørkt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Den er nam! Har konsumert en hel sixpack i kveld. Definitivt den øla med mest humle for penga - og min nye go-to øl nå som jeg er fattig student igjen! Hvordan var formen dagen etter Koser meg med søstra i kveld - Hvete Absolutt verdt kronene den også. Så blir det vel en IPA før leggetid Lenke til kommentar
skrim Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) da er det kommet Adobe Photoshop Lightroom 5.2 http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5648 Her har ikke kommet noe reg key pr meil tomsi42 Endret 21. september 2013 av skrim Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Hvordan var formen dagen etter Koser meg med søstra i kveld - Hvete Absolutt verdt kronene den også. Så blir det vel en IPA før leggetid Rakk til og med en pils på byen før jeg tok kveld - formen har vært finfin hele dagen. Edit: Har ikke smake hvetevarianten til Hansa enda, men må vel smake på den også etterhvert! I kveld går det dog i Cuba Libre laget på den billigste kjøpesenterkjede-romen jeg fant da jeg var i London i midten av august. Smaker definitivt ikke like godt som den som er laget på cubansk rom, men så betalte jeg heller ikke mer enn ~40 kroner for 0,7L... Endret 21. september 2013 av olegunnaro Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 da er det kommet Adobe Photoshop Lightroom 5.2 http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5648 Her har ikke kommet noe reg key pr meil tomsi42 Fikk du noe mail i det hele tatt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Rakk til og med en pils på byen før jeg tok kveld - formen har vært finfin hele dagen. Perfekt timing med andre ord Lenke til kommentar
skrim Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Fikk du noe mail i det hele tatt? Ingen meil ennå Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Ingen meil ennå Da tror jeg du ikke har fått registrert deg ordentlig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Da tror jeg du ikke har fått registrert deg ordentlig. Det er min teori også. Edit: jeg gikk inn på linken fra Steve Huff sin artikkel om saken. Vet ikke om det har noe å si. Endret 22. september 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Tenker å på å kaste meg på et tilbud på stativ på Fotovideo på høstmessen, må jo ha et hode også. De har tilbud på to forskjellige, men hvilket skal jeg velge? "Vanlig" bruk med en del makrofotografering. 3-veis-hode eller kulehode? Hva er fordelene/ulempene med de forskjellige? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Tenker å på å kaste meg på et tilbud på stativ på Fotovideo på høstmessen, må jo ha et hode også. De har tilbud på to forskjellige, men hvilket skal jeg velge? "Vanlig" bruk med en del makrofotografering. 3-veis-hode eller kulehode? Hva er fordelene/ulempene med de forskjellige? Jeg kjøpte A2980T Flexpod for en måned siden (til full pris ) og finner det meget anvendelig til bl.a. macro-/nærbildefotografering. Når det gjelder 3-veis v kule så er jeg usikker på hva som er best. Jeg har kulehode og liten erfaring med 3-veis hode, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve denne typen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 "Vanlig" bruk med en del makrofotografering. 3-veis-hode eller kulehode? Hva er fordelene/ulempene med de forskjellige? hvis du videofilmer/panorerer er treveishode og foretrekke, til rask justering er kulehode enklere og jobbe med, men tåler mindre vekt før de begynner og sige "dette er avhengig av kvalitet og hvor mye spesifikke kulehode tåler av vekt". Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 3-veis-hode eller kulehode? Hva er fordelene/ulempene med de forskjellige? Med treveishode kan du justere en og en retning av gangen og det synes jeg er ganske nyttig for nøyaktige justeringer. Det tar imidlertid mer tid enn å justere et kulehode. Det er vanskelig å si hva som er best for deg. For makro synes jeg treveishode er best, for vanlig bruk synes jeg det varierer fra motiv til motiv. Jeg har begge deler, liker egentlig treveishoder best, men bruker kulehode mest da det er mindre og lettere og tar mindre plass i sekken. Hvis du skal til Fotovideo og handle har de sikkert utstilt begge deler så du kan prøve litt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg håpet å få en kommentar om akkurat det Jeg snakket med proffotografen i bryllupet om iso. Hun måtte opp i 1250. Jeg tenker da at sensorstørrelsen gjør at iso kan holdes lavere. Høres logisk ut for meg, men jeg tar sikkert feil ISO blir den samme - og like mye støy per arealenhet på sensoren - det blir bare mindre støy totalt i bildet jo større sensor. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 ISO blir den samme - og like mye støy per arealenhet på sensoren - det blir bare mindre støy totalt i bildet jo større sensor.Jeg tenkte som så at større sensor tar inn mer lys og endrer behovet for iso. Men da vet man litt mer. