Bruker-88036 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Du kan jo starte alle samtaler du får med "Og jeg gjør oppmerksom på at samtalen tas opp på bånd" (Ikke lenge siden jeg ringte et sted hvor de påsto at samtalen ville tas opp på "bånd" ). Da kan det hende de faktisk er litt mer ærlige. Han trenger gjøre det om han handler som "firma". Altså mot kunder. Personopplysningsloven gjelder når virksomheter gjør lydopptak av telefonsamtaler.http://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/Publikasjoner/Veiledere/Lydopptak-/ Han trenger derimot ikke opplyse om det dersom han handler som privatperson (eller "kunde") Lydopptak som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Hvis du for eksempel som NAV-bruker, kunde, arbeidstaker eller i familierelasjoner gjør opptak for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson, står ikke personopplysningsloven til hinder for dette. Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet. Lydopptaket kan likevel være ulovlig dersom du ikke selv er tilstede og det gjøres opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp. --- Når personopplysningsloven ikke gjelder for det opptaket du gjør, foreligger det heller ikke krav om at du informerer den andre samtaleparten om at du gjør lydopptak. http://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/Sporsmal-Svar/?qlist=629,630,631,632,633&question=630&ref=493 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Han trenger gjøre det om han handler som "firma". Altså mot kunder. Han trenger derimot ikke opplyse om det dersom han handler som privatperson (eller "kunde") Jeg har da heller aldri påstått noe annet. Det var et tips for å prøve å oppnå at de som ringer han er litt mer ærlige fra starten av samtalen, altså "cut the bullsh*t", så han sparer tid Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Jeg har da heller aldri påstått noe annet. Det var et tips for å prøve å oppnå at de som ringer han er litt mer ærlige fra starten av samtalen, altså "cut the bullsh*t", så han sparer tid Jeg har da heller aldri påstått at du har påstått noe annet. Det var informasjon om at han ikke trenger å opplyse om det dersom han handler som privatperson. Nautica har også firma. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Du kan jo starte alle samtaler du får med "Og jeg gjør oppmerksom på at samtalen tas opp på bånd" (Ikke lenge siden jeg ringte et sted hvor de påsto at samtalen ville tas opp på "bånd" ). Da kan det hende de faktisk er litt mer ærlige. Nei, sier ikke at samtalen blir tatt opp, bekymrer meg heller ikke om lovligheten, uansett så blir alle opptak suksessivt slettet utenom de som omhandler telefonselgere og varebestillinger pr.tlf. Liker ordtaket "bedre føre en etter snar" Tar også vare på opptak fra kunder som ringer og skal ha gjort mer en avtalt på båtene jeg bygger, men så fort jeg får bekreftet pr. mail sletter jeg de også. Hele hensikten med opptakene er at jeg i etterkant kan henvise til spesifikke telefonsamtalen og hvis "motparten" benekter kan jeg alltids spille av opptaket og tenker da at flesteparten aksepterer innholdet i samtalen selv om det ikke er gyldig i en rettssak, har dog aldri hatt behov for og henvise til nevnte scenario. Grunnen for at jeg begynte med dette er at jeg hadde en avtale med en offentlig instans og i etterkant benektet de avtalen, heldigvis bekreftet rette vedkommende avtalen når vedkommende kom på jobb igjen etter noen fridager, men det gjorde mer litt skvetten med og avtale pr. telefon Edit: tar også backup at sms'er siden forrige tlf.bytte gjorde at jeg mistet alle sms'ene og det er mange kunder som liker og ta ombygginger pr. tlf. Endret 26. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Jeg minnes en tråd som diskuterte sikkerhet når man skal fotografere. Finner den ikke igjen, så jeg poster relevant video her. Vend aldri ryggen til havet! WOW! Regner med at han aldri ble sett igjen. Det gikk vel med et par norske filmfolk som skulle filmer bølger og styggvær for en spillefilm på liknende måte under en høst storm ved Lindesnes for et par år siden. Dårlig vær er ofte fascinerende foto-vær, men vær forsiktig. Her i Puerto Rico gikk det bra, men badevaktene ser litt bekymret ut. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Du kan faktisk ta opp en samtale du selv deltar i, uten å varsle, med loven i hånd. Svært vanlig for F. eks journalister, deriblant meg selv. Har riktignok som vane å innlede samtalen med at jeg gjør opptak av samtalen for å kunne ha noe å gå tilbake på hvis en evt. konflikt skulle oppstå mellom meg og kilden, men ikke minst for å være sikker på at jeg siterer korrekt \ gjengir fakta korrekt. Aldri møtt på noen som har sagt nei. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Apropos luringer ... Ble spurt om å svare på noen spørsmål når jeg var innom Akam isted - maken til irrelevante duste-spørsmål ... Vil du dele med oss Når vi er inne på dette med trikky telefonselgere så pass dere for han svensken som driver på med nuf-selskaper og andre lurendreierier. Endret 26. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Vil du dele med oss Det var vel et par spørsmål som kunne sies å ha relevanse i forhold til hva Akam (og Tek) holder på med; og resten var standard generisk marketing-info. Ser ingen grunn til å slå av AdBlock med det første. Snarere tvert i mot ... Endret 26. august 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Ser ingen grunn til å slå av AdBlock med det første. Snarere tvert i mot ... Har den påslått hele tiden, kanskje derfor jeg ikke får sådan popup-reklame her Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Det var vel et par spørsmål som kunne sies å ha relevanse i forhold til hva Akam (og Tek) holder på med; og resten var standard generisk marketing-info. Ser ingen grunn til å slå av AdBlock med det første. Snarere tvert i mot ... Jeg svarte også på den undersøkelsen. Jeg syns det er gøy å svare litt "rart" på sånne undersøkelser. Noe tidsfordriv må man jo ha.. F.eks. Om det er en undersøkelse i nettavisene om noe på tv'en som jeg ikke har sett.. F.eks. nå i valgtidene: "hvem vant debatten".. så deltar jeg og velger bare helt i ørska.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Jeg svarte også på den undersøkelsen. Jeg syns det er gøy å svare litt "rart" på sånne undersøkelser. Noe tidsfordriv må man jo ha.. F.eks. Om det er en undersøkelse i nettavisene om noe på tv'en som jeg ikke har sett.. F.eks. nå i valgtidene: "hvem vant debatten".. så deltar jeg og velger bare helt i ørska.. Det er en vinkling jeg ikke tenkte på. Den skal jeg bruke neste gang Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Har den påslått hele tiden, kanskje derfor jeg ikke får sådan popup-reklame her Har AdBlock hjemme, men på jobb får vi ikke lov til å installere slike ting på PC'ene Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 WOW! Regner med at han aldri ble sett igjen. Hehe, ser ut som han gikk på en smell ja. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Jeg kjøpte en AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED N VRII på FotoVideo i slutten av Mars i år. Jeg begynte etterhvert å mistenke at det var noe galt med objektivet. Bildene hadde en mørk runding i midten, mens det var en lysere ring ut mot kantene. Jeg fikk beskjed av FotoVideo å sendte objektivet direkte inn til Camera & Videoteknikk. Jeg sendt det inn med en haug eksempelbilder i midten av Juli. De klarte ikke finne ut av hva feilen er, så de har purret på Nikon for informasjon. Nikon på sin side har latt være å svare på henvendelsene. Dette har pågått i 3 uker nå med purringer fra Camera & Videoteknikk. Jeg ble lei av dette tullet så jeg ringte FotoVideo for å få dem til å ordne opp. Kanskje det skjer noe nå, men har ingen store håp. Hvorfor kan ikke bare FotoVideo erstatte objektivet, i stedet for dette tullet? Det er i beste fall elendig kundeservice, og jeg har sikkert handlet fotoutstyr for nærmere 100.000,- i den butikken. Jeg blir dritt lei og forbanna.. Jeg trenger min 70-200 nå.. Endret 27. august 2013 av Kenneth Solfjeld Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Ring dem og si at du er forbanna, Kenneth. Sint funker alltid. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg fikk beskjed av FotoVideo å sendte objektivet direkte inn til Camera & Videoteknikk. Som forhandler er det FotoVideo sitt ansvar å ta imot objektivet og selv gjøre jobben (sende inn til Camera & Videoteknikk). Jeg håper for din skyld at de ikke fraskriver seg ansvar... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Som forhandler er det FotoVideo sitt ansvar å ta imot objektivet og selv gjøre jobben (sende inn til Camera & Videoteknikk). Jeg håper for din skyld at de ikke fraskriver seg ansvar... Kan hende FV anbefalte og ta kontakt direkte for og gjøre prosessen rasker siden det blir et ledd mindre og forholde seg til. Lenke til kommentar
tow Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Vil du dele med oss Når vi er inne på dette med trikky telefonselgere så pass dere for han svensken som driver på med nuf-selskaper og andre lurendreierier. Har fått noen av han der, ja. Sist gang fikk han en overhøvling etter noter, etter det har det vært stille. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hva hvis du åpner Raw-filer i en tredjeparts converter? Som ikke er Adobe? Kan det være noe automatisk vignetteringskorrigering som går bananas - endrer "dobbelt" eller noe? Er dette både for jpeg rett ut av kameraet og Raw-filer? Hva med Raw konvertert i Nikons egen programvare? I Adobe-produkter? I noe helt tredje? 1 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Kan hende FV anbefalte og ta kontakt direkte for og gjøre prosessen rasker siden det blir et ledd mindre og forholde seg til. Selvsagt, men om dette drøyer i det uendelige, håper jeg FV tar ansvar og ikke drar en "du skulle ha levert den til oss, og ikke gått direkte til verkstedet" osv osv. Man vet jo aldri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå