Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener jeg leste en gang at menneskeøyet klarer ca. 35EV, mens et kamera klarer ca. 12/14EV.

Da sammenligner du epler og bananer. Et kamera klarer 12-14 EV i ett og samme bilde, med en blender, en ISO-verdi, en lukkertid osv, med et øye sin maksimale dynamikk over tid (nattesyn med stor blender, et sett med reseptorer, lang lukkertid, "ISO-økende" kjemi og avansert støyfiltrering til dagslyssyn med minimal blender, et annet sett med reseptorer, en annen kjemi i reseptorene, rask lukkertid osv). I ett og samme øyeblikk og posisjon er øyet bare i stand til å skille temmelig svake 6-8 EV. Et kamera klarer nok godt over 35 EV dersom du tar i bruk hele ISO-skalaen, hele lukkertidskalaen og hele blenderskalaen. Kanskje over 50 om du regner med et kraftig gråfilter i tillegg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hadde sinnsykt til kjøpe et Fujifilm X100s som et toer kamera idag! Klådde på det, og penger på konto.. dette var fryktelig nære på som et impulskjøp. Heldigvis tok fornuften meg.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nei! Faktisk ikke!! Vet ikke som gikk av meg.. det var et fristende kamera.. Føler at D800 + feks 24-70mm blir litt stort for å nappe med seg i mange settinger. Og da var jo X100s glimrende i så måte.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Fornøyd med bildene fra bryllupet forrige helg. Det ble opptil iso 6400 i kirken, men helt greit allikevel. Kudos til Trondster om eksponering mot høyre. Det hjelper virkelig på motiver med lite bevegelse. Canon 17-55 var det eneste brukte objektivet. Blits må til på enkelte bilder selvfølg. Kunne nok brukt den mer etter reglene der.

Hadde vært kjekt med ff. Må ikke så høyt opp i iso da..

Lenke til kommentar

Joda - du må like høyt opp i ISO. Det gjør bare mye mindre vondt :) 6D på ISO 6400 er direkte trivelig. Ehauger og undertegnede er ikke like sikker på at D600 er det, dog.

Jeg håpet å få en kommentar om akkurat det :) Jeg snakket med proffotografen i bryllupet om iso. Hun måtte opp i 1250. Jeg tenker da at sensorstørrelsen gjør at iso kan holdes lavere. Høres logisk ut for meg, men jeg tar sikkert feil :)
Lenke til kommentar

Jeg håpet å få en kommentar om akkurat det :) Jeg snakket med proffotografen i bryllupet om iso. Hun måtte opp i 1250. Jeg tenker da at sensorstørrelsen gjør at iso kan holdes lavere. Høres logisk ut for meg, men jeg tar sikkert feil :)

Så lenge utsnittet er likt, og lysstyrken på objektivet er likt, så blir ISO og lukkertid likt.

Men jeg tror nok du kanskje har vært litt overivrig med ISO og har fått en vel god margin på lukkertidene - var du oppe i 1/250 og litt høyere ?

Lenke til kommentar

Så lenge utsnittet er likt, og lysstyrken på objektivet er likt, så blir ISO og lukkertid likt.

Men jeg tror nok du kanskje har vært litt overivrig med ISO og har fått en vel god margin på lukkertidene - var du oppe i 1/250 og litt høyere ?

Jeg brukte blenderprioritet og auto iso 6400. Typisk 1/80 sekund. Det var veldig mørkt i kjerka.

Edit: "smaker litt på" Glenfiddich som jeg fikk etter opprydding dagen etter bryllupet. Blir mer og mer vanskelig å forstå hva jeg tenker og skriver nå, så ta alt med en klype salt :)

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...