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) ISO blir den samme - og like mye støy per arealenhet på sensoren - det blir bare mindre støy totalt i bildet jo større sensor. Med forbehold om at min forståelse er rett: http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/#8 Hvis du sammenligner "ekvivalente" bilder tatt med FF og crop (eller to andre vilkårlige, forskjellige sensor-størrelser) så vil: 1. DOF være lik 2. Bevegelses-uskarphet være lik 3. Antall fotoner som treffer sensoren vil være lik 4. Støy vil være lik dersom begge sensorene har samme effektivitet Et 25mm f/1.4 objektiv på m43 er "ekvivalent" med et 50mm f/2.8 objektiv på FF. Hvis m43-kameraet bruker ISO100 for en gitt scene så må FF-kameraet bruke ISO400(?) for den samme scenen for å få samme lysstyrke i raw-fila, men støyen vil bli lik dersom sensorene har samme effektivitet. Hvis m43-objektivet har dobbelt så høy oppløsning og m43 sensoren har like mange pixler og like sterk (relativ) AA-filtrering så vil bildene ha like stor oppløsning (detaljer). Bildene vil være ulike mhp optikkens ikke-ideelle respons, bokeh, pixel-tall, farge-filter, m.m. Dessuten så finnes det ikke noen objektiv til crop som er ekvivalent til f.eks 50mm f/1.2 på største blender. En viktig (den viktigste?) grunnen til å velge store sensorer er tilgjengeligheten av objektiver med stor maksimal blender (lav DOF), objektiver med høy oppløsning, og sensorer med et stort antall pixler. Dessuten har kamera med stor sensor stort sett henvendt seg til "proffe" kjøpere og dermed ofte inkludert "proffe" egenskaper, også når dette har bidratt til høy pris. -h Endret 22. september 2013 av knutinh 1 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Tenker å på å kaste meg på et tilbud på stativ på Fotovideo på høstmessen, må jo ha et hode også. De har tilbud på to forskjellige, men hvilket skal jeg velge? "Vanlig" bruk med en del makrofotografering. 3-veis-hode eller kulehode? Hva er fordelene/ulempene med de forskjellige? Hadde kulehode på mitt forrige stativ, mistet dog både hode og stativ og valgte 3-veis når jeg kjøpte nytt. Riktignok kjøpte jeg av høyere kvalitet når jeg kjøpte 3 veis, men jeg må si at jeg liker det mye bedre enn kule. Myyyye mer kontroll over komposisjonen. Enklere å få horisonter bein rette f.eks. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Jeg kjøpte A2980T Flexpod for en måned siden (til full pris ) og finner det meget anvendelig til bl.a. macro-/nærbildefotografering. Har du prøvd det til "vanlig" landskapsbilder og på lange lukkertider? Funker det bra? Hadde egentlig bestemt meg for det karbon-stativet med tanke på vekt, men tar som sagt en del makrobilder og ser jo nyttet av flexpod til det. Tror kanskje jeg går for kulehodet, er en fordel å kunne justere fort ved makrofotografering, dessuten er det en del lettere og mindre enn treveis-hodet. Skal jo holde til 12 kg, så regner med at det tåler litt da. Endret 22. september 2013 av awesnes Lenke til kommentar
polljen Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Har du prøvd det til "vanlig" landskapsbilder og på lange lukkertider? Funker det bra? Hadde egentlig bestemt meg for det karbon-stativet med tanke på vekt, men tar som sagt en del makrobilder og ser jo nyttet av flexpod til det. Tror kanskje jeg går for kulehodet, er en fordel å kunne justere fort ved makrofotografering, dessuten er det en del lettere og mindre enn treveis-hodet. Skal jo holde til 12 kg, så regner med at det tåler litt da. Flexpoden fungerer i utgangspunktet som et helt vanlig stativ, så det er like godt som noe annet til landskap/arkitektur. Midtstolpen står normalt akkurat som på andre stativ, men det kan dras ut og legges horisontalt ved behov. Som sagt så har jeg bare hatt det en måned og derfor er erfaringen noe begrenset. Det geniale med flexpoden, til min bruk, er muligheten når stolpen er lagt i vinkel eller helt horisontalt til å kunne "stå" rett over huset når jeg tar macro/nærbilder. Det er litt vanskelig å for meg å forklare forklare det godt skriftelig. Jeg har også et Benro reisestativ i karbon, ikke det som er på tilbud, som jeg tar med meg når jeg trenger ett lett stativ, Men siden mye av macrofotograferingen foregår i mitt nærområde så er flexpoden ideell for meg. Når det gjelder vekt så spørs det på hvor du drar med deg stativet, så der vil jeg ikke komme med noen råd om hva som er "best". Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 ... Takk for svar, jeg har sett et par youtube-videoer om disse flexpod-stativene, så jeg ser fordelene. Jeg gjorde like gjerne slik jeg... Er for tiden sykmeldt så jeg får ikke tatt turen ned for å klå. Kanskje litt på kanten sleipt (iallefall siden det er ganske begrenset antall), men planen er å teste litt og evt sende tilbake ett av de på angrefristen. Er vel også en viss fare for at jeg beholder begge.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå