larsen_1 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Bananer er da godt Noe annet som er godt, er denne karen: P1110400.jpg Mer humle i en boks enn det er i andre six-packs Godt for deg tomsi, ikke glem å dra ut pluggen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Mener jeg leste en gang at menneskeøyet klarer ca. 35EV, mens et kamera klarer ca. 12/14EV. Bananer er da godt Mer humle i en boks enn det er i andre six-packs Og fotball Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Mener jeg leste en gang at menneskeøyet klarer ca. 35EV, mens et kamera klarer ca. 12/14EV. Da sammenligner du epler og bananer. Et kamera klarer 12-14 EV i ett og samme bilde, med en blender, en ISO-verdi, en lukkertid osv, med et øye sin maksimale dynamikk over tid (nattesyn med stor blender, et sett med reseptorer, lang lukkertid, "ISO-økende" kjemi og avansert støyfiltrering til dagslyssyn med minimal blender, et annet sett med reseptorer, en annen kjemi i reseptorene, rask lukkertid osv). I ett og samme øyeblikk og posisjon er øyet bare i stand til å skille temmelig svake 6-8 EV. Et kamera klarer nok godt over 35 EV dersom du tar i bruk hele ISO-skalaen, hele lukkertidskalaen og hele blenderskalaen. Kanskje over 50 om du regner med et kraftig gråfilter i tillegg. Endret 20. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Bare meg som legger merke til lyssettingen og klippingen i reklamefilmen for Gina Tricot? Litt artig når man først legger merke til det Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Bananer er da godt Noe annet som er godt, er denne karen: P1110400.jpg Mer humle i en boks enn det er i andre six-packs Den er nam! Har konsumert en hel sixpack i kveld. Definitivt den øla med mest humle for penga - og min nye go-to øl nå som jeg er fattig student igjen! Endret 21. september 2013 av olegunnaro Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hadde sinnsykt til kjøpe et Fujifilm X100s som et toer kamera idag! Klådde på det, og penger på konto.. dette var fryktelig nære på som et impulskjøp. Heldigvis tok fornuften meg.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Heldigvis tok fornuften meg.. så kjerringa var med 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Nei! Faktisk ikke!! Vet ikke som gikk av meg.. det var et fristende kamera.. Føler at D800 + feks 24-70mm blir litt stort for å nappe med seg i mange settinger. Og da var jo X100s glimrende i så måte.. Endret 21. september 2013 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Gratis filmemulerings plugins for Photoshop og Lightroom: http://www.dxo.com/intl/sony Lenke til kommentar
skrim Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Laste ned og teste Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Laste ned og testeBeen there - done that; i natt ... Mye moro i den pakka. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Fornøyd med bildene fra bryllupet forrige helg. Det ble opptil iso 6400 i kirken, men helt greit allikevel. Kudos til Trondster om eksponering mot høyre. Det hjelper virkelig på motiver med lite bevegelse. Canon 17-55 var det eneste brukte objektivet. Blits må til på enkelte bilder selvfølg. Kunne nok brukt den mer etter reglene der. Hadde vært kjekt med ff. Må ikke så høyt opp i iso da.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Må ikke så høyt opp i iso da.. Joda - du må like høyt opp i ISO. Det gjør bare mye mindre vondt 6D på ISO 6400 er direkte trivelig. Ehauger og undertegnede er ikke like sikker på at D600 er det, dog. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Joda - du må like høyt opp i ISO. Det gjør bare mye mindre vondt 6D på ISO 6400 er direkte trivelig. Ehauger og undertegnede er ikke like sikker på at D600 er det, dog. Jeg håpet å få en kommentar om akkurat det Jeg snakket med proffotografen i bryllupet om iso. Hun måtte opp i 1250. Jeg tenker da at sensorstørrelsen gjør at iso kan holdes lavere. Høres logisk ut for meg, men jeg tar sikkert feil Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Har endelig fått ut fingeren og surret med litt video, blir ikke noe mer avansert en Moviemaker til Windows Fant noen gamle video-snutter fra en testkjøring. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg håpet å få en kommentar om akkurat det Jeg snakket med proffotografen i bryllupet om iso. Hun måtte opp i 1250. Jeg tenker da at sensorstørrelsen gjør at iso kan holdes lavere. Høres logisk ut for meg, men jeg tar sikkert feil Så lenge utsnittet er likt, og lysstyrken på objektivet er likt, så blir ISO og lukkertid likt. Men jeg tror nok du kanskje har vært litt overivrig med ISO og har fått en vel god margin på lukkertidene - var du oppe i 1/250 og litt høyere ? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Så lenge utsnittet er likt, og lysstyrken på objektivet er likt, så blir ISO og lukkertid likt. Men jeg tror nok du kanskje har vært litt overivrig med ISO og har fått en vel god margin på lukkertidene - var du oppe i 1/250 og litt høyere ? Jeg brukte blenderprioritet og auto iso 6400. Typisk 1/80 sekund. Det var veldig mørkt i kjerka. Edit: "smaker litt på" Glenfiddich som jeg fikk etter opprydding dagen etter bryllupet. Blir mer og mer vanskelig å forstå hva jeg tenker og skriver nå, så ta alt med en klype salt Endret 21. september 2013 av Rowdy Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg brukte blenderprioritet og auto iso 6400. Typisk 1/80 sekund. Det var veldig mørkt i kjerka. Det høres mørkt ut Blender? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Det høres mørkt ut Blender? f2.8 og f4. Burde nok undereksponert litt, men bildene ble som sagt ok etter kraftig støydemping. Endret 21. september 2013 av Rowdy Lenke til kommentar
skrim Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Been there - done that; i natt ... Mye moro i den pakka. Tokk det lang tid før du fikk reg nøkkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå