Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bestilte angrefrist på min U2713H i dag, Komplett skulle sende meg en fraktslipp så jeg slapp å betale returfrakten. :) Folka på Dell klarte ikke å se fargenyansene på bildene jeg sendte dem, så de trodde ikke at det ble bedre med ny skjerm. Fatter ikke at det går an å ha så dårlig kvalitetskontroll at de sender avgårde skjermer hvor skjermflaten er delt inn i soner med grønt og blått, og alt glir forsiktig over i hverandre med noen nøytrale soner midt i mellom et sted... Som følge av fargestikket så har de nøytrale sonene fremstått som røde relativt til resten av skjermen...

Såvidt jeg vet finnes det ingen fullgode wide gamut 27"-skjermer på markedet, selv Eizo har en alt for aggresiv anti-glare behandling på sin CX270 som gjør at lyse farger fremstår nærmest glitrede. NEC PA272W kommer visstnok denne måneden, og skal være veldig-veldig bra og ha en god coating. Noen som har trua?

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke er så inn i Nikon, henter jeg like gjerne infoen fra nett, så det blir forklart mer rett enn jeg kan:

"Although the DX format means that the camera already has a 1.5x crop factor, an interesting new feature for the Nikon D7100 is the 1.3x crop mode. This gives extra reach when shooting with telephoto optics and is likely to be appreciated by nature, wildlife and sports photographers. When shooting in this mode, the resolution is reduced to 15.4 million pixels, but it does mean that the 51 autofocus points fill the entire frame and Full HD movies can be recorded in 60i and 50i."
http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/nikon-d7100-10-things-you-need-to-know-1132611

I praksis, vil vel dette si at du kan like gjerne la være å bruke denne ekstra 1,3 Crop-mode, og heller ta bilder i full størrelse (24,1mp) og heller beskjære/velge utsnitt når du kommer hjem på PCen.

Endret av KristianJV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke er så inn i Nikon, henter jeg like gjerne infoen fra nett, så det blir forklart mer rett enn jeg kan:

"Although the DX format means that the camera already has a 1.5x crop factor, an interesting new feature for the Nikon D7100 is the 1.3x crop mode. This gives extra reach when shooting with telephoto optics and is likely to be appreciated by nature, wildlife and sports photographers. When shooting in this mode, the resolution is reduced to 15.4 million pixels, but it does mean that the 51 autofocus points fill the entire frame and Full HD movies can be recorded in 60i and 50i."

http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/nikon-d7100-10-things-you-need-to-know-1132611

I praksis, vil vel dette si at du kan like gjerne la være å bruke denne ekstra 1,3 Crop-mode, og heller ta bilder i full størrelse (24,1mp) og heller beskjære/velge utsnitt når du kommer hjem på PCen.

Tror ikke Nikon støtter dette forslaget :hmm:

Lenke til kommentar

Kort innpå, Sigma 150-500mm er jo et fullformat objektiv. Mener å ha lest et sted at brennvidden med dette objektivet på et DX kamera(D7100) blir da 255-850mm.

Stemmer det?

Mulig det er to tastefeil der. Det riktige skal være utsnitt tilsvarende ca 225-750 mm objektiv på fullformatkamera.

Cropfaktoren på D7100 er 1,5

150 mm * 1,5 = 225 mm

500 mm * 1,5 = 750 mm

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

D7100 har en 1.3 crop modus som sammen med sensorens 1.5 gir ca 2 totalt. Brennvidden forandrer seg selvsagt ikke, men bildevinkelen tilsvarer 225-750 normalt på D7100 og ca 300-1000 (293-975) med 1.3 crop aktivert. Fordelen med å bruke 1.3 er at du får mindre filer og litt bedre seriebildefunksjon. Det redusert utsnittet vises i søkeren, men oppløsingen blir ikke bedre så det blir ikke noen bedre teleeffekt enn å beskjære bildet i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...