Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg forsto ikke den helt, mindre vilt bruker man stålhagl i dag, og på større vilt mantlet kuler, er greit nok at kulene deformeres men det området er kjøttet stort sett ødelagt.

Jeg har ikke spist så mye vilt i mine barneår, men smartere er jeg ikke blitt :)

problemet er at dårlige kuler fragmenterer og sprer ørsmå partikler bly inn i kjøttet. Så selv om man skjærer godt rundt skuddskaden så kan man få bly i seg.. Det løses godt ved å bruke kuler av god kvalitet, har selv sett forskjellen. Heldigvis har man råd til god ammo.. og takker nei til folk som vil "gi deg en godbit.."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

@Nautica

Hva er vitsen med dette da? Er det slik at du ønsker at man skal ødelegge andres ting som driver deg? Du burde være såpass voksen av deg, at du klarer å skille en god spøk, i fra en dårlig en! :nei:

Lenke til kommentar

@Nautica

Hva er vitsen med dette da? Er det slik at du ønsker at man skal ødelegge andres ting som driver deg? Du burde være såpass voksen av deg, at du klarer å skille en god spøk, i fra en dårlig en! :nei:

Det står jo i artikkelen at det mangler noen tegn. Så "spøken" til nautica er jo harmløs.. Selv kunne jeg tenkt meg å fått de siste tegnene og skulle sendt dem til en som har fullt opp med sånne produkter.

Jeg har kjøpt apple. To ganger. Først iphone 4, som jeg ga bort da den var ny, deretter iphone 5 64GB som jeg også ga bort da den var ny. Egentlig hadde jeg aldri kjøpt sånt, om det ikke var for at det var noe som en pjokk så inderlig ønsket seg i presang. :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp startet med Lightroom (4.4), og jeg blir litt forvirret av måten det er lagt opp til at jeg skal jobbe med bildene på.

Slik jeg forstår det så jobber man etter biblioteker/mapper og man lagrer ingen bilder direkte - man eksporterer de når man er ferdig med å fikse på alt som skal fikses på. Eventuelle endringer man gjør blir lagret logaritmisk i lightroom - ikke i selve bildefilene.

Er det mulig å sette det opp slik at man kan jobbe med enkeltfiler på "gamlemåten", slik at når jeg dobbelklikker på en raw-fil så åpnes LR og når jeg er ferdig så kan jeg lagre den "på vanlig måte" ?

mvh

bill.mrk

altvarbedrefør

Edit: Har innsett at jeg enten må finne meg i denne arbeidsmetoden eller bruke PS.

http://blogs.adobe.com/phosphors/2010/10/wheres-the-save-button-in-lightroom.html

http://forums.adobe.com/thread/1063734

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Er det bare en samling arabiske tegn, eller står det for noe - dø imerialistiske svin? Eller "Apple sucks" kanskje?

Synes det er utrolig at det går an, noen arabiske tegn i en viss rekkefølge så krasjer maskinen/telefonen, skulle nesten tro at det var lagt inn en trojaner i firmwaren.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp startet med Lightroom (4.4), og jeg blir litt forvirret av måten det er lagt opp til at jeg skal jobbe med bildene på.

Slik jeg forstår det så jobber man etter biblioteker/mapper og man lagrer ingen bilder direkte - man eksporterer de når man er ferdig med å fikse på alt som skal fikses på. Eventuelle endringer man gjør blir lagret logaritmisk i lightroom - ikke i selve bildefilene.

Er det mulig å sette det opp slik at man kan jobbe med enkeltfiler på "gamlemåten", slik at når jeg dobbelklikker på en raw-fil så åpnes LR og når jeg er ferdig så kan jeg lagre den "på vanlig måte" ?

mvh

bill.mrk

altvarbedrefør

Edit: Har innsett at jeg enten må finne meg i denne arbeidsmetoden eller bruke PS.

http://blogs.adobe.com/phosphors/2010/10/wheres-the-save-button-in-lightroom.html

http://forums.adobe.com/thread/1063734

Tja, det er en annen måte og jobbe på, fordelen er at du alltid har originalfilen og gå tilbake til. jeg har en "mappe" som jeg legger bilder som jeg skal bruke, eventuell kan man sende bilder direkte fra LR til andre medier.

Lenke til kommentar

Når jeg har PS CS5. Og en eller annen versjon av LR. Om jeg oppdaterer til nyeste LR, vil jeg da kunne bruke siste versjon av ACR i Bridge?

Jeg har ikke støtte for 6D i Bridge/PS og har ingen lyst til å oppgradere PS..

----

Jeg vil altså ha ACR støtte for 6D'en i Bridge. Om jeg tester en demo.. kanskje jeg får det da?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Er vel feil i parsing av UTF-8.

Jeg mistenker at det er feilkilden.

Når jeg har PS CS5. Og en eller annen versjon av LR. Om jeg oppdaterer til nyeste LR, vil jeg da kunne bruke siste versjon av ACR i Bridge?

Jeg har ikke støtte for 6D i Bridge/PS og har ingen lyst til å oppgradere PS..

Du må enten oppgradere; eller installere en rimelig ny DNG converter; for så å konvertere alle bildene til DNG ...

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det er feilkilden.

Du må enten oppgradere; eller installere en rimelig ny DNG converter; for så å konvertere alle bildene til DNG ...

Det vil jeg ikke. Altså konvertere filene. jeg vil helst ha det sånn at jeg kan gjøre konverteringen av filene i ACR via Bridge. Det er plagomt nå. Jeg må bruke Canon DPP og overføre filene til PS gjennom den. Og jeg skjønner ikke verktøyene i DPP. Fordi jeg er lat..

Lenke til kommentar

Det vil jeg ikke. Altså konvertere filene. jeg vil helst ha det sånn at jeg kan gjøre konverteringen av filene i ACR via Bridge. Det er plagomt nå. Jeg må bruke Canon DPP og overføre filene til PS gjennom den. Og jeg skjønner ikke verktøyene i DPP. Fordi jeg er lat..

Then you're stuffed!? ;)

Da må du oppgradere til CS6/Cloud. Alternativet er å å gå over til Lightroom. Da kan du kaste ut DPP, og bruke CS5.

Det er en smule tung vei å gå, for Lightroom er alt annet enn intuitivt (ikke hør på LR fanboyza - LR er IKKE intuitivt). Men bruker du litt ressurser, så er LR til å leve med.

Lenke til kommentar

Then you're stuffed!? ;)

Da må du oppgradere til CS6/Cloud. Alternativet er å å gå over til Lightroom. Da kan du kaste ut DPP, og bruke CS5.

Det er en smule tung vei å gå, for Lightroom er alt annet enn intuitivt (ikke hør på LR fanboyza - LR er IKKE intuitivt). Men bruker du litt ressurser, så er LR til å leve med.

ressurser som i datakraft? jeg har 20GB Ram, i7 cpu 930@2,80GHz og ssd harddisker. Det bør vel klare kjøre LR. Hater lagging..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

ressurser som i datakraft? jeg har 20GB Ram, i7 cpu 930@2,80GHz og ssd harddisker. Det bør vel klare kjøre LR. Hater lagging..

Jeg tenkte mer ressurser av typen "se mange opplæringsvideoer", "lese mange websider", "banne PC-en og han Tykje (=Adobe) opp og ned" osv ;)

Lenke til kommentar

Har testet litt med den LR'en jeg har. Arkiverte den under "dette gidder jeg ikke sette meg inn i". Derfor tenkte jeg om jeg på en eller annen måte kunne oppgradere bare ACR. Når eg har deaktivert PS virker enda Bridge og ARC, bare at jeg ikke får åpnet filene i CS etter konvertering. Dermed tenkte jeg at om jeg tar en demo av CS6, og får oppgradert ACR så er problemet løst. Men det er nok ikkke så enkelt. tenker jeg.

Lenke til kommentar

Har testet litt med den LR'en jeg har. Arkiverte den under "dette gidder jeg ikke sette meg inn i". Derfor tenkte jeg om jeg på en eller annen måte kunne oppgradere bare ACR. Når eg har deaktivert PS virker enda Bridge og ARC, bare at jeg ikke får åpnet filene i CS etter konvertering. Dermed tenkte jeg at om jeg tar en demo av CS6, og får oppgradert ACR så er problemet løst. Men det er nok ikkke så enkelt. tenker jeg.

Nei, det er desverre ikke så enkelt. Det har Adobe bestemt.

Lenke til kommentar

Haha, jeg har aldri vært borti et program det er lettere å bruke enn LR. Begynn på toppen og jobb deg nedover. Done and done. Hva er så vanskelig med det?

Lenke til kommentar

tja.. da får jeg teste en demo av LR, om det fins. Jeg liker Bidge veldig godt, og har egentlig mest lyst til å forsette med den. MEN.. jeg trenger å behandle raw-filene fra 6D'en- det er "problemet". Syns også at jpeg fra 6D er ganske OK.. med auto-alt sammen.

--

auto wb, auto bildestil og auto ISO.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...